رد کردن تئوری توطئه 15 دقیقه ای شهر – و چرایی ظهور آن در شورای شهرستان اسکس

صدها نفر در اوایل این ماه در یک جلسه عمومی ویژه در شهرستان اسکس شرکت کردند، جایی که بسیاری بر این باور بودند که مقامات در مورد شهرهای 15 دقیقه‌ای بحث خواهند کرد – حتی اگر مقامات شهرستان اسکس تأکید کردند که اینطور نیست.

جلسه به دلیل حجم جمعیت کوتاه شد – و مقامات از پاسخ شگفت زده شدند.

مفهوم شهر 15 دقیقه ای نه تنها بخشی از برنامه های کانتی اسکس نیست – نگرانی هایی که توسط برخی از ساکنان مطرح می شود با آنچه برخی کارشناسان به عنوان تفکر تئوری توطئه توصیف می کنند، همخوانی دارد و نه ریشه در آنچه که این مفهوم در واقع درباره آن است.

شهرهای 15 دقیقه ای کدامند؟

مفهوم شهر 15 دقیقه ای در هسته آن یک چارچوب برنامه ریزی شهری است که در نظر گرفته شده است تا جوامع را به گونه ای تنظیم کند که در طی 15 دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری از خانه خود به تمام نیازهای خود دسترسی داشته باشند – بنابراین دسترسی آسان تر به فروشگاه مواد غذایی، بانک، مراقبت های پزشکی، مشاغل و غیره

اولین بار توسط کارلوس مورنو، استاد دانشگاه پاریس 1 پانتئون-سوربن ابداع شد.

در حال حاضر در شهرهایی مانند پاریس روی آن کار می شود. طبق گزارش بلومبرگ، طی چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و امکانات دوچرخه‌سواری با قیمتی نزدیک به 360 میلیون دلار انجام شده است.

تماشا | کاترینا جورجیوا از CBC به مفهوم شهرهای 15 دقیقه ای می پردازد:

آکسفورد، بریتانیا نیز به دنبال اجرای یک مفهوم مشابه در برنامه بلندمدت خود است – اما نگرانی های بی اساس در مورد برخی از طرح های پیشنهادی در جامعه منجر به ناآرامی شده است.

کارمن سلستینی، محقق، می‌گوید اطلاعات نادرست فیلمنامه را در مورد هدف شهر 15 دقیقه‌ای تغییر داده است.

سلستینی، مدرس دانشگاه واترلو که تحقیقاتش بر نظریه‌های توطئه متمرکز است، توضیح می‌دهد: «این به همه این تئوری‌های توطئه بردگی و کنترل مرتبط است.

تئوری توطئه چه ارتباطی با شهرهای 15 دقیقه ای دارد؟

سلستینی توضیح داد که تئوری توطئه در پس شهرهای 15 دقیقه ای این است که این نوعی تسلط دولت است.

مردم از سناریویی می ترسند که در آن افراد شناسه های دیجیتالی بر روی خود داشته باشند و مجبور شوند در شعاع 15 دقیقه ای در اطراف خانه های خود بمانند و اگر مردم فراتر از این مرزها سفر کنند، به روش های مختلف ردیابی و هدف قرار می گیرند..

تصویر زنی با موهای قهوه ای.
کارمن سلستینی، کارشناس تئوری توطئه توضیح می‌دهد که مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای در بسیاری از تئوری‌های توطئه گنجانده شده است. (CBC)

همچنین در بسیاری از تئوری‌های توطئه مرتبط با QAnon و Great Reset که با ترس از تصرفات ظالمانه مرتبط است، گنجانده شده است.

سلستینی توضیح داد که پس از سال‌ها محدودیت‌های کووید و قفل، ایده‌هایی مانند شهرهای 15 دقیقه‌ای گاهی ترسناک‌تر از آنچه در واقعیت هستند به نظر می‌رسند.

حتی موسسه برنامه ریزان کانادا در اوایل این ماه بیانیه ای صادر کرد و گفت که بررسی دقیق و درک نادرست از اهداف شهر 15 دقیقه ای “به موارد هشداردهنده رفتار خصمانه و تهدید علیه برنامه ریزان و کارمندان عمومی، رفتار مخرب در جلسات مشاوره، و نیاز به مداخلات مجری قانون.”

