دادگاه فرانسه حسن دیاب را به اتهام دست داشتن در بمب گذاری سال 1980 مجرم تشخیص داد

دادگاهی در فرانسه، حسن دیاب، استاد دانشگاه اتاوا را به اتهام بمب گذاری در کنیسه پاریس به طور غیابی مجرم شناخته است.

این مدرس دانشگاه اتاوا که اکنون 69 سال دارد، توسط مقامات به دست داشتن در بمب گذاری خیابان کوپرنیک در پاریس در سال 1980 متهم شد که منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن بیش از 40 نفر شد. هیچ کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

دادگاه دیاب را به حبس ابد محکوم کرد و حکم بازداشت وی را صادر کرد.

دیاب پس از صدور حکم روز جمعه با خبرنگاران در اتاوا اظهار ناامیدی کرد و وضعیت خود را “کافکایی” خواند.

دیاب گفت: «ما امیدوار بودیم که عقل پیروز شود.

وکیل دیاب، دونالد باین، گفت که این محکومیت ناعادلانه است.

باین گفت: “شواهد نشان می دهد که او بی گناه است و با این حال آنها او را محکوم کرده اند.”

“این یک نتیجه سیاسی است. این یک محکومیت نادرست است.”

آتش نشانان پس از حمله بمب گذاری شده در کنیسه پاریس در 3 اکتبر 1980 که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، در کنار خرابه های یک ماشین و موتور سیکلت ایستاده بودند.  یک دادگاه کانادایی در 6 ژوئن 2011 حکم به استرداد بمب‌گذار متهم، حسن دیاب به فرانسه داد تا تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، اما هشدار داد که پرونده دولت
آتش نشانان پس از حمله بمب گذاری شده در کنیسه پاریس در 3 اکتبر 1980 که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، در کنار خرابه های یک ماشین و موتور سیکلت ایستاده بودند. (AFP/Getty Images)

باین گفت گام بعدی این است که ببینیم آیا فرانسه درخواست استرداد می کند یا خیر.

نخست وزیر جاستین ترودو در واکنش به این حکم روز جمعه نگفت که کانادا در پاسخ به این حکم چه خواهد کرد.

ترودو در یک کنفرانس خبری گفت: «ما به دقت به گام‌های بعدی، آنچه که دولت فرانسه انتخاب می‌کند و آنچه دادگاه‌های فرانسه انتخاب می‌کنند، نگاه خواهیم کرد.

اما ما همیشه آنجا خواهیم بود تا از کانادایی ها و حقوق آنها دفاع کنیم.”

تماشا کردن | ترودو به حکم دیاب واکنش نشان داد: «ما به دقت به مراحل بعدی نگاه خواهیم کرد».

ترودو به حکم دیاب واکنش نشان داد: «ما به دقت به مراحل بعدی نگاه خواهیم کرد».

نخست‌وزیر جاستین ترودو درباره این خبر که حسن دیاب در ارتباط با بمب‌گذاری در خارج از کنیسه پاریس در بیش از 40 سال پیش مجرم شناخته شد، اظهار نظر می‌کند.

یوناتان آرفی، رئیس شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه (CRIF)، از این حکم ابراز خرسندی کرد.

آرفی: «پس از 43 سال سرگردانی قضایی، سرانجام عدالت برای این حمله مرگبار یهودی ستیز برقرار شد. در توییتی به زبان فرانسه گفت.

“اکنون باید همه چیز برای اجرای حکم بازداشت بین المللی انجام شود. CRIF از کانادا می خواهد که با عدالت فرانسه همکاری کند.”

دیاب در نوامبر 2008 توسط RCMP دستگیر شد و تحت شرایط سخت وثیقه قرار گرفت تا اینکه در سال 2014 به فرانسه تحویل داده شد. او بیش از سه سال را در زندان در فرانسه گذراند تا اینکه پرونده علیه او به هم ریخت.

او در ژانویه 2018 پس از اینکه دو قاضی فرانسوی به این نتیجه رسیدند که شواهد علیه او به اندازه کافی قوی برای محاکمه نیست، آزاد شد. او هرگز به طور رسمی متهم نشد.

آزادی دیاب با مخالفت بیش از 20 گروه جامعه مدنی در فرانسه – از جمله قربانیان گروه‌های تروریستی و سازمان‌های طرفدار اسرائیل مواجه شد.

دادستان‌های فرانسوی فوراً برای آزادی دیاب درخواست تجدیدنظر کردند – اما با جستجوی دادستان‌ها برای یافتن شواهد جدید علیه دیاب، پرونده به کندی پیش رفت. روند دادگاه نیز به دلیل همه گیری به تعویق افتاد.

