ترودو خواستار احتیاط برای اطمینان از اینکه ثبت نفوذ خارجی دیاسپورا را هدف قرار نمی دهد، می خواهد

نخست وزیر جاستین ترودو روز دوشنبه به بازداشت ژاپنی ها و ایتالیایی-کانادایی ها در طول جنگ جهانی دوم اشاره کرد و خواستار احتیاط در مواجهه با درخواست های فزاینده از کانادا برای اتخاذ یک رجیستری برای ردیابی تلاش های نفوذ خارجی شد.

ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی در حومه کاناتا اتاوا اذعان کرد که دولت فدرال باید راه‌های بهتری برای محافظت از کانادایی‌ها در پی گزارش‌هایی مبنی بر مداخله ادعایی چین در انتخابات اخیر کانادا بیابد.

اما نخست‌وزیر اصرار داشت که باید تعادل برقرار شود تا اطمینان حاصل شود که هرگونه اقدامات جدید خیلی گسترده نیست و گروه‌های خاص دیاسپورا، مانند چینی-کانادایی‌ها را هدف قرار نمی‌دهد.

وی افزود: «کانادا تجارب تاریخی دشواری داشته است که ما باید از آنها درس بگیریم، وقتی صحبت از ایجاد دفتر ثبت نمایندگان خارجی یا ثبت اتباع خارجی در کانادا می شود».

فقط باید به اسارت شهروندان ژاپنی، یا ژاپنی-کانادایی ها یا ایتالیایی-کانادایی ها در طول جنگ های جهانی گذشته فکر کرد تا بدانیم که باید بسیار بسیار مراقب این چیزها باشیم.»

حدود 22000 ژاپنی-کانادایی از اوایل سال 1942 دارایی های خود را از دست دادند، به زور خانه های خود را ترک کردند و به اردوگاه های بازداشت منتقل شدند، حتی اگر اکثریت قریب به اتفاق آنها شهروندان کانادایی بودند.

پس از پیوستن ایتالیا به آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم، حدود 600 ایتالیایی-کانادایی با رفتار مشابهی مواجه شدند و 31000 نفر دیگر «بیگانگان دشمن» اعلام شدند. دولت فدرال از آن زمان از هر دو جامعه عذرخواهی کرده است.

موضوع مداخله خارجی در میان گزارش های رسانه ای با استناد به منابع امنیتی ناشناس و اسناد طبقه بندی شده که مدعی تلاش چین برای مداخله در دو انتخابات اخیر فدرال و همچنین انتخابات شهرداری اخیر در ونکوور است، مورد بحث قرار گرفته است.

ترودو روز دوشنبه گفت که چینی-کانادایی ها اغلب “اولین هدف” مداخله پکن هستند و هر اقدامی که توسط کانادا اتخاذ می شود باید اطمینان حاصل کند که جوامع آسیب پذیر دیاسپورا آسیبی نمی بینند یا تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

وی افزود گروه های دیگری مانند ایرانیان کانادایی نیز به همین ترتیب هدف قرار گرفته اند.

“به همین دلیل است که ما برای مشاوره مناسب در مورد ثبت نمایندگی خارجی وقت می گذاریم و مطمئن می شویم که از آن به روش های درست استفاده می کنیم.”

مشاوره فدرال رزرو در مورد رجیستری

مارکو مندیچینو، وزیر ایمنی عمومی ماه گذشته اعلام کرد که دولت لیبرال در حال آغاز رایزنی برای ایجاد یک رجیستری به عنوان بخشی از پاسخ خود به اتهامات دخالت چین در انتخابات اخیر کانادا است.

رجیستری از افرادی که به نمایندگی از یک کشور خارجی اقدام می کنند می خواهد تا اهداف آن را پیش ببرند تا روابط خود را با دولتی که آنها را به کار می گیرد افشا کنند. مندسینو گفت که این ابزار دیگری برای جلوگیری از مداخله سایر کشورها در امور کانادا خواهد بود.

ایده چنین ثبتی که در استرالیا و ایالات متحده وجود دارد این است که این معاملات را شفاف تر کند و امکان جریمه یا حتی زندان را برای عدم رعایت آنها فراهم کند.

مردی با کت و شلوار در مجلس عوام ایستاده است.
وزیر ایمنی عمومی مارکو مندیچینو در روز دوشنبه، 5 دسامبر 2022، در مجلس عوام در پارلمان هیل در اتاوا می ایستد. مندیسینو گفت که ثبت نام عوامل خارجی ابزار دیگری برای جلوگیری از مداخله سایر کشورها در امور کانادا خواهد بود. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

این مشاوره ها تا 9 مه از جمله از طریق یک پورتال مجازی در وب سایت وزارت امنیت عمومی ادامه دارد.

مندسینو هفته گذشته در مصاحبه ای با Canadian Press گفت که با “قطعه ای قوی” از اعضای جامعه چینی کانادایی ملاقات کرده است که نیاز به ثبت عواملی را که به نمایندگی از دولت های خارجی در کانادا عمل می کنند، تقویت کردند.

ترودو نمی گوید که آیا این ثبت نام می تواند قبل از انتخابات فدرال بعدی ایجاد شود یا خیر. زمان آن رای تا حدی به توافقنامه تامین و اعتماد دولت اقلیت با نیودموکرات های فدرال بستگی دارد.