دفاع برادر نخست وزیر از مشارکت در کمک مالی جنجالی به بنیاد پیر الیوت ترودو

الکساندر ترودو، برادر نخست وزیر جاستین ترودو، روز چهارشنبه به کمیته ای متشکل از نمایندگان مجلس گفت که او فقط برای کمک مالی بحث برانگیز به بنیاد پیر الیوت ترودو برای اجازه دادن به دانشگاه شریک برای استفاده از نام پدرش امضا کرده است.

کمیته اخلاق مجلس در حال بررسی کمک 200000 دلاری دو مرد با ارتباط با دولت چین به این موسسه خیریه است. احزاب مخالف این سوال را مطرح می کنند که آیا این کمک مالی تلاشی از سوی پکن برای جلب نظر نخست وزیر ترودو بوده است.

الکساندر ترودو این کمک مالی را از طرف بنیاد امضا کرد.

تماشا | الکساندر ترودو از امضای کمک مالی دفاع می کند

الکساندر ترودو در کمیته پارلمانی شهادت می دهد

مایکل بارت، نماینده محافظه‌کار، از الکساندر ترودو، یکی از اعضای بنیاد پیر الیوت ترودو، درباره نقش او در امضای کمک مالی 140000 دلاری به این بنیاد از یک شرکت مرتبط با رژیم چین سؤال می‌کند.

مایکل بارت، نماینده محافظه‌کار، از ترودو پرسید که در طول 20 سالی که با این بنیاد همکاری داشته، چند بار برای کمک‌های مالی امضا کرده است. گفت این تنها بار بود.

“می فهمی چرا؟” ترودو پس از اینکه بارت پیشنهاد کرد که “استثنایی” به نظر می رسید، گفت.

ترودو گفت: «من تأیید می‌کردم که دانشگاه مونترال از نام پدرم استفاده کند، بنابراین به عنوان عضوی از خانواده عمل می‌کردم.» وی افزود که این کمک مالی به منظور ایجاد یک صندوق بورسیه از طریق این بنیاد بود.

این کمک در اصل به دو تاجر چینی به نام‌های ژانگ بین و نیو گنشنگ نسبت داده شد. بعداً گزارش شد که پرداخت از طرف شرکت بین المللی Millennium Golden Eagle International انجام شده است.

در پایان، بنیاد گفت که 140000 دلار از اهداکنندگان دریافت کرده و سعی کرده است پول را برگرداند، اما به راه بند. در 14 آوریل، منابع آگاه از وضعیت به رادیو-کانادا گفتند که این پول در نهایت به حساب یکی از این دو تاجر واریز شده است.

الکساندر ترودو در طول جلسه گفت که این بنیاد بخشی از هیچ گونه تلاش خارجی برای مداخله چین نیست.

او گفت: «می‌ترسم صادقانه بگویم، این اتلاف وقت است. اینجا در بنیاد موضوع دخالت خارجی وجود ندارد.»

نخست وزیر جاستین ترودو در حال دست دادن با ژانگ بین، هر دو مرد کت و شلوار پوشیده اند.
این عکس از وب‌سایت انجمن صنعت فرهنگی چین (CCIA) مربوط به سال 2016، نخست‌وزیر جاستین ترودو را نشان می‌دهد که با ژانگ بین، تاجر چینی، رئیس CCIA و رئیس هزاره عقاب طلایی بین‌المللی ملاقات کرده است. بین یکی از دو مردی است که در سال 2016 کمک مالی به بنیاد پیر الیوت ترودو انجام داد. (CCIA)

ترودو گفت که چند بار با اهداکنندگان ملاقات کرده است. او خاطرنشان کرد که اولین دیدارش با ژانگ بین در سال 2014 بود، قبل از اینکه حزب لیبرال برادرش برای تشکیل دولت انتخاب شود.

زمانی که «بن» در مرکز جنجال بر سر این اهدا بود در سال 2016 آشکار شد. بن قبل از نهایی شدن کمک مالی در جمع آوری کمک های مالی لیبرال با نخست وزیر حضور داشت.

مایکل کوپر، نماینده محافظه‌کار، از ترودو پرسید که آیا معتقد است ژانگ در تلاش برای تأثیرگذاری بر برادرش به جمع‌آوری کمک مالی رفته است؟

ترودو در پاسخ گفت: شرط می بندم که او می خواست با نخست وزیر عکسی بگیرد تا دوستانش را نشان دهد.

تماشا | MP سوالاتی در مورد اهدا کننده مطرح می کند

نماینده محافظه کار الکساندر ترودو را در مورد کمک مالی مرتبط با پکن سؤال می کند

الکساندر ترودو به نمایندگان مجلس می گوید که ژانگ بین احتمالاً در یک مراسم جمع آوری کمک مالی برای جاستین ترودو بوده است زیرا “او می خواست با نخست وزیر عکسی بگیرد تا دوستانش را نشان دهد.”

نخست وزیر ترودو گفته است که از زمانی که رهبر حزب لیبرال شده است، هیچ دخالتی با این بنیاد نداشته است، ادعایی که برادرش در طول شهادتش تکرار کرد.

متیو گرین، نماینده NDP، پرسید که آیا این بنیاد سیاست های رسمی برای اطمینان از وجود “دیوار آتش” بین بنیاد و نخست وزیر دارد یا خیر.

ترودو گفت که سیاست های مکتوب زمانی که برادرش برای اولین بار انتخاب شد وجود نداشت اما بعداً اجرا شد.

ترودو گفت: «همه همکاران من نوع رابطه من با برادرم را می دانند که رابطه ای برادرانه است.

“اما مردم این کار را نمی کنند [know]”گرین پاسخ داد.

ترودو گفت: «این دلیل دیگری برای خوشحالی من از حضور در اینجاست. من یکی از معدود افراد بالغ در این کشور هستم که می‌توانم دنیایی خارج از سیاست را به او پیشنهاد کنم.»

پاسکال فورنیه – رئیس سابق این بنیاد که ماه گذشته استعفا داد – هفته گذشته به کمیته گفت که موریس روزنبرگ سلف او زمانی که در دسامبر 2016 به نشنال پست گفت که بنیاد این کمک مالی را پول خارجی نمی داند، کانادایی ها را گمراه کرده است، زیرا این کمک توسط یک شرکت ثبت شده در کانادا انجام شده است.

فورنیه به نمایندگان مجلس گفت: «این یک اعلامیه از طرف بنیاد بود که می‌گفتند پول خارجی نیست، پول کاناداست. “این در گزارش سالانه هم بود. وقتی در واقع، خود فیش مالیاتی چین را ذکر می کند.

بنابراین، من فکر می کنم این چیزی است که برای کانادایی ها گمراه کننده است.

ترودو گفت که داوطلبانه در کمیته حاضر شد تا ادعاهای فورنیه را به چالش بکشد. وی گفت که این کمک ها از حساب های بانکی ثبت شده در بانک مونترال پرداخت شده است.