جانستون قرار است برای دفاع از گزارش خود در مورد دخالت خارجی در کمیته مجلس نمایندگان حاضر شود

رئیس کمیته می گوید انتظار می رود دیوید جانستون، گزارشگر ویژه دولت فدرال در امور مداخله خارجی، در 6 ژوئن در برابر رویه و کمیته امور مجلس عوام حاضر شود.

نمایندگان اپوزیسیون در کمیته اوایل این هفته نامه ای نوشتند و خواستار تشکیل جلسه ویژه برای درخواست حضور جانستون شدند. آنها می خواهند از او در مورد تصمیمش برای توصیه به عدم برگزاری تحقیق عمومی در مورد دخالت خارجی در انتخابات سوال کنند.

اما طی جلسه کمیته در روز پنجشنبه، بردیش چاگر، نماینده لیبرال و رئیس کمیته گفت که جانستون قبلاً موافقت کرده بود در پاسخ به درخواست قبلی کمیته حاضر شود. چاگر گفت انتظار می رود جانستون در 6 ژوئن شهادت دهد.

جانستون که در ماه مارس توسط نخست وزیر جاستین ترودو به عنوان گزارشگر ویژه در مورد مداخله خارجی در واکنش به خشم ناشی از دخالت دولت چین منصوب شد، دو ماه گذشته را صرف بررسی اسناد و مصاحبه با سیاست گذاران کرده است.

فرماندار سابق اولین گزارش خود را روز سه شنبه منتشر کرد. جانستون در انتشار گزارش خود گفت که یک تحقیق عمومی رسمی برای بررسی ادعاهای مداخله خارجی در انتخابات فدرال 2019 و 2021 مفید نخواهد بود زیرا بسیاری از اطلاعات طبقه بندی شده که وی بررسی کرده است باید مخفی بماند.

محافظه کاران، بلوک کبکوا و NDP همگی خواستار تحقیق عمومی شده اند و این امر باعث شده است که این احزاب در طول یک هفته که قرار است نمایندگان مجلس وقت خود را در سفر خود بگذرانند، جلسه کمیته ویژه را درخواست کنند.

زنی با شال سیاه در مجلس عوام سخنرانی می کند.
بردیش چاگر، وزیر تنوع و شمول و جوانان، در دوره سوال در مجلس عوام در 20 ژوئیه 2020 برمی خیزد. چاگر گفت دیوید جانستون موافقت کرده است که در ماه ژوئن در کمیته رویه و امور مجلس حاضر شود. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

مایکل بارت، نماینده محافظه کار، جلسه را با طرح پیشنهادی برای احضار جانستون برای حضور آغاز کرد – مشابه حکم دادگاه. بارت و همکاران محافظه‌کارش گفتند که دعوت ساده‌ای را پس از اینکه گفته شد جانستون قبلاً موافقت کرده است، می‌پذیرند.

اما این جلسه همچنان شاهد اختلافاتی بود. در حالی که چاگر گفت جانستون پیشنهاد حضور در 6 ژوئن را داده است، نمایندگان محافظه کار می خواستند درخواست کنند که او زودتر حاضر شود.

لوک برتولد، نماینده محافظه کار، استدلال کرد که برای کمیته مهم است که جانستون را قبل از سایر شاهدان که برای هفته آینده برنامه ریزی شده است بشنوند. او گفت که باید از اطلاعات شهادت جانستون برای بازجویی از دیگران استفاده کنند.

برتولد به زبان فرانسوی گفت: «آقای جانستون باید شاهد بعدی یا تقریباً شاهد بعدی باشد، اگر بخواهیم کارمان را به درستی انجام دهیم.

اما چاگر گفت که تلاش برای بدست آوردن جانستون در هفته آینده احتمالاً باعث عوارض لجستیکی خواهد شد و شاهدان دیگر را مجبور به برنامه ریزی مجدد خواهد کرد.

او می‌گوید: «من فقط سعی می‌کنم این را در ذهنم بیافزاییم که چگونه می‌توانم – به عنوان رئیس کمیته‌ای که فکر می‌کنم بسیار مهم است و کارهای بسیار مهمی انجام می‌دهم – قطار را روی ریل نگه دارم.»

چاگر ادامه داد: «من هر کاری از دستم بر بیاید انجام داده‌ام تا شاهد باشیم. “اینها در پایان روز افرادی هستند، آنها برنامه دارند… و تقریباً مثل این است که ما می خواهیم آنها کرسی های تمام وقت در کمیته رویه و امور مجلس نمایندگان داشته باشند.”

نمایندگان لیبرال، بلوک و NDP موافقت کردند که بخواهند جانستون در اسرع وقت اما حداکثر تا 6 ژوئن ظاهر شود.

بارت در گفتگو با خبرنگاران پس از جلسه کمیته گفت که شنیدن نظرات جانستون بسیار مهم است زیرا هنوز سوالات بی پاسخی در مورد دخالت خارجی وجود دارد.

“[Johnston’s report] تصویری ناقص در بهترین حالت از دخالت خارجی بود. در بدترین حالت، این یک سفید کردن است.»

سینگ شرایطی را به پذیرش مجوز فوق سری اضافه می کند

گزارش جانستون توصیه می‌کند که به رهبران مخالف مجوزهای فوق محرمانه اعطا شود تا بتوانند اطلاعاتی را که گزارش جانستون را اطلاع داده است، بررسی کنند. ترودو روز سه شنبه گفت که نامه هایی را برای همه رهبران حزب مجلس عوام ارسال کرده و به آنها چنین مجوزی را ارائه کرده است.

اما پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران و ایو فرانسوا بلانشت، رهبر بلوک کبکوا، این پیشنهاد را رد کرده‌اند، زیرا نمی‌توانند در مورد این اطلاعات به صورت عمومی بحث کنند.

جگمیت سینگ، رهبر NDP، اوایل این هفته گفت که او پیشنهاد ترودو را خواهد پذیرفت. اما روز پنجشنبه، سینگ یک پاسخ کتبی به ترودو ارسال کرد – که NDP به CBC ارائه کرد – تعدادی از شرایط پذیرش سینگ را فهرست کرد.

سینگ گفت که از مقامات امنیتی می‌خواهد در مورد آنچه که می‌تواند به طور علنی در مورد اطلاعاتی که به او نشان داده می‌شود، بگوید. او همچنین از او خواست که پس از بررسی اطلاعات فوق محرمانه، تا حد امکان آزادانه درباره نتایج خود صحبت کند.

مردی با کت و شلوار خاکستری در مجلس عوام سخنرانی می کند.
جگمیت سینگ، رهبر NDP، در 16 مه 2023 در مجلس عوام در پارلمان هیل در اتاوا برمی خیزد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

“آقای جانستون در گزارش خود نوشت که بر توانایی “بی سابقه” برای بحث در مورد موضوعات اطلاعاتی اصرار دارد. سینگ نوشت: انتقاد از اقدامات دولت محدود نخواهد شد.

سینگ همچنین درخواست کرد که به اعضای تیمش دو جایگاهی داده شود که پولیور و بلانشت آن را رد کردند.

جانستون در گزارش خود گفت، در حالی که او انجام تحقیقات عمومی را توصیه نکرد، “نقص های جدی در نحوه انتقال اطلاعات و پردازش اطلاعات از آژانس های امنیتی به دولت پیدا کرده است.”

جانستون گفت که تا اکتبر با برگزاری جلسات استماع برای یافتن راه هایی برای رفع این کاستی ها به کار خود به عنوان گزارشگر ویژه ادامه خواهد داد. او گفت که در اواخر سال جاری گزارش دوم را تهیه خواهد کرد.