حقوقدانان استدلال می کنند که پیشنهاد لیبرال برای شفاف سازی رژیم تحریم ها برعکس است

انجمن وکلای کانادا و وکیلی که به شرکت‌ها در جهت‌یابی قوانین کمک می‌کنند هشدار می‌دهند که اصلاحات در لایحه بودجه فدرال که به دنبال شفاف‌سازی رژیم تحریم‌های کانادا است، در واقع نتیجه معکوس خواهد داشت.

ویلیام پلرین، وکیل تجاری مستقر در اتاوا در شرکت مک میلان LLP، گفت: «از منظر کمک به مشاغل کانادایی که با روسیه تجارت می کنند، این قانون ناقص است و وضوح ندارد.

لیبرال‌ها تغییراتی را پیشنهاد می‌کنند که مشخص می‌کند کدام نهادها از انجام تجارت با کانادایی‌ها منع می‌شوند، مانند شرکت‌هایی که 50 درصد یا بیشتر متعلق به شخصی است که اتاوا آن را تحریم کرده است.

در حالی که این تغییر کانادا را با متحدانش همسو می کند، پلرین استدلال کرد که بسیاری از پیشنهادات دیگر بسیار مبهم هستند.

او در مصاحبه ای گفت: “شاید قصد دولت در اینجا این باشد که قانون را برای مشاغل کانادایی غیرقابل اجرا کند. و اگر اینطور باشد، آنها به هدف خود می رسند.”

از سوی دیگر، اگر هدف این قانون ارائه شفافیت و اطمینان از رقابتی بودن مشاغل کانادایی با همتایان آمریکایی و اتحادیه اروپا باشد، در این صورت قانون شکست می خورد.

تماشا | ترودو تحریم های جدید علیه روسیه را اعلام کرد:

ترودو تحریم های جدیدی را علیه کسانی که از تلاش های جنگی روسیه حمایت می کنند، اعلام کرد

جاستین ترودو، نخست‌وزیر ژاپن، در حین شرکت در اجلاس سران گروه 7 در هیروشیما، در مورد تحریم‌های جدید علیه «شرکت‌ها و افراد شریک در اقدامات نظامی علیه اوکراین، و همچنین افرادی که در نقض حقوق بشر شریک هستند» بحث می‌کند.

کانون وکلای دادگستری هشدار داد قوانین جدید باعث ایجاد عدم اطمینان می شود

پلرین خاطرنشان کرد که بخش دیگری از این لایحه خارجی هایی را هدف قرار می دهد که می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم و از طریق هر وسیله ای فعالیت های یک شرکت را هدایت کنند، که به گفته او ردیابی برای شرکت ها بسیار دشوار خواهد بود.

او گفت که این قانون همچنین به نظر نمی رسد روشن کند که آیا یک نهاد زمانی که مالکیت آن شامل افراد متعددی می شود که تحریم شده اند که با هم از آستانه 50 درصدی مالکیت عبور می کنند، منع می شود یا خیر.

انجمن وکلای کانادا (CBA) در کوتاهی به کمیته مالی مجلس نمایندگان گفت که عبارت فعلی “بسیار ذهنی است و ممکن است به نتایج متناقض منجر شود.”

به عنوان مثال، اگر یک فرد تحریم شده توانایی رأی دادن به ترکیب هیئت مدیره یک شرکت را داشته باشد، یا بتواند تنها یکی از 12 عضو هیئت مدیره را منصوب کند، احتمالاً شرکت را از تجارت با کانادایی ها تحت اصلاحات پیشنهادی منع می کند.

پلرین خاطرنشان کرد که قوانین بریتانیا محدودتر است، به طوری که یک شرکت تنها در صورتی تحت تأثیر قرار می گیرد که یک فرد تحریم شده 50 درصد از حق رأی یک شرکت یا توانایی کنترل اکثر انتصابات هیئت مدیره یک شرکت را داشته باشد.

گوش کن | به هر حال تحریم ها چقدر موثر هستند؟

همه در یک روز14:02واقعا تحریم های خارجی چقدر موثر است؟

گزارش جدید سنا نشان می‌دهد که ارزیابی اثربخشی تحریم‌های بین‌المللی اغلب دشوار است و ممکن است عواقب ناخواسته وخیمی داشته باشد.

کانون وکلای دادگستری در خلاصه خود گفت که قوانین جدید “ابهام بیشتری ایجاد می کند و نهادهای کانادایی را که به دنبال پیروی از قوانینی هستند که به وضوح قوانین سایر کشورها نیستند، جریمه می کند.”

این گزارش با اشاره به اینکه CBA مدت ها قبل از اینکه لیبرال ها بودجه خود را در اواخر ماه مارس ارائه کنند، شفاف سازی خواسته بود، گفت: “اصلاحات پیش بینی پذیری و قطعیت رژیم تحریم کانادا را افزایش نمی دهد. بلکه باعث سردرگمی و چالش های انطباق بیشتر می شود.”

«تا به امروز، علیرغم درخواست‌های مکرر و طولانی مدت از سوی سازمان امور جهانی، هیچ راهنمایی از سوی امور جهانی کانادا صادر نشده است. [association]، وکلای تجارت و جامعه تجاری،” در این خلاصه آمده است.

