ترودو سعی می کند در میان پرسش های مربوط به مداخله خارجی، پایگاه خود را افزایش دهد

نخست‌وزیر جاستین ترودو از سخنرانی اصلی خود در کنوانسیون لیبرال‌ها در روز پنج‌شنبه استفاده کرد تا پایگاه خود را در میان سؤالات مداوم در مورد نحوه مدیریت دولتش در مداخله خارجی جمع کند.

رهبر لیبرال همچنین از این فرصت استفاده کرد تا به رقیب سیاسی اصلی خود، رهبر محافظه کار پیر پولیور، ضربه بزند.

ترودو با اشاره به مذاکره مجدد نفتا و کمک هزینه کودکان کانادا، سعی کرد به مؤمنان لیبرال که در اتاوا گرد هم آمده بودند، انرژی بدهد.

او گفت: «بیش از هر زمان دیگری، در این لحظه مهم در جهان، انرژی شما مورد نیاز است. به دلیل تلاش سخت شماست که می‌توانیم به کانادایی‌ها تحویل دهیم.»

حزب لیبرال در نظرسنجی‌های ملی اخیر با مشکل مواجه شده است، زیرا دولت لیبرال با اتهاماتی مبنی بر مدیریت نادرست مداخله خارجی و ناتوانی در درک واقعی مبارزات کانادایی‌های متوسط ​​در میان تورم بالا مواجه است.

آخرین اعداد همچنین نشان می دهد که لیبرال ها در جمع آوری کمک های مالی از محافظه کاران عقب مانده اند. بر اساس داده‌های انتخابات کانادا، محافظه‌کاران در سه ماهه اول سال 2023 8 میلیون و 306 هزار و 535 دلار جمع‌آوری کردند که بیش از دو برابر مبلغی است که لیبرال‌ها جمع‌آوری کردند.

چند گروه پراکنده از مردم در زیر الف ایستاده اند
مردم در کنگره ملی لیبرال در اتاوا در روز پنجشنبه، 4 مه 2023 شرکت می کنند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

ترودو همچنین از سخنرانی خود استفاده کرد تا سعی کند خود را در مقابل محافظه کاران و پولیور قرار دهد و مدعی شد که آنها از دولت به دلیل “بیش از حد بیدار بودن” انتقاد می کنند.

“خیلی “بیدار شد؟” هی، پیر پویلیور، وقت آن است که تو بیدار شوی.

ترودو از این لحظه برای تبلیغ قراردادهای دولت در زمینه مراقبت از کودکان با استان ها استفاده کرد.

او گفت: “وقتی می بینیم که مشارکت زنان در اقتصاد به بالاترین حد خود رسیده است، اجازه دهید چیزی به شما بگویم – مراقبت از کودکان روزانه 10 دلار یک سیاست بیداری نیست، بلکه یک سیاست اقتصادی است.”

نخست وزیر اذعان کرد که کانادا با “لحظه ای از بلاتکلیفی” – به ویژه به دلیل افزایش هزینه های زندگی – مواجه است، اما اقداماتی را در بودجه اخیر دولت به عنوان راهی برای مقابله با آن مطرح کرد.

در مجلس شکار شد

ترودو پیشنهاد کرد نگرانی هایی که از کانادایی ها در سالن های شهر می شنود با نگرانی هایی که از محافظه کاران در پارلمان می شنود متفاوت است. اما اظهارات او پس از یک هفته انتقاد از سوی اپوزیسیون بر سر مسائل مربوط به دخالت خارجی مطرح شد.

اوایل پنجشنبه، پس از آن که مایکل چونگ، نماینده محافظه کار گفت که گزارش اطلاعاتی سال 2021 در این مورد با مشاور امنیت ملی و اطلاعات نخست وزیر در میان گذاشته شده بود، سؤالات جدیدی در مورد نحوه مدیریت دولت فدرال با توطئه گزارش شده دولت چین برای هدف قرار دادن نمایندگان مجلس مطرح شد.

این خبر با نظراتی که ترودو در روز چهارشنبه بیان کرد، تناقض دارد.

اوایل این هفته گلوب اند میل مقاله ای منتشر کردبا استناد به یک سند فوق محرمانه CSIS در سال 2021، گفت که آژانس اطلاعاتی چین به دنبال اطلاعاتی در مورد بستگان یک نماینده پارلمان کانادا که نامش فاش نشده است “که ممکن است در [China]برای تحریم های احتمالی بیشتر.”

گزارش شده است که یک منبع امنیت ملی به گلوب گفته است که نماینده مجلس هدف چوننگ بوده و ژائو وی، یک دیپلمات چینی در کانادا، در حال کار بر روی این موضوع است.

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، در روز چهارشنبه، 3 می 2023، در هنگام پرسش در پارلمان هیل در اتاوا برمی‌خیزد.
مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، در روز چهارشنبه، 3 می 2023، در هنگام پرسش در پارلمان هیل در اتاوا برمی‌خیزد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، به نظر می‌رسید که این گزارش روز پنجشنبه را تایید کرد، زمانی که او در جریان یک کمیته به چونگ گفت “آنچه اتفاق افتاده کاملا غیرقابل قبول است.”

احزاب مخالف دولت را برای اخراج ژائو تحت فشار قرار می دهند. جولی گفت که اخراج پنج‌شنبه از روی میز نیست اما دولت می‌خواهد قبل از هر تصمیمی، ضربه احتمالی پکن را بسنجید.