جانستون امروز تصمیم می گیرد مداخله خارجی را به تحقیق عمومی بخواند

دیوید جانستون، فرماندار کل سابق، امروز تصمیمی در مورد اینکه آیا کانادا به تحقیقات عمومی در مورد دخالت خارجی نیاز دارد یا خیر، صادر خواهد کرد.

حکم جانستون در گزارشی منتشر خواهد شد که سه شنبه منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود که او حوالی ظهر یک کنفرانس خبری برگزار کند.

نخست وزیر جاستین ترودو در ماه مارس جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه مستقل در مورد مداخله خارجی منصوب کرد، پس از مجموعه ای از داستان های گلوب اند میل و گلوبال نیوز، طیف وسیعی از عملیات دولت چین برای مداخله در انتخابات فدرال 2019 و 2021 و تأثیرگذاری بر سیاست گذاران و نهادها گزارش شد. . یک گزارش از گلوب اند میل، به نقل از یک منبع امنیت ملی، گفت که پکن به دنبال انتخاب یک دولت اقلیت لیبرال در سال 2021 است.

این داستان ها به نقل از مقامات ناشناس امنیت ملی است. RCMP در حال بررسی منبع نشت است.

تماشا | کارشناس حقوقی می‌گوید: «ساعت تیک‌ک می‌زند» در تحقیقات عمومی بالقوه:

کارشناس حقوقی می گوید که زمان برای تحقیقات عمومی احتمالی در مورد دخالت خارجی در حال اتمام است

دیوید جانستون، فرماندار کل سابق، روز سه شنبه تصمیمی در مورد اینکه آیا کانادا به تحقیقات عمومی در مورد دخالت خارجی نیاز دارد یا خیر، صادر خواهد کرد. ماریون بولر، کمیسر ارشد سابق تحقیقات MMIWG، می‌گوید اگر هدف تکمیل چنین تحقیقی قبل از انتخابات برنامه‌ریزی‌شده بعدی فدرال باشد، «ساعت در حال حرکت است».

همه احزاب اپوزیسیون خواستار تحقیق عمومی در مورد این موضوع شده اند. دولت لیبرال گفته است در صورتی که جانستون پیشنهادی بدهد، تحقیقاتی را آغاز خواهد کرد.

جانستون با چندین رهبر حزب و نخست وزیر درباره مداخله خارجی صحبت کرده است، اما پیر پویلیور، رهبر محافظه کار از ملاقات با او خودداری کرد. محافظه کاران از انتصاب جانستون انتقاد کرده و به رابطه دوستانه فرماندار کل سابق با خانواده ترودو و موقعیت سابق وی به عنوان عضوی از بنیاد پیر الیوت ترودو اشاره کردند.

دولت ترودو در پاسخ به این جنجال اقداماتی را در زمینه مداخله خارجی انجام داده است، از جمله راه اندازی رایزنی در مورد ثبت عوامل خارجی. یک منبع دولتی به سی بی سی نیوز گفت که دولت لایحه ای را برای ایجاد چنین ثبتی در اواخر سال جاری ارائه خواهد کرد. همچنین یک دیپلمات چینی به نام ژائو وی را اخراج کرد. منابع امنیت ملی در یک داستان Globe and Mail گفتند که ژائو مأمور شده بود تا مایکل چونگ، نماینده محافظه کار و خانواده چونگ در چین را هدف قرار دهد.

پس از ماجرای چونگ، دولت به آژانس‌های امنیت ملی دستور داد تا اطلاعات خود را با نمایندگان پارلمان در معرض تهدید به اشتراک بگذارند.

دولت و سازمان‌های امنیت ملی به دلیل حضور «ایستگاه‌های پلیس» چین در خارج از کشور که در کانادا فعالیت می‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. مارکو مندیچینو، وزیر ایمنی عمومی، گفت که ایستگاه های پلیس تعطیل شده اند، اما RCMP می گوید تحقیقات در مورد آنها هنوز ادامه دارد.

