رهبران گروه هفت در ژاپن برای ورود زلنسکی آماده می شوند

رهبران کشورهای صنعتی دموکراتیک برتر جهان در حال پاکسازی عرشه ها برای ورود ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یکشنبه هستند.

یک مقام ارشد کانادایی در آغاز دومین روز از نشست سه روزه در هیروشیما ژاپن گفت که انتظار می رود صدور این بیانیه که معمولا در آخرین روز اجلاس سالانه G7 انجام می شود تا روز شنبه انجام شود.

“این کمی نحوه صعود قله را تغییر می دهد، درست است؟” این مقام ارشد که از پرونده مطلع است، اما مجاز به صحبت علنی نیست، گفت.

زلنسکی قصد دارد روز یکشنبه به اجلاس سران بپیوندد و با همه رهبران دیدار کند و آنها را در مورد پیشرفت جنگ علیه روسیه به‌روزرسانی کند.

زلنسکی به کشورهای ناظر نیز رسیدگی خواهد کرد

با این حال، در میان رهبران کشورهای غیرمتعهد – که به عنوان ناظر به نشست سالانه دعوت شده اند – رئیس جمهور اوکراین احتمالاً بیشترین پیشرفت را داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به رای گیری در سازمان ملل در محکومیت تهاجم کامل مسکو به اوکراین در سال گذشته، گفت: فکر می کنم جنوب جهانی تا حد زیادی با G7 رای داده است، اما در تحریم ها شرکت نکرده اند.

آنها در هیچ نوع محکومیت کامل شرکت نکرده‌اند. من فکر می‌کنم با وجود حضور زلنسکی در اینجا و احتمالاً می‌تواند مستقیماً به این رهبران در دوجانبه رسیدگی کند، او می‌تواند تاکید کند که امنیت غیرقابل تقسیم است.»

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در رم سخنرانی می کند.
انتظار می‌رود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که هفته گذشته در رم نمایش داده شد، پرونده خود را شخصاً در اختیار مقامات کشورهای خارج از گروه 7 قرار دهد. (آلبرتو پیتزولی/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

گزارش‌ها در رسانه‌های هندی روز شنبه حاکی از آن است که نخست‌وزیر نارندرا مودی و زلنسکی در حاشیه این نشست در ژاپن با یکدیگر دیدار خواهند کرد که اولین دیدار رو در رو آنها از زمان حمله کامل نیروهای روسی در 24 فوریه 2022 است.

دو رهبر دو بار تلفنی گفتگو کرده اند.

این مقام کانادایی گفت: «من فکر می‌کنم این بار فرصتی برای زلنسکی است که شخصاً ادعای خود را مطرح کند، کاری که انجام آن در تماس زوم سخت‌تر است».

هواپیماهای جنگی پیشرفته

این مقام افزود: رهبران گروه 7 در مورد پیشنهاد آموزش و تامین هواپیماهای جنگی پیشرفته اوکراین گفتگو کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به متحدانش گفت که از تلاش‌های آموزشی مشترک شامل F-16‌های متحدان حمایت خواهد کرد. اوکراین ماه هاست که استدلال می کند که به جنگنده های پیشرفته برای بازپس گیری مناطقی که در اوایل جنگ به دست روس ها رفته بود، نیاز دارد.

به طور جداگانه، موضوع مداخله خارجی توسط نخست وزیر جاستین ترودو در یک شام کاری با دیگر رهبران جمعه شب مطرح شد.

تماشا | نشست سران G7 بر روسیه و خلع سلاح هسته ای متمرکز است:

نشست سران G7 بر روسیه و خلع سلاح هسته ای متمرکز است

رهبران گروه 7 در هیروشیما، ژاپن گرد هم می آیند و از مسکو می خواهند که به تلاش های خلع سلاح هسته ای بازگردد و در عین حال تحریم های جدیدی را علیه روس هایی که از جنگ در اوکراین حمایت می کنند، اعمال کند.

این مقام که پیشنهاد کرد با اصرار کانادا، بیانیه نهایی حاوی برخی زبان‌های مرتبط با مداخله خارجی توسط کشورهایی مانند چین باشد، گفت: «نخست‌وزیر آن را به طور قابل توجهی در شام سیاست خارجی مطرح کرد.»

این مقام گفت: این فقط مداخله در نهادهای دموکراتیک نیست، بلکه مسائل اقتصادی مانند سرقت مالکیت معنوی نیز مداخله می شود.

مقامات آمریکایی می گویند که گروه 7 متشکل از ایالات متحده، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا به طور فزاینده ای بر مدیریت آنچه به عنوان خطرات امنیتی قابل توجه با چین می گویند و در عین حال روابط تجاری حیاتی با این کشور را حفظ می کند، متمرکز شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در نشستی در هیروشیما به خبرنگاران گفت، رهبران گروه 7 قصد داشتند در بیانیه خود گام‌هایی را برای حفاظت از فناوری حساس، از جمله اقدامات سرمایه‌گذاری برون مرزی، ترسیم کنند.

او گفت که اعضای این گروه به دنبال “ریسک زدایی، نه جدا شدن” از چین بودند.

سالیوان گفت که رهبران مجموعه‌ای از ابزارهای مشترک را برای مقابله با اجبار اقتصادی، از جمله گام‌هایی برای ایجاد زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیرتر و تلاش‌ها برای محافظت از فناوری‌های حساس از طریق کنترل‌های صادراتی و اقدامات سرمایه‌گذاری برون‌گرا تشریح خواهند کرد.