جیمز اسمیت کری ملت در حال مبارزه با کمک های مردمی پس از حملات 2022 است

در اتاق‌های شورای جیمز اسمیت کری نیشن، کلمات «مرا به خاطر بسپار» را خواهید دید که در شکل‌های رقصنده نقاشی شده روی دیوار نارنجی نوشته شده است.

از زمانی که خشونت و مرگ در سپتامبر گذشته از جامعه مرکزی ساسکاچوان بازدید کرد، این کلمات معنای کاملاً جدیدی پیدا کردند.

آنها به رئیس والی برنز یاد 11 زندگی از دست رفته و 17 نفر دیگر برای همیشه در اثر جراحاتشان در اولین ملت و روستای مجاور ولدون می اندازند که در 200 کیلومتری شمال شرقی ساسکاتون قرار دارد.

قتل عام که در ساعات اولیه 4 سپتامبر 2022 رخ داد، توسط مایلز ساندرسون، عضو 32 ساله جامعه انجام شد، که اندکی پس از دستگیری پس از یک جستجوی شدید چهار روزه، در بازداشتگاه RCMP جان باخت.

واحد جنایات بزرگ RCMP جدول زمانی اولیه قتل های جمعی را در روز پنجشنبه در Melfort، Sask ارائه خواهد کرد. انتظار می رود این ارائه چهار ساعت طول بکشد و پس از آن یک جلسه پرسش و پاسخ 45 دقیقه ای برگزار شود.

برنز گفت که جامعه نزدیک به 1100 نفر هنوز درگیر این حملات هستند.

او گفت که رهبری جیمز اسمیت با بیش از نیم میلیون دلار کمک های مردمی ارسال شده در پی این فاجعه، از جمله 125836 دلار که در کمپین GoFundMe جمع آوری شده بود، چه کاری انجام دهد.

برنز گفت: «این برای ما جدید است. ما هرگز نخواستیم که چنین رویدادی در جامعه ما اتفاق بیفتد، پس چگونه می توانیم آن را گسترش دهیم [money] به طور مساوی سوال خوبی است. با سلامت روان سروکار دارد. با تمام آسیب ها مقابله می کند.”

تقریباً هشت ماه پس از بدترین حمله با چاقو در تاریخ کانادا، اکثر پول‌های جمع‌آوری‌شده از طریق کمک‌های مالی از شرکت‌ها و شهروندان خصوصی در خزانه گروه باقی می‌ماند، بدون اینکه هنوز برنامه‌ای برای نحوه توزیع آن وجود ندارد.

تابلوی خوش آمدگویی به جیمز اسمیت کری نیشن که در حدود 200 کیلومتری شمال شرقی ساسکاتون قرار دارد.
RCMP جدول زمانی به روز شده ای از چاقوکشی های 4 سپتامبر 2022 در جیمز اسمیت کری نیشن در روز پنجشنبه ارائه خواهد کرد. (اولیویا استفانوویچ/سی بی سی)

بازماندگان و خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، سؤالاتی در مورد آنچه که با این پول اتفاق می‌افتد، دارند، به‌ویژه در زمانی که برخی در تلاش برای گذراندن زندگی هستند.

داریل برنز، مشاور اعتیاد 63 ساله که در کلینیک بهداشتی جیمز اسمیت کار می کند، می گوید: «ما هرگز ندیده ایم – نه یک کاغذ – چه کسی چه چیزی را اهدا کرده است، چه کسی این کمک ها را خرج کرده است، چه کسی چه چیزی دریافت کرده است. یکی از بستگان دور رئیس برنز.

داریل برنز خواهر 61 ساله خود گلوریا را در این حملات از دست داد. او یک کارگر بحران بود و در جریان خشم به یکی از صحنه های چاقو زدن برای کمک فراخوانده شده بود.

او گفت که گروه جیمز اسمیت هزینه های تشییع جنازه او را تامین کرد و کارت هدیه 800 دلاری مواد غذایی و چک های 1500 دلاری را برای اعضای خانواده گلوریا برای چند ماه اول پس از فاجعه فراهم کرد.

داریل برنز از حمایت ها سپاسگزار است، اما نگران عدم شفافیت است. وی همچنین از اعضای خانواده متوفی در مورد نحوه استفاده از پول اهدایی مشاوره می خواهد.

اولین ملت پس از یک فاجعه بدهکار شد

جیمز اسمیت کری نیشن یک جامعه Plains Cree است که از سه گروه تشکیل شده است: پیتر چپمن، چاکاستایپاسین و جیمز اسمیت.

رئیس برنز می‌گوید این قتل عام سران و شوراها را درگیر کرد و آنها در ماه‌های پس از خشونت، بدهکار شدند.