مایکل چونگ، منتقد محافظه‌کار امور خارجه، در طول دوره پرسش، در اتاوا، دوشنبه، 14 نوامبر 2022 برمی‌خیزد.
مایکل چونگ، منتقد سیاست خارجی محافظه کار، در 14 نوامبر 2022 در اتاوا، منتقد محافظه کار، برمی خیزد. وقتی گلوب اند میل گزارش داد که یک دیپلمات چینی مستقر در تورنتو در حال کار بر روی هدف قرار دادن خانواده چونگ و چونگ در چین بود، چونگ درگیر جنجال بر سر دخالت خارجی شد. . (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

هان دونگ، نماینده سابق لیبرال، در مجموعه ای از اخبار جهانی با اتهاماتی مبنی بر مشارکت در تلاش های مداخله خارجی توسط پکن مواجه شد. دونگ در پی این اتهامات حزب لیبرال را ترک کرد و از گلوبال به خاطر این اتهامات شکایت کرد.

جانستون از سال 2010 تا 2017 به عنوان فرماندار کل خدمت کرد. شرایط او به عنوان گزارشگر ویژه مستقل به او اختیارات گسترده ای برای بررسی مداخلات خارجی، از جمله توانایی بررسی اسناد طبقه بندی شده، می دهد. دفتر نخست وزیری اعلام کرد که انتظار دارد جانستون در 31 اکتبر 2023 به پایان برسد.

کارشناسان: تصمیم جانستون در یک محیط سیاسی داغ است

کارشناسان می گویند که یک تحقیق امکان گفتگوی دقیق و شفاف را در مورد نوع تهدیدی که کانادا واقعاً با آن مواجه است را فراهم می کند.

آرتور ویلچینسکی، کارشناس ارشد دانشگاه اتاوا، گفت: «طرز تحول گفتگو در چند ماه گذشته واقعاً تشدید شده و شکاف‌های حزبی شدیدتری را در کشور ایجاد کرده است».

به نظر من این به دفاع مؤثر از دموکراسی کانادا کمک نکرده و به واکنش مؤثر دولت در برابر تهدیدات مداخله خارجی کمکی نکرده است.»

ویلچینسکی که بیش از 30 سال در خدمات عمومی مشغول به کار در زمینه سیاست خارجی، اطلاعات، امنیت و مسائل دفاعی بوده است، گفت که یک تحقیق به بازگرداندن گفتگو به جزئیات تهدید مداخله خارجی و اینکه چگونه کانادا باید خود را در موقعیت قرار دهد کمک می کند. با آن تهدید مبارزه کنید

مردی با کت و شلوار شرابی در حالی که در خانه اش نشسته است مستقیماً به دوربین خیره می شود.
آرتور ویلچینسکی، کارشناس امنیت ملی و کارمند سابق عمومی، گفت که یک تحقیق به تمرکز کانادا در مورد چگونگی موقعیت خود برای مبارزه با مداخله خارجی کمک می کند. (Mathieu Thériault/CBC)

CSIS سال‌ها در گزارش‌های سالانه خود نسبت به نگرانی فزاینده خود در مورد مداخله خارجی هشدار می‌داد، اما این موضوع تا زمانی که اخبار رسانه‌ای که در اوایل امسال به نقل از منابع امنیت ملی منتشر شد، به یک بحث سیاسی تبدیل نشد.

ویلچینسکی گفت: «علیرغم تلاش‌های مختلف مقامات برای صحبت در مورد مداخله خارجی، تنها چیزی که باعث یک گفتگوی اساسی واقعی در مورد مداخله خارجی شد، افشای اطلاعات غیرقانونی بود.

وسلی وارک، یکی از همکاران ارشد مرکز نوآوری حکومت‌داری بین‌المللی، گفت که جنجال‌ها و درخواست‌ها برای تحقیق عمومی بر دولت لیبرال فشار آورده است.

وارک گفت: «این یک درام سیاسی بزرگ برای دولت لیبرال ایجاد کرده و قطعاً آن را در حالت تدافعی قرار داده است».

دولت لیبرال برای ارائه تصویری قانع‌کننده از اقدامات و سیاست‌هایی که برای پاسخگویی قاطعانه به مداخلات خارجی اتخاذ کرده است، تلاش کرده است.

وارک گفت که جانستون بار بزرگی را بر دوش دارد.

“جانستون در مقابل این مشکل رانده شده است. و او گرما را تحمل خواهد کرد.”