در ادامه توضیح داد که چارچوب مفهومی یک اقدام قفل، یک استراتژی نظارتی یا ابزاری برای اجرای اقدامات یا مرزهای محدود کننده نیست.

مکانی که مردم به آن نگاه می کنند

به گزارش آسوشیتدپرس، سال گذشته تئوری‌های توطئه در بریتانیا مطرح شد، زیرا جامعه آکسفورد محدودیت‌های ترافیکی جدیدی را برای کاهش ازدحام به عنوان بخشی از آزمایشی موقت تصویب کرد.

رانندگان برای تردد در شش جاده شلوغ در طول روز به مجوز ویژه نیاز دارند.

جامعه از دوربین های راهنمایی و رانندگی برای خواندن پلاک خودروهای افرادی که با این قوانین مطابقت ندارند استفاده می کند و ممکن است منجر به جریمه شود.

بر اساس گزارشی از بی بی سی، در ماه فوریه، هزاران نفر به این طرح در آکسفورد اعتراض کردند و ادعا کردند که این طرح آزادی رانندگان را تهدید می کند.

مقامات محلی مجبور شدند با صدور بیانیه ای تاکید کنند که فیلترهای ترافیکی به هیچ وجه مانع فیزیکی نیستند و به هیچ وجه مردم را محدود به منطقه خود نمی کنند. مردم می توانند در هر زمان به هر کجا که بخواهند سفر کنند، اما رانندگان ممکن است نیاز داشته باشند مسیرهای مختلفی را طی کنند.

این حرکت افراد را محدود نمی کند، اما گزینه ها را برای رانندگان بدون مجوز محدود می کند.

این یک ابتکار جداگانه از شهرهای 15 دقیقه ای است که شورای شهر آکسفورد نیز از طریق یک سند برنامه ریزی در حال توسعه آن را تأیید کرده است.

چرا در شهرستان اسکس مطرح می شود؟

در اوایل این ماه، شهرستان اسکس یک جلسه شورای عمومی برای جمع‌آوری بازخورد از جامعه درباره بررسی طرح جامع رسمی خود برگزار کرد – و حدود 400 نفر را به داخل ساختمان کشاند، که بسیاری از آنها نگران بودند که عناصر این طرح به 15 مرتبط باشد. شهرهای دقیقه

این طرح رسمی در نظر گرفته شده است تا به عنوان یک استراتژی طولانی مدت استفاده از زمین برای شهرستان عمل کند، تا توسعه را طی 30 سال آینده به گونه‌ای هدایت کند که رشد مورد انتظار جامعه را در خود جای دهد و در عین حال استراتژی‌های واکنش به تغییرات آب و هوایی را نیز شامل شود.

تصویر زنی با موهای کوتاه قهوه ای.
پتسی کوپوس ساکن ویندزور است که نگران مفهوم شهرهای 15 دقیقه ای است. (CBC)

چیز جدیدی نیست

این شهرستان در حال حاضر یک طرح رسمی دارد که در سال 2014 تصویب شده است. با این حال، طبق قانون برنامه ریزی انتاریو، این طرح باید به روز شود، و نیاز به مشارکت عمومی دارد.

در بررسی طرح هیچ اشاره ای به یک شهر 15 دقیقه ای نشده است – اما برخی مانند پتسی کوپوس ساکن ویندزور معتقدند که اهداف سازگار با محیط زیست شامل ایجاد مناطق قابل پیاده روی، حمایت از حمل و نقل و کاهش انرژی گامی در این مسیر است.

او قصد دارد در جلسه بعدی شرکت کند – و به فیلترهای ترافیک در آکسفورد به عنوان مثالی از نگرانی خود اشاره می کند.

او اذعان کرد که مزایای زیست‌محیطی مثبتی در ارتباط با مدل شهر ۱۵ دقیقه‌ای وجود دارد، اما نگران این است که این مفهوم تا کجا می‌تواند پیش برود، از ترس ردیابی و جدا شدن جوامع به «منطقه‌ها».

“ما باید بدانیم طرف دیگر کاری که آنها انجام می دهند، مانند طرف نظارت، چه کاری انجام می دهند. آیا آنها قصد دارند مردم را از یک منطقه به منطقه دیگر محدود کنند، زیرا شما کربن بسیار زیادی دارید. رد پا؟”

تماشا | این پخش زنده جلسه ویژه شورای شهرستان اسکس در 5 آوریل 2023 است که کوتاه شد:

کاترینا جورجیوا از CBC توضیح می دهد.

