توکیو در حالی که آتلانتیک کانادا علیه واردات خرچنگ روسی مخالفت می کند، عقب نشینی می کند

ماهیگیران اقیانوس اطلس احساس می کنند که ژاپن محصول ارزان روسی را به جای خرچنگ برفی کانادایی وارد می کند. وزرای فدرال و نخست وزیران استان ها اکنون می گویند که این موضوع را با مقامات ژاپنی در میان می گذارند.

اما توکیو ادعاهایی مبنی بر اینکه تصمیمات تجاری این کشور تحریم‌های G7 را تضعیف می‌کند یا اینکه تأثیر زیادی بر صنعت کانادا دارد، عقب نشینی می‌کند.

قیمت خرچنگ برفی در نیوفاندلند و لابرادور از 7.60 دلار در هر پوند در شروع فصل گذشته به قیمت افتتاحیه 2.20 دلار در سال جاری کاهش یافته است.

ماهیگیران این استان از آغاز برداشت امسال خودداری کرده اند، زیرا آنها تلاش می کنند مازاد تولید سال گذشته را بفروشند، اگرچه قیمت همچنان ممکن است افزایش یابد.

تحلیلگران می‌گویند خرچنگ گونه‌ای پرسود برای اقیانوس اطلس کانادا است و دومین صادرات بزرگ غذاهای دریایی این کشور در سال 2021 بود. قیمت‌های بازار در اوج همه‌گیری کووید-19 به بالاترین حد خود رسید، اما سال گذشته به شدت کاهش یافت.

ایالات متحده فروش از روسیه را مسدود کرد تا این کشور را به دلیل تهاجم فوریه 2022 به اوکراین مجازات کند و صید خرچنگ آلاسکا خودش از بین رفت و واشنگتن را متکی به کانادا کرد.

اما مشتریان آمریکایی در دوره‌ای که قیمت‌های مواد غذایی افزایش یافته بود، خرچنگ‌های کانادایی گران‌قیمت را انتخاب کردند و تقریباً 10 میلیون پوند خرچنگ کانادایی که سال گذشته صید شده بود، فروخته نشده باقی ماندند.

در همین حال، مسکو سایر بخش‌های بازار بین‌المللی را با محصول ارزان‌قیمت پر کرده است.

کره جنوبی و ژاپن هنوز اجازه چنین وارداتی را می دهند، و دومی هدف کمپین نفوذ سیاستمداران کانادایی قرار گرفته است.

مجله تجاری ژاپنی Toyo Keizai گزارش داد که از اکتبر گذشته، ژاپن واردات خود از انواع خرچنگ روسی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزایش داده است.

کلیفورد اسمال، منتقد محافظه‌کار شیلات، این موضوع را در ماه‌های اخیر در پارلمان مطرح کرده و گفته است که اتاوا باید ژاپن را برای ممنوعیت خرچنگ روسی به عنوان معیاری برای همبستگی میان کشورهای G7 تحت فشار قرار دهد.

استان زادگاه او نیوفاندلند و لابرادور می گوید که صادرات خرچنگ برفی در سال 2021 886 میلیون دلار فروش داشته است، اما سقوط قیمت اکنون ماهیگیران را مجبور به فروش صید سال گذشته کرده است.

یک هفته پیش، مری نگ، وزیر تجارت فدرال، وقتی اسمال پرسید که آیا اتاوا صریحاً از متحدان آسیایی درخواست کرده است که خرچنگ روسی را تحریم کنند، جزئیاتی ارائه نکرد.

مری نگ، وزیر تجارت بین‌الملل، توسعه صادرات، تجارت کوچک و توسعه اقتصادی به این سوال در مجلس عوام پاسخ می‌دهد.
مری نگ، وزیر تجارت، در روز سه‌شنبه، 13 دسامبر 2022، در جلسه پرسش در مجلس عوام پاسخ می‌دهد. دفتر Ng روز سه‌شنبه گفت که کانادا همچنان امیدوار است ژاپن در خرید خرچنگ از روسیه تغییر مسیر دهد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

او در مجلس عوام گفت: ما این موضوع را با ژاپن مطرح کرده ایم. ما به حمایت از ماهیگیران کانادایی ادامه خواهیم داد.»

دفتر Ng روز سه شنبه اضافه کرد که کانادا همچنان امیدوار است که ژاپن به عنوان بخشی از همکاری مداوم خود برای منزوی کردن روسیه، مسیر خود را تغییر دهد.

آلیس هنسن، سخنگوی این کشور در ایمیلی نوشت: «ما از تلاش‌های مداوم ژاپن برای همکاری با متحدان برای منزوی کردن روسیه سپاسگزاریم و از ژاپن خواسته‌ایم تا خرچنگ برفی پایدار، اخلاقی و ممتاز کانادا را جایگزین عرضه فعلی محصولات روسی این کشور کند».