بر اساس سند مالی مارس 2023 که گروه با CBC News به اشتراک گذاشت، جیمز اسمیت بیش از 3.5 میلیون دلار برای پرداخت هزینه اقامت در هتل برای اعضای جامعه آواره، همراه با سفر، گاز، غذا، حمایت از سلامت روان و مراسم تشییع جنازه خرج کرد.

برنز گفت که این جامعه را مجبور به انتخاب های سخت کرد.

به گفته مدیر مالی جامعه، حدود 200000 دلار از کمک های مردمی برای پرداخت صورتحساب ها استفاده کرد.

بر اساس بیانیه ای که به سی بی سی نیوز ارسال شد، خدمات بومی کانادا پس از کشتار به رهبری جامعه توصیه کرد که می تواند بودجه فدرال را برای پوشش هزینه های حمایت و سایر نیازهای مرتبط به آن جابجا کند تا زمانی که وزارت فدرال بتواند بودجه را به اولین ملت برساند. از سخنگوی وزارت فدرال

این به جامعه اجازه داد تا از بودجه دریافتی برای سال‌های 2022-2023 استفاده کند. به گفته دپارتمان فدرال، حداقل نیمی از این پول برای فعالیت های ایمنی و سلامت جامعه استفاده شده است.

اما حتی با این کمک، جامعه با کسری عظیمی مواجه شد تا اینکه اتاوا بیش از 6.8 میلیون دلار به جیمز اسمیت داد.

دبورا برنز، 39 ساله، دختر ارشد ارل برنز ارشد است.
دبورا برنز، 39 ساله، می خواهد ببیند که رئیس و شورای خود حمایت بیشتری از خانواده هایی مانند او که عزیزان خود را در حملات 2022 از دست داده اند، ارائه دهد. (اولیویا استفانوویچ/سی بی سی)

نوامبر گذشته، نخست‌وزیر جاستین ترودو از جیمز اسمیت بازدید کرد و مبلغ 62.5 میلیون دلار را طی شش سال برای کمک به جامعه برای بهبود و بهبود ایمنی اعلام کرد. از این پول، 42.5 میلیون دلار قرار است برای بازسازی لژ ساکواتامو، مرکز فعلی درمان اعتیاد جامعه، و ساخت یک مرکز سلامتی جدید هزینه شود.

رئیس برنز گفت که چند سال طول می کشد تا برنامه های مرکز جدید مرتب شود. در حال حاضر، او گفت که تمرکز جامعه بر کاهش رنج است.

در حالی که جیمز اسمیت بودجه اختصاصی برای مجروحان یا خانواده های متوفیان ندارد، او گفت که دفتر گروه به هر کسی که نیاز به کمک داشته باشد کمک می کند.

او گفت: «من فکر می‌کردم تمام تلاش‌ها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم به همه کسانی که کمک می‌کنند کمک کنیم.»

برخی از بازماندگان در تقلا برای پرداخت صورتحساب، مواد غذایی

راب کلارک، نماینده سابق ساسکاچوان، کمپین GoFundMe را به نمایندگی از جیمز اسمیت راه اندازی کرد، اما به درخواست CBC برای مصاحبه پاسخ نداد.

این پول اکنون در یک تراست بدون بهره است که توسط وکیل منطقه تورنتو رابرت کاراس، که نماینده چیف برنز است، اداره می شود.

کراس گفت: «ما در تلاش هستیم تا آن را به سرعت به جلو ببریم.

از آنجایی که هزینه های تشییع جنازه قبلاً پرداخت شده است، کاراس گفت که برنامه انتقال کمک های مالی GoFundMe به کلینیک بهداشتی جیمز اسمیت برای هدف ثانویه کمپین: خدمات مشاوره است.

به گفته کراس، این اقدام به کلینیک اجازه می دهد تا متخصصانی را برای ارائه مشاوره بهداشت روان و همچنین مشاوره معنوی از بزرگان جامعه جذب کند.

با ادامه این بحث ها، برخی از بازماندگان برای پرداخت صورتحساب های خود تلاش می کنند.

هیلی ساندرسون، 36 ساله (هیچ رابطه ای با مایلز ساندرسون ندارد)، گفت که پس از هفت ضربه چاقو نمی تواند به سر کار در مدرسه جیمز اسمیت بازگردد. مایلز ساندرسون نیز وارد خانه او شد و وسیله نقلیه دخترش را دزدید.

او می‌گوید: «من قبلاً خیلی اجتماعی و صمیمی بودم و همه چیز داشتم، اما دیگر نمی‌توانم در کنار کسی باشم.

ارل برنز پدر Earl Burns Senior است، یکی از 11 زندگی از دست رفته در حملات 4 سپتامبر 2022 در جیمز اسمیت کری Nation.
ارل برنز آخرین ادای احترام را به پسرش ارل برنز پدر، که برای محافظت از خانواده خود در جریان داد و بیداد پاییز گذشته در جیمز اسمیت کری نشن جان داد، می دهد. (اولیویا استفانوویچ/سی بی سی نیوز)

چند ماه پیش، دبورا برنز جشنی پس از مرگ را به مناسبت شصت و هفتمین سالگرد تولد پدرش، ارل برنز پدر، که در 4 سپتامبر برای محافظت از خانواده اش کشته شد، ترتیب داد.

