ترودو می‌گوید ادعاهای نخست‌وزیر درباره قدرت گرفتن منابع طبیعی «هیچ دلیلی بر حقیقت ندارد»

نخست وزیر جاستین ترودو نخست وزیران آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا را به تفسیر نادرست از اظهارات وزیر فدرال در مورد اینکه آیا اتاوا ممکن است توافق نامه هایی را که به این استان ها کنترل منابع طبیعی را می دهد بازبینی کند، متهم می کند.

ترودو گفت: “اجازه دهید خیلی واضح بگویم. وزیر دادگستری چنین چیزی نگفته است.”

دیوید لامتی، وزیر دادگستری هفته گذشته در نشست روسای ویژه مجمع کشورهای اول در طی یک جلسه پرسش و پاسخ گفت که دولت به توافقات 1930 انتقال منابع طبیعی (NRTA) “نگاه خواهد کرد”. این قراردادها که توسط دولت فدرال و چهار استان غربی امضا شد، به منیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا کنترل منابع طبیعی خود را داد.

تصویر وزیر دادگستری دیوید لامتی در یک کنفرانس خبری است.
دیوید لامتی، وزیر دادگستری، در جریان نشست اخیر روسای ملل اول در مورد توافقنامه منابع طبیعی با استان ها سوال شد. (اسپنسر کولبی/ مطبوعات کانادا)

لامتی در این جلسه گفت: “من بدیهی است که در حال حاضر نمی توانم در مورد آن صحبت کنم، اما متعهد هستم که به آن نگاه کنم. این موضوع غیر قابل بحث نخواهد بود، تنها چیزی است که با کمی لبخند می گویم.”

نخست وزیران آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا به سرعت اظهارات لامتی را محکوم کردند. در بیانیه مشترکی که روز سه شنبه منتشر شد، نخست وزیران از ترودو خواستند تا اظهارات لامتی را که آنها آن را “خطرناک و تفرقه افکنانه” خواندند، رد کند.

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، لامتی را به “تهدید برای براندازی قانون اساسی” متهم کرد.

روز چهارشنبه، ترودو گفت که نخست‌وزیر لامتی را اشتباه تفسیر کرده و دولت وی در حال بررسی این توافق‌ها را تکذیب کرده است. ترودو گفت لامتی در عوض در مورد تعهد دولت فدرال به اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردم بومی (UNDRIP) صحبت می کند.

ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر واقعاً به اظهارات او نگاه کنید، کاملاً واضح است که ما در مورد اهمیت عمل کردن دولت فدرال به مسئولیت های خود تحت UNDRIP صحبت می کنیم.

“[That’s] چیزی که، متأسفانه، نخست‌وزیران پریری آن را جدی نگرفته‌اند، و در عوض سعی می‌کنند ترس‌هایی را که مطلقاً هیچ پایه‌ای در حقیقت ندارند، افزایش دهند.»

تماشا کردن | نخست وزیر به نگرانی های نخست وزیران پریری در مورد کنترل منابع طبیعی پاسخ می دهد

پاسخ نخست وزیر به نگرانی نخست وزیران دشت در مورد اظهارات وزیر در مورد قانون انتقال منابع طبیعی

نخست وزیر جاستین ترودو با خبرنگاران در مورد نظرات دیوید لامتی، وزیر دادگستری درباره قانون انتقال منابع طبیعی و انتقاداتی که این اظهارات از سوی سه نخست وزیر غربی دریافت کرد، صحبت می کند.

UNDRIP، که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2007 تصویب کرد، تصریح می کند که “مردم بومی حق حفاظت و حفاظت از محیط زیست و ظرفیت تولید سرزمین ها یا سرزمین ها و منابع خود را دارند.”

دولت ترودو متعهد به اجرای تمامی 46 ماده اعلامیه UNDRIP شده است.

ترودو روز چهارشنبه گفت که دولت فدرال، استان ها و مردم بومی همگی می توانند از توسعه منابع طبیعی بهره ببرند.

ترودو گفت: «مردم بومی باید در چگونگی توسعه زمین، در نحوه حرکت به جلو در راه‌های محترمانه و مسئولانه شریک باشند.

ما می دانیم که باید در آشتی واقعی، در مشارکت با مردم بومی به جلو حرکت کنیم، و این چیزی است که مطمئنا امیدواریم با نخست وزیران و مردم بومی روی آن کار کنیم.»

روسای منیتوبا نخست وزیران را محکوم کردند

سازمان سران جنوبی (SCO) که نماینده 34 کشور آنیشنابه و داکوتا در جنوب منیتوبا است، از موضع نخست وزیران در مورد NRTA انتقاد کرد.

جری دانیلز، رئیس سازمان همکاری شانگهای در بیانیه ای رسانه ای گفت: «NRTA در دهه 1930 توسط دولت فدرال ایجاد شد تا عمداً ملل اول را از بهره مندی از ثروت سرزمین های ما محروم کند و در عوض این کنترل و درآمد بادآورده مالی را به استان ها بدهد.

“من از اینکه می بینم شرکای پیمان استان پریری ما می خواهند به این روند استعماری ادامه دهند، ناامید شدم.

دانیلز گفت که دولت فدرال در وهله اول هرگز این اختیار را نداشت که زمین ها و منابع را به کنترل استانی منتقل کند و این توافق نامه ها حقوق معاهده را نقض می کند. او از استان ها و دولت فدرال خواست تا با سازمان همکاری شانگهای همکاری کنند.

او گفت: «من می‌خواهم همه طرف‌ها را به میز مذاکره دعوت کنم تا با هم بتوانیم راه‌هایی برای مشارکت و ایجاد روابط اقتصادی قوی که به نفع همه ما باشد، پیدا کنیم».