ترودو می گوید که “بسیار واضح” اعلام کرده است که CSIS باید اطلاعات بیشتری را پس از هدف قرار دادن چانگ توسط چین به اشتراک بگذارد

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید که به آژانس جاسوسی کانادا گفته است که باید اطلاعات بیشتری درباره تهدیدات علیه نمایندگان مجلس و خانواده‌هایشان با دولت فدرال در میان بگذارد، پس از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت چین مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار و خانواده‌اش را هدف قرار داده است.

ترودو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما در حال ارائه این دستورالعمل هستیم.

او گفت که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) «در مورد چیزهای خاصی می‌دانست، احساس نمی‌کرد که به آستانه‌ای رسیده است که لازم باشد آن را از CSIS خارج کنند یا چیزی بیش از یک جلسه توجیهی دفاعی به آقای چونگ ارائه دهند. چند ماه بعد.”

تماشا | CSIS تصمیم گرفت دولت را در مورد تهدیدات ادعایی گزارش نکند: PM

CSIS تصمیم گرفت دولت را در مورد تهدیدات ادعایی گزارش نکند: PM

نخست وزیر جاستین ترودو در صحبت با خبرنگاران در مورد آگاهی خود از تهدیدات ادعایی برای خانواده یک نماینده محافظه کار، گفت که او به CSIS این دستورالعمل را ارائه می دهد که «وقتی نگرانی هایی وجود دارد که به طور خاص در مورد هر یک از نمایندگان، به ویژه در مورد خانواده آنها صحبت می کند. توضیح داده شد.

روز دوشنبه، گلوب اند میل، با استناد به یک سند فوق محرمانه 2021 و یک منبع ناشناس امنیت ملی، گزارش داد که آژانس اطلاعاتی چین به دنبال اطلاعاتی در مورد بستگان یک نماینده پارلمان کانادا که نامش فاش نشده است، «برای تحریم‌های احتمالی بیشتر، ممکن است در جمهوری خلق چین واقع شده باشند. ”

گلوب گزارش داد که نماینده مجلس چونگ است و او به دلیل حمایت از طرح پارلمانی که رفتار پکن در سین کیانگ، منطقه ای در شمال غربی چین، به عنوان نسل کشی را محکوم می کند، مورد هدف قرار گرفته است. گلوب همچنین گفت که ژائو وی، یک دیپلمات چینی در کانادا، در حال کار بر روی این موضوع است.

چونگ روز سه‌شنبه به مجلس عوام گفت که در مورد تهدیدات علیه خود یا خانواده‌اش در هنگ کنگ اطلاعی نداشته است.

تماشا | نماینده محافظه‌کار از وزیر می‌پرسد که چه زمانی از تهدیدهای ادعایی خانواده مطلع شده است:

نماینده محافظه‌کار از وزیر می‌پرسد که کی از تهدیدهای ادعایی برای خانواده نماینده مجلس مطلع شده است؟

مایکل چونگ، نماینده محافظه کار، از مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی می پرسد که “اولین بار متوجه شد که یک دیپلمات جمهوری خلق چین یکی از اعضای این مجلس و خانواده آنها را هدف قرار داده است.”

ترودو گفته است که روز دوشنبه با خواندن داستان از این پرونده مطلع شده و اصرار دارد که CSIS هرگز قبل از آن اطلاعات را با او به اشتراک نگذاشته است.

نخست وزیر گفت که از آن زمان این موضوع را پیگیری کرده است و به او گفته شد که CSIS به چونگ “توضیحات دفاعی” می دهد، اصطلاحی که آژانس برای یک جلسه توجیهی آموزشی استفاده می کند.

“ما پرسیدیم که چه اتفاقی برای آن اطلاعات افتاده است، آیا تا به حال از CSIS اطلاع رسانی شده است؟ اینطور نیست. ترودو روز پنجشنبه گفت.

“در ادامه، ما به CSIS و همه مقامات اطلاعاتی خود بسیار بسیار واضح می گوییم که وقتی نگرانی هایی وجود دارد که به طور خاص در مورد هر نماینده ای به ویژه در مورد خانواده آنها صحبت می کند، باید این نگرانی ها افزایش یابد.