این مراسم در یک سالن اجتماعات در دهکده همسایه بیتی، ساسک برگزار شد و مردم جیمز اسمیت و اولین ملل مجاور در زیر رایحه علف شیرین و مریم گلی برای یک شب شفا و خاطره جمع شدند.

دبورا برنز، 39 ساله، از جیمز اسمیت حمایت مالی دریافت کرد تا سالن را اجاره کند و مراسم را برگزار کند. او گفت که خانواده از کمک قدردانی می کنند و امیدوارند که این نشانه ای باشد که گروه به نیازهای قربانیان و خانواده های آنها پاسخ خواهد داد.

برنز گفت: ما احساس می کنیم نادیده گرفته شده ایم. ما برای رئیس و شورای خود احساس مهمی نمی کنیم زیرا آنها از صحبت با ما خودداری می کنند و حتی از جلسات گروه خودداری می کنند.

آخرین جلسه اجتماعی در جیمز اسمیت زمانی قبل از همه گیری بود. رئیس برنز ماه گذشته به سی‌بی‌سی نیوز گفت که قصد دارد یکی دیگر را در بهار امسال برگزار کند، اما هنوز تاریخی تعیین نشده است.

“ما این مسئولیت را داریم که درست عمل کنیم”

کاراس گفت که می‌داند برخی از اعضای جامعه از نظر مالی با مشکل مواجه هستند، اما او گفت که دستورالعمل او برای کمک‌های GoFundMe این بود که به کل جامعه پرداخت شود – نه قربانیان فردی.

طبق صفحه GoFundMe، این کمپین در ابتدا برای طیف گسترده‌ای از حمایت‌ها، از جمله «هزینه‌های تشییع جنازه به بیمارستان و هزینه‌های خانواده تا توانبخشی و مشاوره طولانی‌مدت» راه‌اندازی شد.

کراس گفت: «این فقط خانواده‌های قربانیان چاقوکشی نیستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، بلکه کل جامعه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند». اگرچه من کاملاً قدردانی می‌کنم که خانواده‌های زیادی هستند که مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند، اما این بودجه به منظور کمک به خانواده‌ها برای تأمین هزینه‌های زندگی اهدا نشده است.»

کاراس گفت این وجوه به محض امضای توافق نامه کتبی با گروه و دریافت اطلاعات بانکی مناسب به کلینیک بهداشتی جیمز اسمیت منتقل خواهد شد. در غیر این صورت، کاراس گفت که این پول به GoFundMe بازگردانده خواهد شد و کمک کنندگان بازپرداخت خواهند شد.

کراس گفت: “اگر به دلایلی نتوان وجوه را به گونه ای منطبق با هدف کمک های مالی استفاده کرد، هدف قطعاً بازگرداندن آن وجوه به کمک کنندگان از طریق GoFundMe خواهد بود.”

داریل برنز، 63 ساله، یک مشاور اعتیاد در جیمز اسمیت کری نیشن است.
داریل برنز، 63 ساله، می خواهد شفافیت بیشتری از رهبری جیمز اسمیت کری در مورد نحوه استفاده از کمک های مالی ببیند. (اولیویا استفانوویچ/سی بی سی)

داریل برنز گفت که جامعه او باید نسبت به افرادی که به اولین ملت کمک مالی کرده اند پاسخگو باشد، زیرا می تواند بر تمایل مردم برای اهدا در موقعیت های مشابه در آینده تأثیر بگذارد.

او گفت: “آنها می خواهند بگویند، “خب، به جیمز اسمیت نگاه کنید، ما همه آن پول را به آنها دادیم و آنها شکست خوردند.” ما این مسئولیت را داریم که درست انجام دهیم.»

این مسئولیتی است که به گفته او همچنین در احترام به جان 11 کشته، 17 نفر دیگر که مجروح شدند و همه اعضای جامعه که هنوز در حال بهبود هستند، نهفته است.

خود برنز در گذراندن وقت با اسب های اصیل خود شفا پیدا می کند. او گفت که آنها تابلوهایی را از خواهرش گلوریا منتقل می کنند.

برنز در حالی که بافته ای را در موهای سیاه اسب خود نوازش می کرد، گفت: “اجداد ما، به دلیل این ارتباط معنوی، به ما پیام می دهند که در اطراف هستند و این یکی از پیام هاست.”

برنز گفت که قیطان تازه ظاهر شده است.

او گفت: “حدس می زنم خواهرم اینجا بود.” “او از ما مراقبت خواهد کرد.”