حسابرس کل می گوید که کمک های مالی به بنیاد ترودو را بررسی نخواهد کرد

حسابرس کل فدرال می‌گوید که بررسی نمی‌کند که چگونه بنیاد پیر الیوت ترودو دو کمک مالی را با ارتباط احتمالی با دولت چین انجام داده است.

هفته گذشته، رئیس هیئت مدیره موقت بنیاد در نامه ای به دفتر حسابرس کل گفت که از تحقیق کارن هوگان حسابرس در مورد کمک های مالی 140000 دلاری در سال 2016 و 2017 استقبال می کند.

هوگان در نامه ای که دوشنبه ارسال شد، نوشت: «من تصمیم گرفته ام که دفتر من حسابرسی انجام نخواهد داد.

“این تصمیم بر اساس محدوده اختیارات من تحت قانون حسابرسی کل و بررسی ما از توافقنامه وقف بین دولت کانادا و بنیاد است.”

مدیرعامل بنیاد پیر الیوت ترودو و اکثر اعضای هیئت مدیره آن اخیراً به دلیل آنچه که آنها سیاسی کردن کمک مالی میلیاردر چینی ژانگ بین و یک تاجر چینی دیگر به نام نیو گنشنگ توصیف کردند، استعفا دادند. این بنیاد به خود یک سازمان بورسیه مستقل و غیر حزبی اشاره می کند.

ادوارد جانسون، رئیس هیئت مدیره موقت در نامه‌ای به تاریخ جمعه گذشته گفت: «در این شرایط، بنیاد از تحقیقات حسابرس کل کانادا در مورد همه جنبه‌های مربوط به دریافت و رسیدگی به این کمک‌ها توسط بنیاد استقبال می‌کند».

“بررسی مستقل خود بنیاد از کمک های مالی، که توسط یک شرکت حقوقی و شرکت حسابداری مستقل انجام می شود، در هر صورت ادامه خواهد داشت.”

طبق وب سایت حسابرسی کل، این دفتر فعالیت های ادارات و آژانس های دولت فدرال، شرکت های سلطنتی و سه دولت منطقه ای کشور و آژانس های آنها را بررسی می کند.

تصویر نخست وزیر جاستین ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی است.
نخست وزیر جاستین ترودو در یک اعلامیه و کنفرانس خبری در اتاوا در 17 آوریل شرکت می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

این وب سایت می گوید، پرس و جوهایی که صراحتاً خارج از وظایف حسابرس هستند شامل درخواست هایی برای بررسی تصمیمات خط مشی یا مداخله در اختلافات بین شهروندان خصوصی و دولت ها، بانک ها یا مشاغل است.

هوگان به جانسون نوشت که در مورد کمک‌های خصوصی، کار او محدود می‌شد.

او نوشت: «بررسی منبع کمک‌های خصوصی، هویت سایر اهداکنندگان یا انگیزه‌های آنها خارج از اختیارات من است.

هنگامی که از نخست وزیر جاستین ترودو در مورد اهدای بحث برانگیز سوال شد، هفته گذشته به خبرنگاران گفت که نزدیک به یک دهه است که در فعالیت های این بنیاد شرکت نداشته است.

با این حال، محافظه‌کاران اپوزیسیون استدلال کرده‌اند که بنیادی که نام ترودو را یدک می‌کشد، توسط افراد برای جلب لطف نخست‌وزیر و نزدیکان او استفاده شده است.

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، از کمیسر آژانس درآمد کانادا خواسته است تا حسابرسی را در این بنیاد آغاز کند. او به گزارشی از روزنامه La Presse مستقر در مونترال استناد کرد که گفت که در تلاش برای بازگرداندن کمک مالی مشکل ساز، سازمان متوجه شد که نام روی چک با نام اهداکننده مطابقت ندارد.