در بالای جلسه عمومی، سرپرست هیلدا مک دونالد تلاش کرد تا شایعاتی را مبنی بر اینکه طرح رسمی ارتباطی با شهرهای 15 دقیقه ای دارد، از بین ببرد.

او گفت: “این ربطی به شهرهای 15 دقیقه ای ندارد. می توانید در مورد آن به من اعتماد کنید. اینطور نیست.”

برنامه صفر برای محدود کردن حرکت

این جلسه جمعیتی بسیار بیشتر از آنچه اتاق های شورا می توانست در خود جای دهد، به خود جلب کرد. افراد حاضر در جمع گفتند که نمی توانند آنچه را که در جریان جلسه اتفاق می افتد بشنوند. یکی از اعضای شورا گفت که شنیده است برخی از افراد حاضر در حال تهدید هستند که در پخش زنده شنیده نمی شود.

شورا تصمیم گرفت تا جلسه را کوتاه کند و زمانی که مکان بزرگتری برای پذیرایی از افراد عمومی پیدا کرد، مجدداً برنامه ریزی کرد و مک دونالد تأکید کرد که طغیان های بی احترامی قابل تحمل نخواهد بود.

مردم اتاق را در منطقه درست خارج از اتاق شورا در شهرستان اسکس پر می کنند.
این یک تصویر از یک ویدیوی زنده فیس بوک است که پس از اعلام به تعویق افتادن جلسه کانتی اسکس به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد. این نشان می دهد که چقدر ساختمان با تعداد افرادی که علاقه مند به شرکت در بحث بودند شلوغ بود. (جو گانیون/فیسبوک)

ربکا بلانگر، مدیر برنامه ریزی برای شهرستان اسکس، گفت که نه تنها شهرهای 15 دقیقه ای در حال حاضر یا برای آینده روی میز نیستند، بلکه برنامه هایی برای محدود کردن هرگونه حرکت در منطقه نیز وجود ندارد.

او گفت که از این واکنش جامعه شگفت زده شده است.

او توضیح داد که پیش از این جلسه، ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی متعددی در مورد اینکه آیا جلسه مربوط به شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای است یا خیر، دریافت کرده است.

او گفت، اگرچه او سعی کرد سردرگمی را برطرف کند و روشن کند که این کار را نکرده است، اما به نظر نمی رسید که این پیام به گوش برسد.

او توضیح داد: «هدف این کار، شنیدن بازخورد عمومی بود، اما ما فقط نمی‌توانستیم پیام‌های صحیح را دریافت کنیم تا بتوانیم یک جلسه عمومی کارآمد داشته باشیم.

“متاسفانه این سردرگمی و اطلاعات نادرست در سرتاسر کانادا پخش شده است. بنابراین ما اتفاقاً هفته گذشته آن را در شهرستان اسکس تجربه کردیم، اما مطمئناً تنها ما نیستیم.”

تصویر زنی با موهای بلوند.
ربکا بلنگر مدیر برنامه ریزی شهرستان اسکس است. (CBC)

این شهرستان در مراحل اولیه دریافت بازخورد در مورد برنامه رسمی خود است، با پیش نویس سندی که انتظار می رود تا پایان سال جاری یا اوایل سال 2024 برای بررسی و تصویب به شورای شهرستان ارسال شود.

جلسه علنی بعدی هنوز اعلام نشده است.

سلستینی می‌گوید مهم است که با افرادی که ترس‌های خاصی را ابراز می‌کنند تعامل داشته باشیم تا بتوانیم به آن نگرانی‌ها رسیدگی کنیم تا اینکه ترس‌های مردم را خاموش کنیم.

او گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم که اگر کسی نظری متفاوت از ما داشته باشد، کلیشه‌ای روی او بگذاریم و از درگیر شدن با آنها دست برداریم.

و ما گفتگو نمی کنیم، که مشکل ساز است، زیرا وقتی این کار را انجام نمی دهیم، آنها در جوامع خود بسیار عمیق تر می شوند و، می دانید، از جوامع دیگر منزوی تر می شوند و این باعث ایجاد مرز بین ما در مقابل آنها می شود که بسیار سخت است. گذشتن.”