دادگاه استیناف حکم صادره از اتاوا را برای بازگرداندن 4 مرد بازداشت شده در سوریه لغو کرد

دادگاه استیناف فدرال حکمی را لغو کرد که به کانادا دستور می‌داد چهار مرد کانادایی را که در زندان‌های شمال شرق سوریه به اتهام عضویت در داعش بازداشت شده بودند، به خانه بازگرداند.

در ماه ژانویه، قاضی دادگاه فدرال، هنری براون، حکم داد که این چهار مرد حق دارند از دولت فدرال درخواست رسمی برای آزادی آنها «در اسرع وقت» ارائه کند.

اما سه قاضی دادگاه تجدید نظر با تصمیم براون مخالفت کردند و روز چهارشنبه آن را لغو کردند.

قضات در حکم خود نوشتند که تصمیم براون حق ورود به کانادا را بسیار گسترده تفسیر می کند.

“[The previous ruling] حق شهروندان کانادایی برای «ورود به … کانادا» را گرفت و آن را به حق شهروندان کانادایی تبدیل کرد، در هر کجا که باشند، صرف نظر از رفتارشان در خارج از کشور، برای بازگشت به کانادا یا اینکه دولت آنها اقداماتی را برای نجات آنها و بازگرداندن آنها انجام دهد. به کانادا،» در حکم روز چهارشنبه آمده است.

در این حکم آمده است: «حق ورود، ماندن و خروج از کانادا، بلیت طلایی برای شهروندان کانادایی در خارج از کشور نیست تا دولت خود را مجبور به انجام اقداماتی – حتی گام‌های خطرناک و خطرناک – کنند تا بتوانند از عواقب اقدامات خود در امان بمانند.»

این افراد بر خلاف توصیه سفر دولت کانادا به شمال شرق سوریه سفر کرده و در زندان های مظنون به وابستگی به داعش نگهداری می شوند. اردوگاه ها در شمال شرق سوریه توسط نیروهای کرد اداره می شوند که منطقه جنگ زده را از گروه افراطی پس گرفتند.

قاضی: کانادا مسئول بازداشت مردان نیست

براون در تصمیم ژانویه خود به شرایط زندان و عدم اتهام و محاکمه نشدن این افراد اشاره کرد.

در تصمیم براون آمده است: «شرایط … مردان حتی وخیم‌تر از زنان و کودکانی است که کانادا به تازگی با بازگرداندن آنها موافقت کرده است».

هیچ مدرکی وجود ندارد که هیچ یک از آنها محاکمه یا محکوم شده باشند، چه رسد به محاکمه به روشی که توسط قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شده یا تایید شده است.

اما حکم دادگاه تجدید نظر روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت کانادا مسئول بازداشت این افراد در سوریه نیست.

“رفتار دولت کانادا منجر به حضور پاسخ دهندگان در شمال شرقی سوریه نشد، مانع از ورود آنها به کانادا نشد و باعث یا ادامه مصیبت آنها نشد. رفتار خود پاسخگویان و افرادی که در خارج از کشور به تنهایی بر آنها کنترل دارند مسئول هستند.” حکم می‌خواند.

تماشا | واکنش وزیر امنیت عامه به حکم دادگاه

واکنش وزیر به دادگاه برای لغو دستور بازگرداندن مظنونان داعش به کشور

مارکو مندیچینو، وزیر ایمنی عمومی، می گوید که اولویت اول او حفظ امنیت کانادایی ها است.

مارکو مندیچینو، وزیر ایمنی عمومی گفت که دولت برای “جذب” حکم دادگاه زمان می برد.

او روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «اولویت ما در درجه اول این است که از کشور و مرزهای خود در برابر هرگونه فعالیت تروریستی بالقوه محافظت کنیم.

جک لتس که بیش از چهار سال پس از ادعای پیوستن به داعش در سوریه زندانی است، یکی از این چهار مرد است.

سالی لین، مادر لتس، گفت که دادگاه تجدیدنظر تصمیم گرفت تا “حبس خودسرانه و شکنجه” پسرش را ادامه دهد.

لین در بیانیه ای که توسط وکیل خانواده، باربارا جکمن، ارائه شد، گفت: «تصمیم چیزی نیست جز مقصر دانستن قربانی و قانونی محدود که به طور مطلق قوانین حقوق بشر را تحقیر می کند و نمی تواند به چالش فعلی پاسخ دهد.

لتس در مصاحبه ای در سال 2019 به پیوستن به داعش در سوریه اعتراف کرد. خانواده او می گویند که او تحت فشار این اعتراف را کرده است و هیچ مدرکی دال بر جنگیدن او برای گروه وجود ندارد.

جک لتس در سوریه با ریش و موهای بلند قهوه‌ای به دوربین نگاه می‌کند، شلوار باربری پوشیده و پیراهنی استتار شده، انگشت اشاره‌اش را به سمت دوربین نشانه رفته است.
جک لتس، معروف به جک جهادی، در حال حاضر توسط مقامات کرد در زندانی در شمال سوریه در امتداد مرز ترکیه بازداشت می شود. (فیس بوک)

جکمن به CBC گفت که آنها در حال بررسی پرونده به دادگاه عالی هستند، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

لارنس گرینسپون، وکیل سایر متقاضیان نیز به CBC گفت که موکلانش در حال بررسی درخواست تجدید نظر هستند.

در گذشته، گرینسپون استدلال کرده بود که اگر شواهدی وجود داشته باشد که کانادایی‌ها در فعالیت‌های تروریستی شرکت کرده‌اند، کانادا باید آنها را در اینجا محاکمه کند.

اما فیل گورسکی، تحلیلگر سابق CSIS گفت که می ترسد هر محاکمه ای به تبرئه ختم شود زیرا شاهدان و شواهد در سوریه هستند.

او گفت: “من فقط مطمئن نیستم که سیستم دادگاه کانادا منابع لازم برای یافتن شهود را داشته باشد … و شواهدی برای ارائه یک محاکمه موفق.”

اعضای خانواده کانادایی های بازداشت شده در سوریه – از جمله چهار مرد – از دولت فدرال خواسته اند تا ترتیبی دهد که آنها به کانادا بازگردند.

قبل از صدور حکم ژانویه، دولت با بازگرداندن شش زن و 13 کودک از شمال شرق سوریه موافقت کرد.

حداقل سه تا از آن زن ها برگشته اند و در بدو ورود تحت بازداشت پلیس قرار گرفتند. همگی بوده اند درخواست‌های وثیقه صلح تروریسم را آزاد کرد.

یک بند صلح تروریسم به قاضی اجازه می دهد تا به متهم دستور دهد رفتار خوب خود را حفظ کند – گاهی اوقات با شرایطی مانند مقررات منع رفت و آمد – یا با محکومیت زندان مواجه شود.