در حالی که اتاوا به هدف اسکان مجدد 40000 نزدیک می شود، بیش از 300 افغان وارد کانادا می شوند.

دولت فدرال اعلام کرد که بیش از 300 نفر از افغانستان روز چهارشنبه وارد کانادا شدند و تعداد کل افغان‌های اسکان داده شده از زمان تسلط طالبان بر این کشور به بیش از 30000 نفر رسید.

یک پرواز از پاکستان صبح چهارشنبه وارد فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو شد.

افراد حاضر در هواپیما شامل افرادی بودند که به مأموریت کانادا در افغانستان کمک کردند، اعضای خانواده مترجمان سابق و پناهندگان تحت حمایت خصوصی.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت 2021، کانادا قول داد که حداقل 40000 افغان را از طریق تعدادی برنامه ویژه اسکان دهد.

اتاوا به دلیل تلاش های پر هرج و مرج خود برای رساندن مردم به مکان امن با تسلط طالبان بر کابل با انتقاد مواجه شده است. بسیاری اشاره کرده اند که کانادا زودتر از سایر کشورها سفارت خود را بسته است.

تماشا | هزاران افغان هنوز در انتظار رسیدن به کانادا هستند:

30000 پناهجوی افغان اکنون در کانادا هستند، اما هزاران نفر از ترس منتظرند

از زمانی که طالبان در سال 2021 کنترل خود را به دست گرفتند، کانادا پذیرای 30000 پناهجوی افغان بوده که اکثریت آنها به نیروهای مسلح کانادا کمک کرده اند، اما هزاران نفر هنوز در ترس جان خود در انتظار هستند.

دولت فدرال می گوید که اکنون در مسیر رسیدن به هدف 40000 تا پایان سال 2023 است، اما در یک خبرنامه اذعان می کند که چالش های مهمی وجود خواهد داشت.

حامیان پناهندگان می گویند که دولت فدرال باید فراتر از هدف اسکان بیش از 40000 پناهنده عمل کند.

لورین اوتس، مدیر اجرایی زنان کانادایی برای زنان در افغانستان، روز چهارشنبه به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «شما باید به فکر راه‌های چندگانه باشید تا افغان‌ها به کانادا بروند، و همچنین از آنها حمایت کنید تا با خیال راحت به کشورهای دیگر برسند».

از نخست وزیر جاستین ترودو در مورد گسترش این هدف در روز چهارشنبه سوال شد. وی تنها گفت که دولت به محض اسکان 40000 نفر به اقدامات بعدی نگاه خواهد کرد.

ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی در وینیپگ گفت: «ما به کار بر روی تحقق این اعداد ادامه می دهیم و به دنبال کارهایی که می توانیم و باید در آینده از راه های دیگر انجام دهیم، خواهیم بود.

در یک بیانیه خبری از اداره مهاجرت، آمده است که کانادا آسیب پذیرترین افغان ها، از جمله رهبران زن، مدافعان حقوق بشر، اقلیت های مذهبی و تحت تعقیب، افراد 2SLGBTQI+ و روزنامه نگاران را در اولویت قرار داده است.

یک چمدان قرمز که کنار اتوبوس اتوبوس نشسته است، برداشته می شود.
پس از ورود پناهجویان از افغانستان با هواپیما، چمدان‌ها در فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو در اتوبوسی بار می‌شوند. (CBC)

سازمان ملل کار در افغانستان را متوقف کرد

سازمان ملل متحد روز سه شنبه به کارمندان دستور داد که به دفاتر این سازمان در افغانستان گزارش ندهند و دستور بررسی عملیاتی را صادر کرد. این جنبش در واکنش به محدود کردن حقوق زنان و دختران توسط طالبان انجام شد.

در بیانیه ای که توسط نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان منتشر شد، آمده است: «استثناهای محدود و کالیبره شده» برای وظایف حیاتی اعمال خواهد شد.

طالبان اوایل این ماه زنان را از کار برای سازمان ملل منع کردند. علیرغم وعده‌های قبلی در مورد رویکرد معتدل‌تر به قدرت، طالبان دختران را از رفتن به مدرسه منع کردند.

