جولی پیشنهاد کانادا برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را اعلام کرد

کانادا برای یک کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (سازمان ملل) کلاه خود را در رینگ پرتاب می کند و متعهد می شود که مسائل را از سخنرانی آنلاین تا دسترسی به سقط جنین پیش ببرد.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، بعدازظهر امروز نامزدی کانادا را برای حضور در شورا برای سال های 2028 تا 2030 از طریق انتخاباتی که احتمالاً در سال 2026 برگزار خواهد شد، اعلام خواهد کرد.

دو منبع دولتی آشنا با این موضوع، که قبل از اعلام رسمی مجاز به صحبت علنی نبودند، می‌گویند که کانادا در مناقصه‌ای شرکت می‌کند که شش اولویت اصلی را برجسته می‌کند، از جمله مسئول نگه داشتن دولت‌ها برای حبس کردن فعالان حقوق بشر.

پیشبرد برابری جنسیتی، حقوق LGBTQ، سلامت جنسی و حقوق باروری یکی دیگر از تمرکزهای کاندیداتوری کانادا خواهد بود.

کانادا قصد دارد تمرکز دولت هارپر بر آزادی عقاید مذهبی را تکرار کند، در حالی که آن را به برنامه های ضد نژادپرستی و پیشبرد آشتی با مردم بومی در سراسر جهان گره می زند.

تاکنون یونان اعلام کرده است که برای یکی از سه جایگاهی که برای کشورهایی که در یک گروه 28 نفره قرار دارند که شامل کانادا، اروپای غربی، استرالیا و نیوزلند هستند، در دسترس خواهد بود.

این شورا در مورد نقض حقوق بشر در کشورهای سازمان ملل که توسط دولت ها یا بازیگران اجتماعی انجام شده است، تحقیق می کند.

همچنین گزارش هایی درباره مسائل حقوق بشر به طور کلی منتشر می کند، مانند سرکوب مداوم حقوق زنان توسط ایران.

جولی برای تمرکز بر حقوق بشر آنلاین، بر اساس ائتلاف آزادی آنلاین، گروهی که مردم را تحت فشار قرار می دهد تا خود را به صورت آنلاین بیان کنند و از حریم خصوصی خود محافظت شود، فشار خواهد آورد.

اتاوا همچنین احتمالاً برای تنظیم سیستم عامل هایی که برای تحریک خشونت استفاده شده اند، تلاش خواهد کرد. برای مثال، شورش‌های ضد روهینگیا در میانمار به دروغ‌های تحریک‌آمیز در فیسبوک مرتبط است.

بخش دیگری از این مناقصه در مورد واکنش به تغییرات آب و هوایی به گونه ای خواهد بود که شامل محافظت از افرادی است که با تغییر الگوهای آب و هوایی مواجه هستند و ادامه کار برای اصلاح بودجه جهانی برای کشورهای کوچکتر که مکرر با بلایای طبیعی مواجه می شوند.

جولی قصد دارد در حالی که جهان را به سوی بهتر شدن سوق می‌دهد، متواضع باشد، و اذعان می‌کند که کانادا به تعهدات حقوق بشری خود، مانند رفع نابرابری‌ها در سیستم عدالت کیفری و ارائه خدمات عادلانه به مردم بومی، عمل نمی‌کند.

اتاوا به دنبال تغییر شورای معیوب: منبع

یک مقام آگاه با پیشنهاد آتی کانادا می گوید اتاوا در حال انتخاب عمدی برای مشارکت در یک آژانس معیوب به عنوان وسیله ای برای ایجاد تغییر از طریق نهادهای چندجانبه است.

گروه هایی مانند دیده بان حقوق بشر از شورا به دلیل “انتخاب ناقضان جدی حقوق مانند کامرون، اریتره و امارات متحده عربی” در صفوف خود انتقاد کرده اند.

روسیه پس از رای اعضای سازمان ملل به پایان عضویت آن در مدت کوتاهی پس از تهاجم گسترده مسکو به اوکراین در سال 2022، این نهاد مستقر در ژنو را ترک کرد.

در سال 2020، دولت ترودو پس از چندین سال فشار برای عضویت مجدد در شورای امنیت سازمان ملل، پیشنهاد خود را برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل از دست داد.