ترودو می گوید چارلز عمیقاً با اولویت های کانادا در زمینه محیط زیست و آشتی همسو است.

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید که فکر می‌کند رئیس دولت جدید کانادا با اولویت‌های بسیاری از کانادایی‌ها در موضوعاتی مانند محیط‌زیست و آشتی با مردم بومی هماهنگ است.

ترودو و گروهی دیگر از کانادایی‌ها – از جمله فرماندار ژنرال مری سایمون – در مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم در روز شنبه شرکت کردند و نخست‌وزیر قبل از عزیمت به کانادا در روز یکشنبه با رسانه‌ها صحبت کرد.

ترودو گفت که چارلز را به عنوان “کسی می شناسد که عمیقاً متعهد به حفاظت و حفظ طبیعت بوده است، به عنوان فردی که صراحت قابل توجهی نشان داده است، درک چالش های تاریخ استعماری که تاج در آن پیچیده شده است.”

کاری که او در ارتباط با رهبران بومی طی چند سال گذشته انجام داده است، از جمله این هفته، فکر می کنم نشان می دهد که او عمیقاً با برخی از اولویت های واقعاً اساسی کانادایی ها هماهنگ است.

روی کار آمدن چارلز به تاج و تخت در بسیاری از نقاط کشور با واکنش ملایمی مواجه شد و نظرسنجی ها حاکی از آن است که اکثر کانادایی ها از به رسمیت نشناختن او به عنوان رئیس دولت حمایت می کنند.

ترودو هفته گذشته گفت در حالی که گفتگوهای زیادی در مورد خلاص شدن از شر سلطنت در کانادا وجود داشت، او توافق چندانی در مورد گزینه جایگزین نداشت و کانادایی ها روی چیزهای دیگر متمرکز بودند.

و سیمون به CBC گفت خانهدر مصاحبه ای که شنبه پخش شد، کانادایی ها باید به چارلز فرصتی بدهند تا خود را به عنوان پادشاه ثابت کند.

تماشا | اتفاقی که در مراسم تاجگذاری شاه چارلز افتاد:

تاجگذاری شاه چارلز را از دست داده اید؟ نکات برجسته را ببینید

پادشاه چارلز در کنار همسرش ملکه کامیلا در مراسمی روز شنبه در کلیسای وست مینستر تاج گذاری کرد. نکات برجسته مراسم را ببینید – و لحظه ای که پادشاه تازه تاجگذاری شده از بالکن کاخ باکینگهام به مردم سلام کرد.

جان کریگ، استاد تاریخ بریتانیا و انگلیسی در دانشگاه سیمون فریزر ونکوور، گفت که اکثر کانادایی‌ها احتمالاً اصلاً به سلطنت فکر نمی‌کنند.

او در مصاحبه ای با Canadian Press گفت: جدای از دیدار عجیب یکی از اعضای خانواده سلطنتی کارگر یا دیگری، به نظر می رسد کاملاً از زندگی مردم دور باشد.

با این حال، کریگ همچنین گفت که او “علاقه واقعی” را برای تغییر ترتیبات قانون اساسی کانادا، چه از سوی شهروندان و چه از سوی سیاستمداران، احساس نمی کند.

بحث در مورد اولین دیدار به عنوان پادشاه

زمانی که شاهزاده وقت به همراه همسرش، کامیلا، در سال 2021 به کانادا سفر کرد، کانادایی ها اولین نگاهی به چارلز داشتند.

مشخص نیست پادشاه کی سفر بعدی خود را از کانادا انجام خواهد داد. در حال صحبت با CBC قدرت و سیاست روز جمعه، فرستاده ارشد کانادا در بریتانیا گفت که معتقد است این سفر “نسبتا سریع” انجام خواهد شد.

رالف گودیل می‌گوید: «می‌دانم که در حال حاضر گفتگوهای جدی درباره زمان سفر به کانادا در حال انجام است.

دومینیک لبلانک وزیر امور بین دولتی روز شنبه به سی بی سی نیوز گفت که امیدوار است سفری به زودی انجام شود.

لبلانک که پدرش رومئو لبلانک از سال 1995 تا 1999 فرماندار کل بود، گفت: “آنها بارها به کانادا رفته اند، اما داشتن اعلیحضرت در خاک کانادا به عنوان پادشاه تاج گذاری شده کانادا، احساس متفاوتی خواهد داشت.”

پادشاه، رهبران بومی ملاقات می کنند

اعضای دولت کانادا مشتاق بودند بر این واقعیت تأکید کنند که چارلز، درست قبل از تاجگذاری خود، با رهبران سه گروه اصلی ملی بومی در کانادا ملاقات کرده است.

این جلسه توسط فرماندار ژنرال سیمون، که در مصاحبه ای در رزماری بارتون زنده یکشنبه گفت که شرکت کنندگان در مورد امکان عذرخواهی رسمی ولیعهد به دلیل نقش آن در استعمار و سیستم مدارس مسکونی در کانادا – هرچند با جزئیات کمی – بحث کرده اند.

سیمون گفت که نمی‌داند عذرخواهی و اقدام بعدی انجام خواهد شد یا نه، و اشاره کرد که عذرخواهی رسمی قبلی – مانند دولت کانادا در سال 2008 در رابطه با مدارس مسکونی – سال‌ها در حال ساخت بود.

تماشا | فرماندار کل درباره دیدار بین پادشاه و رهبران بومی بحث می کند:

فرماندار کل می گوید پادشاه چارلز باید کانادایی ها را بیشتر بشناسد

ژنرال مری سایمون، فرماندار کانادا، می‌گوید پادشاه چارلز سوم از مشکلاتی که کانادایی‌ها با آن روبه‌رو هستند می‌داند، اما باید با شهروندان برای تأیید مجدد نقش خانواده سلطنتی تعامل داشته باشد.

سایمون گفت: “کارهای زیادی باید انجام شود و همه ما آن را می شناسیم.” اما برای شروع مثبت و ادامه حرکت رو به جلو، فکر می‌کنم بخش مهمی از آن است، زیرا این بخشی از آشتی است.»

رهبران بومی روز پنجشنبه جلسه را ترک کردند و آن را “مولد” و “مثبت” خواندند و نقطه عطفی در رابطه بین ولیعهد و مردم بومی نشان دادند.

کسیدی کارون، رئیس شورای ملی متیس، گفت: «وقتی امروز با پادشاه صحبت می‌کردم، به چیزی از یکی از بزرگانم اشاره کردم که می‌گفت روابط بیش از 100 فنجان چای ایجاد می‌شود.

“امروز، ما اولین فنجان چای خود را نوشیدیم تا این رابطه را ایجاد کنیم، اولویت های مشترک و مشترک خود را در حال حرکت رو به جلو مشخص کنیم، تا راه هایی برای کار با هم پیدا کنیم که تغییرات واقعی و ملموس را در جوامع ما ایجاد کند.”