جانستون در حالی که گزارشی از مداخله خارجی تهیه می کرد، شرکت ارتباطات بحران را استخدام کرد

سی بی سی نیوز دریافته است که دیوید جانستون، گزارشگر ویژه کانادا در مورد مداخله خارجی، شرکتی را استخدام کرده است که به دلیل ارتباطات بحرانی خود شناخته شده است تا از او حمایت کند – و مالیات دهندگان این هزینه را پرداخت می کنند.

والری جرویس، سخنگوی جانستون، تایید کرد که فرماندار کل سابق که توسط نخست وزیر جاستین ترودو برای تحقیق در مورد مداخله خارجی در سیاست کانادا منصوب شده بود، ابتدا نویگیتور را در آغاز ماموریت خود به عنوان گزارشگر ویژه برای ارائه “مشاوره و پشتیبانی ارتباطی” حفظ کرد.

Navigator خود را یک “شرکت مشاوره استراتژیک و ارتباطات با ریسک بالا” می نامد که طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهد. شعار آن این است: «وقتی نمی‌توانی ببازی».

هاکی کانادا این شرکت را استخدام کرد تا از عواقب رسیدگی به اتهامات سوء استفاده جنسی و استفاده از هزینه های ثبت نام بازیکنان برای پرداخت بی سر و صدا به آن کمک کند. یکی از مدیران هاکی کانادا تایید کرد که این سازمان بیش از 1.6 میلیون دلار به Navigator پرداخت کرده تا آن را در کابوس روابط عمومی خود راهنمایی کند.

پیتر اسلولی، رئیس پلیس اتاوا، قبل از استعفا از سمت خود، Navigator را برای کمک به ارتباطات در جریان اعتراض کاروان در اتاوا که مرکز شهر پایتخت را برای بیش از سه هفته تعطیل کرد، استخدام کرد.

پلیس منطقه ای از معترضان را در نزدیکی تپه پارلمان پاکسازی می کند.
پلیس دستوری را علیه معترضانی که در کاروان اعتراضی در اتاوا در 19 فوریه 2022 شرکت کردند، اجرا می کند. (ایوان میتسویی/سی بی سی)

جرویس در بیانیه‌ای کتبی که به سی‌بی‌سی نیوز ارسال شد، گفت که کار ناوییتور برای جانستون شامل تهیه پیش‌نویس بیانیه‌های مطبوعاتی، آماده‌سازی او برای مصاحبه، تجزیه و تحلیل گزارش‌های رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی و ارائه پشتیبانی لجستیکی برای انتشار اولین گزارش خود در مورد دخالت خارجی است.

“Navigator هیچ دخالتی در این موضوع نداشته است [Johnston’s] وی نوشت.

جانستون قرار است روز سه شنبه به مدت سه ساعت در مقابل یک کمیته پارلمانی حاضر شود تا در مورد گزارش خود در مورد مداخله خارجی توسط دولت چین بحث کند.

مجلس عوام در اوایل این هفته با حمایت محافظه‌کاران و بلوک کبک، طرح NDP را به تصویب رساند و از جانستون خواست تا از سمت برجسته‌اش کناره‌گیری کند.

CBC News خواستار تخمین میزان پرداخت مالیات دهندگان برای خدمات Navigator به جانستون شد. دفتر او گفت که “کار جانستون ادامه دارد و هزینه های نهایی در حال حاضر در دسترس نیست.”

“بر طبق شرایط مرجع و سیاست های هیئت خزانه داری، گزارشگر ویژه مستقل مجاز است برای انجام یک بررسی مستقل هزینه های لازم را متحمل شود.”

“این خدمات مطابق با سیاست های هیئت خزانه داری حفظ شده است و مشمول هرگونه افشای لازم است.”

تماشا: ترودو به دفاع از انتصاب دیوید جانستون ادامه می دهد

ترودو به جانستون پایبند است زیرا مخالفان خواستار برکناری او هستند

نخست وزیر جاستین ترودو می گوید که احزاب بازی های حزبی را به دلیل انتصاب دیوید جانستون به عنوان گزارشگر ویژه مداخله خارجی انجام می دهند و بی طرفی و تعامل جانستون با احزاب مختلف فدرال در طول دوران فعالیت سیاسی خود را تکرار کرد.

جانستون همراه با Navigator، شرکت ارتباطات RKESTRA مستقر در اتاوا را نیز برای ارائه “پشتیبانی از روابط رسانه ای” مربوط به انتشار اولین گزارش خود استخدام کرد.

وب سایت RKESTRA در حال حاضر Gervais را به عنوان موسس و مدیر عامل شرکت ذکر کرده است.

پروفایل لینکدین او می گوید که او یک “دهه و نیم تجربه مشاوره به کارفرمایان برجسته” دارد. او در سال 2019 زمانی که جولی پایت فرماندار کل بود، به عنوان سخنگوی در سالن ریدو کار می کرد – قبل از اینکه پیت در سال 2021 در پی گزارشی که نشان می داد او ریاست یک محل کار سمی را بر عهده داشت، استعفا داد.

جرویس همچنین در سال 2016 وزیر دادگستری و دادستان کل جودی ویلسون-ریبولد بود.

جرویس نوشت، جانستون همچنین شرکت حقوقی بین المللی Torys LLP را برای ارائه “پشتیبانی قانونی، تحقیقاتی و پیش نویس” استخدام کرد.

در بیانیه‌ای رسانه‌ای، جگمیت سینگ، رهبر NDP گفت: «لیبرال‌ها امتیاز را از دست داده‌اند و به طور مداوم نتوانسته‌اند به کانادایی‌ها اطمینان دهند که انتخابات آنها بدون دخالت است».

“استخدام یک شرکت ارتباطات بحران به کانادایی ها نشان می دهد که نگرانی اصلی لیبرال ها این است که چگونه به نظر می رسد – نرسیدن به یک موضوع بسیار جدی.”

سینگ گفت که اگر لیبرال‌ها تحقیقات عمومی را آغاز می‌کردند، “مالیات دهندگان درگیر خدمات مدیریت بحران دیگری نبودند.”

میشل رمپل گارنر، نماینده محافظه‌کار، در توییتی گفت که در این اقدام برای استخدام Navigator «سرش را می‌خراشد» و گفت این شرکت «خود را در معرض هفته‌های احتمالی» «سوال‌جویی از سوی همه احزاب مخالف» قرار داده است.

سخنگوی محافظه‌کاران، سباستین اسکامسکی، گفت که استخدام Navigator “دلیل دیگری برای کانادایی‌ها برای درخواست یک تحقیق آزاد و مستقل فراهم کرده است.” او گفت که جانستون “دلارهای مالیاتی به سختی به دست آمده” کانادایی ها را هدر می دهد.

CBC News از Navigator نظر خواست. این شرکت گفت: “سیاست Navigator این است که در مورد تعهدات مشتری خود اظهار نظر نکند.”

منتقدان مخالف ادعا کرده اند که انتصاب جانستون به دلیل ارتباط او با بنیاد پیر الیوت ترودو و خانواده نخست وزیر مخدوش است. جانستون گفته است که ارتباط خانوادگی اغراق آمیز است، در حالی که محافظه کاران او را “رفیق اسکی” و “دوست شخصی” ترودو می نامند.

ترودو روز جمعه گفت که متعهد است جانستون را در نقش خود نگه دارد و مشتاقانه منتظر جلسات عمومی است که جانستون در ماه های آینده قبل از انتشار گزارش نهایی خود در پاییز امسال برگزار خواهد کرد.