در سال 2021، دادگاه عالی فرانسه درخواست تجدیدنظر حسن دیاب را رد کرد و به او دستور داد که محاکمه شود و نشان داد که در صورت عدم بازگشت به فرانسه، او را به صورت غیابی محاکمه خواهند کرد.

شواهد دستخط

شواهد فیزیکی کلیدی که کانادا در استرداد دیاب به فرانسه به آن تکیه کرد، تجزیه و تحلیل دست خطی بود که دست خط دیاب را با دست خط بمب گذار مظنون مرتبط می کرد. وکلای دولت کانادا که از طرف فرانسه عمل می کنند، در جلسه استرداد این کشور آن را “تفنگ سیگار کشیدن” نامیدند.

اما در سال 2009، تیم حقوقی دیاب گزارش‌های مخالفی را از چهار کارشناس بین‌المللی دست‌نویس تهیه کرد. این کارشناسان روش ها و نتیجه گیری کارشناسان فرانسوی را زیر سوال بردند. آنها همچنین ثابت کردند که برخی از نمونه های دستخط مورد استفاده توسط تحلیلگران فرانسوی نه به دیاب بلکه متعلق به همسر سابق وی است.

قضات بازپرس فرانسوی زمانی که دستور آزادی دیاب را در ژانویه 2018 صادر کردند، شواهد دست خط را غیرقابل اعتماد دانستند.

در حین بررسی درخواست تجدیدنظر برای آزادی دیاب، یک قاضی فرانسوی دیگر دستور بررسی مستقل شواهد دستخط مشاجره را صادر کرد.

شواهد اثر انگشت منجر به انتشار شد

وکلای دیاب گفتند که این بررسی اخیر “نقد و سرزنش شدیدی” از تحلیل دست خط اصلی “آن آینه” ارائه کرده است.[s] نقد دفاعیات در جلسه استرداد 10 سال پیش».

قضات تحقیقاتی فرانسوی که دیاب را آزاد کردند همچنین دریافتند که او برای روز بمب گذاری پاریس حقایقی دارد. با استفاده از سوابق دانشگاه و مصاحبه با همکلاسی های دیاب، قضات تحقیق تشخیص دادند که او “احتمالاً در لبنان” برای امتحانات نوشتن بود که بمب گذاری در خارج از کنیسه رخ داد.

آنها نوشتند: “احتمالاً حسن دیاب در ماه های سپتامبر و اکتبر 1980 در لبنان بوده است… و بنابراین بعید است که او مردی باشد… که سپس بمب را در خیابان کوپرنیک در 3 اکتبر 1980 گذاشت.”

در سال 2018، سی‌بی‌سی نیوز تأیید کرد که فرانسه از شواهد اثرانگشتی که در نهایت نقش مهمی در آزادی دیاب بازی می‌کرد، آگاه بوده و نتوانسته است آن را فاش کند.

بازماندگان حمله و خانواده های قربانیان در اولین روز دادگاه در پاریس در اوایل ماه جاری شرکت کردند. در آن جلسات، دادستان بنجامین چمبر غیبت دیاب را دلیلی بر “بزدلی بزرگ در رفتار او” خواند.

چمبر افزود: «این یک نفرت بزرگ برای عدالت و برای قربانیان 43 سال پس از حوادث است.

عکسی از وکیل دونالد باین
دان باین، وکیل کانادایی دیاب، استدلال کرده است که پرونده علیه موکلش مبتنی بر “استدلال، فرضیه، حدس” است. (Jean Delisle/CBC)

دونالد باین، وکیل کانادایی دیاب، در بیانیه‌ای که توسط کمیته پشتیبانی حسن دیاب منتشر شد، گفت که پرونده علیه موکلش “مملو از اطلاعات ظاهراً غیرمرتبط” است.

باین گفت که پرونده علیه دیاب حاوی “مقوله زیادی از استدلال، فرضیه، حدس و ارجاع به اطلاعات دریافت شده است، بدون اینکه منبع آن اطلاعات یا شرایط دریافت آن را توضیح دهد.”

عفو بین الملل ماه گذشته پرونده علیه دیاب را “بی اساس و ناقص” توصیف کرد و گفت که تعقیب دیاب مستقیماً عدالت برای قربانیان حمله به کنیسه را تضعیف می کند.

این گروه در بیانیه ای رسانه ای گفت: «عفو بین الملل از دادستان عمومی ضد تروریسم فرانسه می خواهد که اتهامات بی اساس علیه دکتر حسن دیاب را کنار بگذارد.

دیاب از زمان آزادی به همراه همسر و دو فرزندش در اتاوا زندگی می کند. او کار خود را به عنوان مدرس پاره وقت از سر گرفته است.