جویس موری وزیر شیلات در 27 مارس به کمیته شیلات عوام گفت که این موضوع را با فرستاده توکیو در میان گذاشته است.

او گفت: “من شخصاً دو بار این موضوع را با سفیر ژاپن در کانادا در میان گذاشتم – در واقع یک بار در محل اقامت وی ​​در یک پذیرایی. ما رویکرد تیم کانادا را در پیش گرفته ایم.”

ما از دستگاه های برداشت ماهی و صنعت ماهیگیری خود دفاع خواهیم کرد و به صادرات محصولات باکیفیت خود در سراسر جهان کمک خواهیم کرد.»

مقصر افزایش قیمت های کانادا: سفارت ژاپن

سفارت ژاپن در اتاوا گفت که در تحریم روسیه و ممنوعیت تجارت چندین محصول ثابت قدم است. توکیو تعرفه های ترجیحی بر روی محصولات شیلات روسیه از جمله خرچنگ را حذف کرد که قیمت این واردات را افزایش می دهد اما مانع از آن نمی شود.

بخش اقتصادی سفارت در بیانیه ای به Canadian Press گفت: «به نظر می رسد که علت تغییر جریان های تجاری، افزایش قیمت خرچنگ کانادایی، در نتیجه تأثیر هزینه های سوخت بالاتر و سایر عوامل باشد».

در صورت عادی شدن قیمت ها، ما انتظار داریم که خرید خرچنگ کانادایی افزایش یابد.

اسمال از نخست وزیر جاستین ترودو خواسته است تا این موضوع را با همتای ژاپنی خود در میان بگذارد. انتظار می رود ترودو اواخر ماه جاری برای نشست سران گروه هفت در هیروشیما به ژاپن سفر کند.

در حالی که قیمت‌های کانادا ممکن است بالاتر از خرچنگ‌هایی باشد که در نتیجه تحریم‌های آمریکا در بازار ژاپن ریخته شده است، ما شرکای G7 هستیم و دولت کانادا باید ژاپن را تحت فشار قرار دهد تا از ما خرید کند و خرچنگ روسی را تا زمان جنگ اوکراین تحریم کند. به پایان رسیده است.» او در بیانیه ای ایمیلی گفت.

گفته‌های کوچک، «دفین‌های تهاجمی روسیه» که کنترل نشده است، باعث بزرگ‌ترین تعطیلی ماهیگیری نیوفاندلند از زمان توقف فاجعه‌بار ماهی‌گیری در سال 1992 شده است.

ویرانی اقتصادی در نتیجه آنچه در حال رخ دادن است بسیار زیاد است.»

اندرو فیوری، نخست‌وزیر نیوفاندلند و لابرادور، این موضوع را با کانجی یامانوچی سفیر ژاپن در جریان بازدید از سنت جان در ماه مارس در میان گذاشت. این استان در بیانیه ای خاطرنشان کرد: “تأثیر منفی صادرات خرچنگ روسی به ژاپن بر صید خرچنگ استان.”

مردی با کت و شلوار آبی روشن جلوی میکروفون ایستاده است.
اندرو فیوری، نخست وزیر نیوفاندلند و لابرادور، موضوع خرید خرچنگ ارزان قیمت ژاپن از روسیه را با کانجی یامانوچی، سفیر ژاپن در میان گذاشته است. (داریل مورفی/CBC)

و دولت نوا اسکوشیا گفت استیو کریگ وزیر شیلات “مسئله خرچنگ برفی را در دو نشست اخیر با مقامات ژاپنی مطرح کرد” و افزود که این گونه دومین صادرات بزرگ غذاهای دریایی استان است.

دپارتمان شیلات نیوبرانزویک گفت که “از این موضوع آگاه است” و صادرات را تا جایی که بتواند از طریق مکان هایی مانند نمایشگاه جهانی غذاهای دریایی در اسپانیا ترویج می کند. جزیره پرنس ادوارد پاسخی ارائه نکرد.

با این حال، به نظر می رسد مقامات ژاپنی متقاعد نشده اند که کشورشان تأثیر زیادی بر بازار کانادا دارد.

سفارت خاطرنشان کرد که تقریباً 90 درصد از صادرات خرچنگ برفی کانادا به ایالات متحده می رود، در حالی که سهم ژاپن قبل از حمله به اوکراین تنها حدود چهار درصد بود.

سفارت کانادا گفت: «ما سخت می دانیم که باور کنیم کاهش واردات ژاپن عامل اصلی تأثیرگذاری بر صنعت شیلات کانادا است.