“حتی اگر CSIS احساس نمی کند که سطح کافی از نگرانی برای آنها برای اقدام مستقیم بیشتر است، ما هنوز باید در مورد آن در سطح بالای دولت بدانیم.

وقتی صحبت از امنیت یک نماینده مجلس می شود، وقتی صحبت از امنیت خانواده آنها می شود، باید بدانیم.»

NDP خواستار ارائه توضیحات در مورد تهدیدات نمایندگان است

پیر پولیور، رهبر محافظه‌کاران، قبل از ترودو در پارلمان هیل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، از نخست‌وزیر پرسید که در مورد این موضوع چه می‌داند و چه زمانی.

برای من بسیار سخت است که باور کنم CSIS سندی در مورد تهدید خانواده یک نماینده کانادایی به دلیل رای گیری در مجلس عوام تهیه کند و آنها به نخست وزیر یا وزیر ارشد امنیت عمومی او نگویند. ” او گفت.

تماشا | مراحل بعدی در وضعیت چونگ؟ پولیور جزئیات انتظارات از دولت است

مراحل بعدی در وضعیت چونگ؟ پولیور جزئیات انتظارات از دولت است

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه‌کار می‌گوید که از کابینه لیبرال می‌خواهد در مورد تهدیدات پکن که متوجه مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار شده است، توضیح دهد.

“این دیوانه است. می دانید، اگر یکی از شما خانواده یک نماینده مجلس را به خاطر رای دادن در مجلس عوام تهدید کند، در زندان خواهید بود. این مرد نه تنها در زندان نیست، بلکه در کانادا با دیپلماسی است. مصونیت.”

روز پنجشنبه، جگمیت سینگ، رهبر حزب ملی دموکراتیک خلق آمریکا در نامه ای به ترودو از او خواست تا با رهبران اپوزیسیون ملاقات کند تا “درباره چگونگی دریافت چنین تهدیدهایی از سوی شما و وزیر امنیت عمومی، آنچه شما با این اطلاعات انجام می دهید و نحوه اطلاع نمایندگان مجلس” توضیح دهد.

“من معتقدم که این موضوعی است که می تواند همه اعضای پارلمان را تحت تاثیر قرار دهد. هر نماینده ای ممکن است در معرض تهدیدهای مشابهی قرار گیرد. اعضایی در تمام گروه های ما هستند که عزیزانی در کشورهایی دارند که ممکن است در معرض تهدید قرار گیرند. بنابراین من می خواهم. سینگ نوشت: باید فوراً با همه رهبران اپوزیسیون ملاقات کنید.

یک سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در یک روز آفتابی به سیستم وارد شده است.
تابلویی در خارج از ساختمان سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در اتاوا نشان داده شده است. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

ایمان کانادایی ها به دموکراسی خود به دلیل شکست شما در برگزاری یک تحقیق عمومی در مورد مداخله خارجی همانطور که هر رهبر اپوزیسیون مکرراً خواسته است متزلزل شده است.

ترودو فرماندار سابق دیوید جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه منصوب کرد تا بررسی کند که کانادا و سازمان های اطلاعاتی آن چگونه با این مشکل برخورد کرده اند.

از جانستون خواسته شده تا در مورد نیاز به تحقیق تا 23 می تصمیم بگیرد.

CSIS مسئول مشاوره به دولت فدرال در مورد مسائل امنیتی است، اما از نظر افرادی که می توانند اطلاعات طبقه بندی شده و عملیاتی آن را مشاهده کنند، به شدت محدود است.

در گذشته، مدیر CSIS دیوید ویگنو گفته بود که معتقد است قانون توانمندساز آژانس توانایی مقامات او را برای انتشار هشدارها تضعیف می کند.

“قانون ما مشاوره به دولت را امکان پذیر می کند اما توانایی ما را برای ارائه توصیه های مرتبط به شرکای کلیدی محدود می کند.” او در یک سخنرانی در سال 2021 گفت.