روسای پلیس و نخست وزیران دولت فدرال را برای اصلاح وثیقه به منظور هدف قرار دادن مجرمان مکرر خشونت آمیز تحت فشار قرار می دهند

انجمنی که نماینده روسای پلیس کانادا است، پس از جلسه روز جمعه با نخست وزیران استانی و منطقه ای، خواستار گسترش استراتژی فدرال اسلحه و باندها و اصلاحات فوری در سیستم وثیقه این کشور است.

هدر استفانسون، نخست وزیر مانیتوبا، که ریاست شورای فدراسیون را بر عهده دارد، گفت که تمرکز اصلی این جلسه بر اصلاحات برای محافظت از جوامع با دور نگه داشتن متخلفان مکرر خشن از خیابان ها بود.

دیوید لامتی، وزیر دادگستری، متعهد شد که پس از دیدار با همتایان خود از استان ها و مناطق در ماه گذشته، به سرعت در زمینه “اصلاحات هدفمند” در قانون جنایی که سیستم وثیقه کانادا را به روز می کند، پیش برود.

این درخواست به دنبال درخواست‌های قبلی نخست‌وزیر از اتاوا برای ایجاد تدابیر «معکوس مسئولیت» برای برخی جرایم است که به فردی که به دنبال وثیقه است نیاز دارد تا ثابت کند چرا نباید پشت میله‌ها بماند.

استفانسون روز جمعه گفت که اقدام فدرال “اکنون بیش از هر زمان دیگری” مورد نیاز است.

او گفت: «اصلاحات برای حفاظت عمومی و جوامع ایمن تر و حمایت از کار و فداکاری همه افسران مجری قانون ما که به دنبال محافظت از کانادایی ها در سراسر کشور ما هستند، نباید بیشتر به تأخیر بیفتد.

تصویر وزیر دادگستری دیوید لامتی در یک کنفرانس خبری است.
دیوید لامتی، وزیر دادگستری متعهد شده است که «اصلاحات هدفمند» را در قانون کیفری برای به روز رسانی سیستم وثیقه انجام دهد. (اسپنسر کولبی/کانادین پرس)

لامتی به زمان بندی خاصی برای انجام اصلاحات در سیستم وثیقه کانادا متعهد نیست، اما ابراز امیدواری کرده است که بتواند این کار را قبل از پایان جلسه بهار که قرار است در اواخر ژوئن به پایان برسد، انجام دهد.

دیانا عبادی، سخنگوی مطبوعاتی در بیانیه ای گفت: وزیر به سرعت در حال پیشبرد اصلاحات هدفمند در قانون کیفری در مورد قانون کفالت است.

«اصلاحات به چالش‌های ناشی از متخلفان مکرر خشونت‌آمیز و همچنین جرائمی که شامل استفاده از سلاح گرم و سایر سلاح‌های خطرناک می‌شوند، رسیدگی خواهد کرد.»

فشار برای تعهد به صندوق ایمنی عمومی

نخست وزیران همچنین درخواست های خود را از دولت فدرال برای تجدید و تقویت صندوق اقدام خود در زمینه خشونت باند و سلاح، که از طرح های ایمنی عمومی استانی و منطقه ای حمایت می کند، تکرار کردند.

این صندوق 358.8 میلیون دلار را طی پنج سال از سال 2018 برای کمک به دولت‌های فدرال، استانی و منطقه‌ای برای مقابله با افزایش خشونت‌های مسلحانه و فعالیت‌های باند اختصاص داد.

استفانسون گفت که دولت فدرال با تمدید بودجه موافقت کرده است.

اما او گفت که استان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اتاوا به این وعده عمل می کند ندیده است و از دولت فدرال خواست تا تعهد رسمی برای ادامه بودجه ارائه دهد.

استفانسون گفت: “همه نخست وزیران ما در این زمینه موافق هستند که اکنون زمان ادامه این صندوق است.” ما از دولت فدرال می خواهیم که اطمینان حاصل کند که آنها این کار را انجام می دهند.»

آدری شامپو، دبیر مطبوعاتی مارکو مندیچینو، وزیر ایمنی عمومی، گفت که دفتر وی مشتاقانه منتظر است که «به زودی» بیشتر درباره صندوق اقدام اسلحه‌ها و خشونت گروهی بگوید.

او در بیانیه‌ای گفت: «ما خطر واقعی را که افسران پلیس هر روز با آن مواجه می‌شوند، تشخیص می‌دهیم. “به همین دلیل است که ما با نخست وزیر موافقیم که اقدامات بیشتری برای حمایت از پلیس لازم است [as they] به کار مهم خود در مبارزه و پیشگیری از جرم ادامه می دهند.”

دیوید ابی، نخست‌وزیر بریتیش کلمبیا، در یک کت و شلوار خاکستری و پیراهن سفید به تصویر کشیده شده است.
دیوید ابی، نخست وزیر بریتیش کلمبیا، که در عکسی در 5 فوریه نشان داده شده است، گفت که نشست نخست وزیران با روسای پلیس بر اهمیت اقدام علیه جنایت و خشونت تأکید کرد. (داریل دایک / روزنامه کانادایی)

انجمن روسای پلیس کانادا در بیانیه‌ای از نخست‌وزیر برای بحث در مورد ایمنی افسران پلیس خط مقدم تشکر کرد و گفت که رویکرد منسجم‌تری در تمام مناطق کانادا لازم است.

دیوید ابی، نخست وزیر بریتیش کلمبیا، گفت که دیدار با روسای پلیس بر اهمیت اقدام علیه جنایت و خشونت تأکید کرد.

در بیانیه وی آمده است: «پلیس و دادستان در بریتیش کلمبیا وظیفه خود را در چارچوب قوانین موجود برای حفظ امنیت مردم انجام می دهند. “دولت فدرال باید به وعده خود برای اصلاح قوانین وثیقه فدرال برای رسیدگی به این خطر ملی برای امنیت عمومی که در هر استان و منطقه ای ظاهر می شود، عمل کند.”

این نشست مجازی و فوری با روسای پلیس پس از یک رشته حملات گسترده اخیر در شهرهای سراسر کشور برگزار شد.

در اوایل ماه جاری، یک پسر 17 ساله در حین سوار شدن بر اتوبوس در سوری، بریتیش کلمبیا با چاقو کشته و کشته شد و یک رشته حملات اغلب تصادفی و خشونت آمیز در حمل و نقل عمومی تورنتو، پلیس را بر آن داشته است تا گشت زنی ها را افزایش دهد.

در هفت ماه گذشته هشت افسر پلیس کشیک کشته شده اند.

درخواست های نخست وزیران برای اصلاح وثیقه در اوایل سال جاری پس از Const افزایش یافت. گرگ پیرزچالا از پلیس استان انتاریو در اواخر دسامبر در حین انجام وظیفه کشته شد.

اسناد دادگاه نشان می دهد که یکی از دو نفری که در قتلش با اتهام قتل درجه یک روبرو بودند، ابتدا در یک پرونده جداگانه شامل ضرب و شتم و اسلحه از وثیقه محروم شد، اما بعدا آزاد شد.

اسناد نشان می‌دهند که حکم بازداشت رندال مک‌کنزی پس از عدم حضور او در دادگاه در ماه اوت صادر شده است.