جت های جدید برای سفرهای رسمی کابین خصوصی برای نخست وزیر نخواهند داشت

پس از پیوستن دو جت جدید به ناوگان حمل و نقل نیروی هوایی سلطنتی کانادا در تابستان امسال، سفر نخست وزیری کمی کمتر انحصاری خواهد شد.

سال گذشته نیروی هوایی دو فروند ایرباس A-330 کارکرده را از کویت ایرویز خریداری کرد.

جت های پهن پیکر جایگزین هواپیماهای ایرباس A-310 متعلق به دهه 1980 RCAF خواهند شد که برای سفرهای نخست وزیر به خارج از کشور و برای حمل و نقل پرسنل نظامی استفاده می شوند.

نگهداری از A-310 با افزایش سن دشوارتر می شود. ناوگان اصلی ایرباس A-310 توسط دولت مولرونی در اوایل دهه 1990 خریداری شد.

مردی در حالی که برای سوار شدن به هواپیما آماده می شود از روی پله ها دست تکان می دهد.
نخست وزیر استفان هارپر هنگام عزیمت به اروپا برای یک سفر هشت روزه در 11 ژوئن 2013 در اتاوا، سوار بر ایرباس A-310 نظامی می شود. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

هواپیماهای A-330 بزرگتر از A-310 هستند و برد بسیار بیشتری دارند.

دولت فدرال می‌گوید برای اینکه هواپیماها در اسرع وقت به خدمت درآیند، صندلی‌های هواپیما را همانطور که کویتی‌ها سفارش داده‌اند «برای یک دوره موقت» نگه می‌دارد – که جایی برای کابین خصوصی نخست‌وزیر باقی نمی‌گذارد.

وقتی CBC News در مورد فضای داخلی هواپیما پرسید، وزارت دفاع ملی (DND) به پستی در حساب کاربری LinkedIn این وزارت اشاره کرد:

این دو هواپیمای اول که در ابتدا در سال 2015 تولید شدند، پیکربندی کابین تجاری خود را برای یک دوره موقت برای انجام عملیات حمل بار، نیرو و مسافر حفظ خواهند کرد.

یک صندلی درجه یک در یک هواپیمای تجاری.
این تصویر از وب سایت کویت ایرویز یک صندلی درجه یک را با یک تخت خواب صاف در یکی از هواپیماهای A330-200 نشان می دهد. (کویت ایرویز)

A-330 جدید برای سفرهای رسمی شامل برخی از ویژگی هایی است که در A-310 موجود نیست.

این یک دستشویی در دسترس خواهد داشت – اخبار خوشایند برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند و مسافرانی که باید قبل از فرود لباس های تجاری یا لباس های محافظ خود را عوض کنند. روزنامه‌نگارانی که با نخست‌وزیر سفر می‌کنند از پیدا کردن پریزهای برق و اتصالات USB در صندلی‌های خود برای اولین بار آسوده خاطر خواهند شد.

ایرباس A-330 از سال 1999 توسط ایر کانادا و ایر ترانسات در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. فضای داخلی این هواپیما برای کانادایی هایی که در کلاس تجاری پرواز می کنند بسیار آشنا به نظر می رسد.

کویت ایرویز این جت ها را با 17 کلاس فرست کلاس، 30 کلاس تجاری و 165 صندلی اکونومی اداره می کرد. خطوط هوایی کانادا از چیدمان صندلی بسیار متراکم تری استفاده می کنند.

در اوایل این ماه، مقامات DND تأیید کردند که یکی از دو هواپیمای اولی که وارد می‌شود، همان طرح رنگ قرمز، سفید و آبی مورد استفاده در سفر فعلی نخست‌وزیر را دریافت می‌کند – یک ایرباس A-310 معروف به ایرباس 01.

ایرباس 01 در اصل برای Wardair ساخته شد. پس از ادغام با خطوط هوایی کانادا، مازاد اعلام شد و فروخته شد.

تماشا کنید: با هواپیمای نخست وزیر در سال 2004 گشت بزنید

تور 2004 ایرباس نخست وزیر

خدمه RCAF پس از اینکه پل مارتین اولین نخست وزیری شد که از هواپیما برای سفرهای رسمی استفاده کرد، بازدیدی از کوپه نخست وزیر را به رسانه ها ارائه داد.

هنگامی که این هواپیما وارد خدمت دولت کانادا شد، فضای داخلی هواپیما برای سفرهای رسمی تغییر یافته بود که شامل یک محفظه خصوصی به سبک راه آهن با تخت و دوش ساده بود. فضای داخلی بازطراحی شده همچنین میزهایی به سبک ناهارخوری اضافه کرد که برای جلسات توجیهی در پرواز محبوب شد.

بریتانیا، استرالیا و فرانسه نیز هواپیمای A-330 را برای سفرهای رسمی در سطح بالا اداره می کنند.

فرانسه یک فضای داخلی پارتیشن بندی شده و سطح بالا را انتخاب کرده است، در حالی که بریتانیا صندلی های کلاس تجاری را انتخاب کرده است.

RCAF می خواهد در چند سال آینده در مجموع شش فروند A-330 خریداری کند. دولت فدرال خرید چهار مورد دیگر را تایید نکرده است.

DND می‌گوید پس از اینکه دو هواپیما در تابستان امسال تحویل داده می‌شوند، آنها به اروپا بازگردانده می‌شوند تا به‌عنوان تانکرهای هوایی که مسافران را نیز حمل می‌کنند، تجهیز شوند.

RCAF برای افزایش برد CF-18 و هواپیماهای آینده خود به توانایی سوخت گیری در حین پرواز نیاز دارد.

A-310 ها برای حمل بار اصلاح شدند – درهای محموله بزرگ در کناره بدنه بریده شد و کف کابین تقویت شد.

DND گفت که این مورد با هواپیمای جدید ضروری نخواهد بود.

دن لبوتیلیر، رئیس روابط رسانه ای DND گفت: “هواپیمای A330 فضای بار کافی در زیر عرشه اصلی دارد که محموله در عرشه اصلی بارگیری نمی شود. این فضای عرشه اصلی برای حمل و نقل مسافر در نظر گرفته شده است.”

به دلایل امنیتی، نخست وزیر و فرماندار کل از پروازهای تجاری منع شده اند. اما هواپیمای رسمی نخست وزیر دهه هاست که یک فوتبال سیاسی است.

پس از اینکه ارتش ناوگان ایرباس را در سال 1992 خریداری کرد و دولت مولرونی 56 میلیون دلار برای تبدیل یک هواپیما به یک هواپیمای VIP هزینه کرد، ژان کرتین، رهبر وقت لیبرال، آن را به عنوان یک “تاج محل” پرنده تمسخر کرد و پس از اینکه به مقام نخست رسید از پرواز در آن امتناع کرد. وزیر

جانشینان او – پل مارتین، استیون هارپر و جاستین ترودو – از این جت برای بیشتر سفرهای بین المللی خود استفاده کردند.

کرتین بعداً تسلیم شد و با هارپر، نخست وزیر وقت، با هواپیمای VIP به مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا در سال 2013 رفت.

تماشا کنید: سفر چهار نخست وزیر به مراسم تشییع نلسون ماندلا

چهار نخست وزیر در سال 2013 به مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا می روند

تری میلوسکی گزارش می‌دهد: چهار نخست‌وزیر به یاد می‌آورند ماندلا و ژان کرتین درباره سیاست سفرهای هوایی VIP صحبت می‌کند.