دولت در حال بررسی انتقادات

در بیانیه روز جمعه، Global Affairs Canada گفت که در حال “بررسی دقیق” نکات مطرح شده توسط پلرین و CBA است.

گرانتلی فرانکلین، سخنگوی این سازمان نوشت: «دولت کانادا متعهد به کاهش تأثیرات قوانین تحریمی کانادا بر جامعه تجاری کانادا و حمایت از اجرای مؤثر تحریم‌ها است».

او گفت که تغییرات پیشنهادی “با هدف شفاف سازی برخی مفاد، کارآمدتر کردن فرآیندها، افزایش اشتراک گذاری اطلاعات و تشدید رژیم تحریم های کانادا است.”

پلرین به شرکت‌هایی که تحریم‌های کانادا، به ویژه روسیه را درگیر می‌کنند، کمک می‌کند. گاهی اوقات، این شامل شرکت‌های معدنی یا انرژی جهانی می‌شود که سال‌ها در هر دو کشور با توجه به زمین‌های مشابهشان کار کرده‌اند.

او گفت که دیگر مشتریان حتی با شرکت هایی که دور از روسیه هستند، مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، به سختی تجارت می کنند. آنها ممکن است متوجه شوند که این شرکت ها تا حدی متعلق به یک الیگارش روسی هستند که معامله ای مسدود شود.

او تاکید کرد: “هیچکس نمی خواهد موفقیت روسیه را با تهاجم بیشتر خود به اوکراین ببیند. من فکر می کنم این یک نکته کلیدی در اینجاست.”

پدر و مادری که فرزندش را پس از بردن او از مدرسه حمل می کند، در حالی که پلیس در حال انجام عملیات علیه باندها در منطقه بل ایر در پورتو پرنس، هائیتی، جمعه، 3 مارس 2023، از جلوی پلیس می گذرد. اودلین جوزف)
مردی در حالی که پلیس در 3 مارس عملیاتی را علیه باندها در منطقه بل-ایر در پورتو پرنس، هائیتی انجام می دهد، از جلوی پلیس می گذرد. ​​کانادا تعدادی از هائیتی ها را در پاسخ به خشونت باندهایی که کشور را فراگرفته، تحریم کرده است. (اودلین جوزف/آسوشیتدپرس)

لایحه همچنین به کانادا اجازه می دهد تا افراد را تحریم کند

تغییرات کمتر مورد مناقشه در این لایحه شامل دائمی کردن خروج موقت روسیه و بلاروس از تعرفه های ترجیحی است، به این معنی که کالاهای این کشورها مشمول تعرفه 35 درصدی خواهند بود.

این اصلاحات همچنین روشن می کند که قانون استفاده نشده برای مصادره دارایی های تحریم شده می تواند علیه همه افراد تحریم شده و نه فقط کسانی که شهروند روسیه هستند مورد استفاده قرار گیرد، و عبارات قوانین تحریم را نه تنها شامل کالاها، بلکه به طور کلی دارایی ها می کند.

این لایحه همچنین به کانادا اجازه می‌دهد تا خارجی‌هایی را که شهروند کشورهایی هستند که اتاوا هنوز آنها را هدف تحریم قرار نداده‌اند، تحریم کند.

در حال حاضر، دولت باید یک فرآیند نظارتی را برای اضافه کردن کشوری به رژیم تحریم‌ها در صورتی که هر یک از شهروندان آن تحریم شوند، انجام دهد. برای هدف قرار دادن مولداویایی که به تلاش های جنگی روسیه کمک کرده اند، باید این روند را انجام می داد.

این اصلاحیه به کانادا اجازه می‌دهد تا بدون ارزیابی کل کشور، هر غیرکانادایی را فهرست کند. این بدان معناست که برای مثال می تواند یک آمریکایی را که به مسکو کمک کرده است، تحریم کند.

افزایش تاریخی در تعداد افراد و شرکت‌هایی که اتاوا اخیراً در واکنش به حمله روسیه به اوکراین و همچنین سرکوب حقوق بشر در ایران و خشونت‌های گروهی در هائیتی تحریم کرده است، رخ داده است.

تماشا | شواهد کمی از اعمال تحریم های کانادا علیه هائیتی های ثروتمند:

هائیتی های تحریم شده همچنان در کانادا دارایی دارند

کانادا 15 فرد ثروتمند هائیتی را به دلیل نقش آنها در دامن زدن به خشونت های گروهی در این کشور تحریم کرده است. اما تاکنون شواهد کمی از اجرای آن وجود دارد.

این هفته، کمیته روابط خارجی سنا از اتاوا خواست تا دلایل اعمال تحریم‌ها را روشن کند و روش‌هایی را که ارزیابی می‌کند آیا تحریم‌های مالی و ممنوعیت سفر واقعاً کار می‌کنند یا خیر، بهبود بخشد.

سناتورها خواستار شفافیت بیشتر در مورد تعهدات مشاغل کانادایی، چگونگی انتخاب اتاوا برای هدف قرار دادن افراد و اقداماتی که مردم می توانند برای تجدید نظر در مورد تحریم ها انجام دهند، شدند.

سناتورها خاطرنشان کردند که کانادا نسبت به متحدانش راهنمایی کمتری در مورد نحوه پیروی شرکت ها از قوانین ارائه می دهد، اگرچه برخی از اقدامات لایحه بودجه این نگرانی را برطرف می کند.