ترودو می‌گوید اتاوا آماده است تا از نوا اسکوشیا ویران‌شده از آتش‌سوزی «به هر طریقی که می‌توانیم» حمایت کند.

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید دولت فدرال آماده است تا به هزاران شهروند نوا اسکوشیا که از آتش‌سوزی‌های جنگلی فرار می‌کنند، «به هر طریقی که می‌توانیم» کمک کند.

تخمین زده می شود که 16400 نفر تحت تأثیر دستورات تخلیه قرار گرفته اند زیرا آتش سوزی به سرعت در حال گسترش در منطقه هالیفاکس است که حدود 788 هکتار را پوشش می دهد.

صدها تن از ساکنان یک محله در جنوب غربی نیز مجبور به فرار شدند زیرا آتش سوزی جداگانه ای در شهرستان شلبورن کنترل را از بین برد.

ترودو پیش از دیدار با رئیس جمهور ایسلند گونی یوهانسون اتاوا در روز دوشنبه گفت: “ما در کنار مردم نوا اسکوشیا خواهیم بود تا با این آتش سوزی های وحشتناک مقابله کنند.”

نخست وزیر گفت که قصد دارد بعداً در روز با تیم هیوستون، نخست وزیر نوا اسکوشیا و مایک ساویج، شهردار هالیفاکس صحبت کند تا به آنها اطمینان دهد که «دولت فدرال برای حمایت از هر طریقی که بتوانیم آماده خواهد بود، زیرا مردم با موقعیت های بسیار وحشتناکی دست و پنجه نرم می کنند. “

یک هلیکوپتر حامل آب از میان دود شدید عبور می کند زیرا آتش سوزی غیرقابل کنترل در یک منطقه حومه شهر خارج از هالیفاکس به سرعت گسترش یافت و چندین خانه را فرا گرفت و ساکنان محلی را در روز یکشنبه 28 مه 2023 مجبور به تخلیه کرد.
یک هلیکوپتر حامل آب از میان دود شدید عبور می کند، زیرا آتش سوزی غیرقابل کنترل در یک منطقه حومه شهر خارج از هالیفاکس به سرعت گسترش می یابد، چندین خانه را فرا می گیرد و ساکنان محلی را مجبور به تخلیه می کند، یکشنبه، 28 می 2023. (دارن کالابرس / مطبوعات کانادا)

او افزود: «ما همیشه آنجا خواهیم بود و تلاش می‌کنیم تا مطمئن شویم کسی در این لحظه بسیار بسیار سخت آسیب نبیند.»

انتظار می رود بیل بلر، وزیر آمادگی اضطراری، پاسخ دولت فدرال را در ساعت 1:50 بعد از ظهر به وقت شرقی بیان کند.

رئیس آتش نشانی هالیفاکس می گوید ممکن است چند روز طول بکشد تا خاموش شود

آتش سوزی در منطقه هالیفاکس برای اولین بار بعد از ظهر یکشنبه گزارش شد و همچنان خطر روز دوشنبه را به همراه دارد. باد از سمت شمال می وزد و باعث بازگشت آتش به خود می شود – و در پیش بینی فوری بارانی وجود ندارد.

دیو ملدروم، معاون رئیس آتش نشانی و اضطراری منطقه هالیفاکس طی یک به روز رسانی گفت: «امروز، این هفته، برای روزهای زیادی کار زیادی برای انجام دادن داریم.

“مدتی طول می کشد. این آتش سوزی ها امروز به سادگی خاموش نمی شوند و شما تمام شده اید. کارهای مهمی وجود دارد که باید وارد شوید و آتش های پنهان را حفر کنید، مطمئن شوید که آتش سوزی در حال شعله ور شدن نیست.”

این تخلیه ها جوامع دشت هاموندز، تانتالون بالا و پوک واک، در حدود 25 کیلومتری هالیفاکس را پوشش می دهد. آنها خانه بسیاری از مسافرانی هستند که در شهر کار می کنند

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هنگام سخنرانی در دفتر خود با دستان خود اشاره می کند.  کت و شلوار خاکستری با کراوات طرح دار سبز پوشیده است.
نخست وزیر جاستین ترودو در مورد آتش سوزی های جنگلی در نوا اسکوشیا در تپه پارلمان در اتاوا در روز دوشنبه 29 مه 2023 بیانیه ای ارائه می کند. (جاستین تانگ/ مطبوعات کانادا)

مقامات آتش نشانی روز دوشنبه گفتند که در حالی که هیچ آسیبی گزارش نشده است، ساختمان های “تعدادی” در حومه آسیب دیده آسیب دیده یا از بین رفته اند.

علت آتش سوزی هالیفاکس در دست بررسی است.

اداره منابع طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر نوا اسکوشیا گفت که آتش سوزی جنگل های شهرستان شلبرن به 6270 هکتار افزایش یافته است.

برخی از سازه ها ویران شده اند و برخی دیگر در معرض تهدید هستند، اما هنوز آمار قطعی وجود ندارد.