از طریق این ممنوعیت، طالبان عملا در بیانیه سازمان ملل آمده است که مقامات به دنبال این هستند که سازمان ملل متحد را مجبور کنند که بین ماندن و ارائه در حمایت از مردم افغانستان و پایبندی به هنجارها و اصولی که ما موظف به رعایت آن هستیم، یک انتخاب وحشتناک انجام دهد.

تا هفته گذشته، زنانی که برای سازمان ملل کار می‌کردند مشمول ممنوعیت سازمان‌های غیردولتی نبودند، اما سازمان ملل هشدار داد که زنانی که برای این سازمان کار می‌کنند ممکن است هدف قرار بگیرند.

تماشا | سازمان ملل از افغانستان عقب نشینی کرده است. حالا چه اتفاقی می افتد؟

اگر سازمان ملل عملیات در افغانستان را کاهش دهد چه اتفاقی می افتد؟ | در مورد آن

پس از آنکه هفته گذشته طالبان زنان افغان را از کار در سازمان ملل منع کرد، سازمان ملل در حال بررسی عملیات خود در این کشور است. درباره آن تهیه‌کننده، لورن برد، درباره تأثیری که این می‌تواند بر کمک‌های بشردوستانه در آن کشور داشته باشد، با دکتر سامانتا نات، بنیانگذار War Child Canada، صحبت می‌کند.

هدف قانون پیشنهادی حمایت بهتر از برنامه های کمک های خارجی است

ماه گذشته، دولت لیبرال لایحه‌ای را ارائه کرد که قوانین تامین مالی تروریسم را در کانادا تنظیم می‌کرد تا به سازمان‌های کمک‌رسان خارجی اجازه دهد در افغانستان تحت کنترل طالبان و سایر نقاط تروریسم حمایت کنند.

موسسات خیریه کانادایی و سایر سازمان‌های غیردولتی فعالیت خود را در این کشور به دلیل مقررات قانون جزایی که اساساً آنها را از فعالیت در آنجا منع می‌کند، عمدتاً به حالت تعلیق درآورده‌اند.

موسسات خیریه گفتند که این مقررات تأثیر وحشتناکی بر کار نجات بخش داشته است. پناهندگان احتمالی به دلیل دسترسی محدود به کارگرانی که در زمینه ترجمه، کاغذبازی و ترتیبات سفر ایمن کمک می کنند، برای ترک افغانستان تلاش کردند.

مارکو مندیچینو، وزیر ایمنی عمومی ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر صلیب سرخ کانادا در اتاوا گفت: اغراق نیست که زندگی ها در تعادل است.

این لایحه با فوریت های کنونی مطابقت دارد و به سازمان های غیر دولتی انعطاف لازم برای کمک به نیازمندان در افغانستان را می دهد.

مردم در حال پیاده روی از یک پلکان از هواپیما نشان داده می شوند.
مردم در 12 آوریل 2023 در فرودگاه بین المللی پیرسون در تورنتو از یک هواپیما از پاکستان خارج می شوند. (CBC)

تا پایان ماه مارس، 18000 نفر برای آمدن به کانادا به عنوان بخشی از یک برنامه مهاجرتی ویژه برای افرادی که به دیپلمات ها و سربازان کانادایی در طول ماموریت افغانستان و همچنین خانواده های آنها کمک کردند، درخواست داده بودند.

بر اساس داده های منتشر شده توسط اداره مهاجرت، تا کنون، 11990 درخواست تایید شده است، اما تنها 9875 افغان تا 30 مارس وارد کانادا شده اند.

برنامه ویژه دیگری برای کمک به اعضای خانواده بزرگ مترجمان سابق که قبلاً در کانادا زندگی می کنند ایجاد شده است. دولت می گوید قصد دارد 5000 نفر را از طریق این جریان وارد کند و 1285 نفر تا پایان ماه مارس وارد شده اند.

15875 نفر دیگر که تحت برنامه های پناهندگی با کمک دولت و حمایت خصوصی قرار می گیرند تا آن زمان در کانادا بودند.