سازمان دیده بان برای بررسی نحوه رسیدگی پلیس نظامی به پرونده علیه سرلشکر. دنی فورتین

ناظر پلیس نظامی تحقیقاتی را درباره نحوه رسیدگی بازرسان به یک ادعای تجاوز جنسی تاریخی علیه یک افسر ارشد که یکی از شخصیت‌های اصلی در عرضه واکسن کووید-19 در کانادا بود، آغاز می‌کند.

دادگاه کبک سرلشکر را تبرئه کرد. دنی فورتین در دسامبر گذشته از یک مورد تجاوز جنسی پس از تحقیق پلیس نظامی در مورد این اتهام از سال 1988 و سپس ارسال پرونده به دادستان های استانی.

فورتین ادعا می کند که او قربانی یک تحقیق مغرضانه بوده است و او بر اساس شواهد ناکافی متهم شده است.

کمیسیون شکایات پلیس نظامی اکنون در حال بررسی نحوه رسیدگی پلیس نظامی به این پرونده است و می گوید که ادعاهای فورتین در مورد دخالت مقامات ارشد نظامی این پرونده را به یک موضوع مورد علاقه عمومی تبدیل می کند.

این کمیسیون نامه ای به فورتین نوشت و آن را به صورت آنلاین منتشر کرد و یادآور شد که در اواخر ژانویه به دنبال پرونده تحقیقات کامل پلیس نظامی است. در این نامه آمده است که ارتش تنها دو ماه بعد با یک سند خلاصه “چند صفحه ای که تنها حاوی خلاصه ای از تحقیقات است” پاسخ داد.

فورتین در بیانیه ای کتبی که از طریق وکیلش ارائه شد، گفت که این تصمیم “ظالمانه و غیرقابل قبول” است و از تصمیم کمیسیون برای بررسی پرونده استقبال می کند.

فورتین در ماه مه 2021، زمانی که در انتظار انجام تحقیقات از سمت خود برکنار شد، راه اندازی واکسن کووید-19 توسط دولت فدرال را رهبری می کرد.

یک قاضی غیرنظامی کبک او را تبرئه کرد و گفت که شاکی احتمالا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است اما ولیعهد ثابت نکرده است که فورتین مهاجم بوده است. نیروهای مسلح کانادا متعاقباً او را از سوء رفتار پاک کردند.

فورتین خواهان اعاده خدمت است

فورتین نخست‌وزیر جاستین ترودو و دیگر اعضای ارشد دولت را متهم کرده است که او را به دلایل صرفاً سیاسی در زمانی که لیبرال‌ها به انجام ندادن اقدامات کافی برای رسیدگی به تخلفات جنسی در ارتش متهم شده‌اند، متهم کرده‌اند.

او از ارتش خواسته است که او را به موقعیتی معادل بازگرداند.

کمیسیون شکایات می‌گوید که تحقیقاتش به این موضوع می‌پردازد که آیا «تحقیقات تجاوز جنسی، آگاهانه یا ناآگاهانه، آلوده به سوگیری‌ها علیه قربانیان یا مظنونان» در نتیجه بررسی‌های عمومی و رسانه‌ها خواهد بود.

تا 20 آوریل، کمیسیون همچنان منتظر کل پرونده تحقیق بود.

هنگامی که از ارتش کانادا پرسیده شد که آیا این پرونده از آن زمان ارائه شده است یا خیر، ارتش کانادا ایمیلی را در روز سه شنبه تایید کرد و گفت که سعی خواهد کرد پاسخی ارائه دهد.

اتهام تجاوز جنسی از زمان حضور فورتین در کالج نظامی در سنت ژان-سور-ریشلیو، کوئه، که شاکی نیز در آن حضور داشت، سرچشمه می گیرد.

یک دادستان سلطنتی در ماه سپتامبر به دادگاه گفت که شاکی که هویتش با ممنوعیت انتشار محافظت می شود، تا سال 2021 صبر کرد تا این حادثه را فاش کند زیرا بازنشسته شده بود و دیگر از عواقب شغلی نمی ترسید.

قاضی گفت که شاکی دلایل معتبری برای گزارش نکردن این حادثه برای چندین دهه، با توجه به کمبودهایی که در نحوه رسیدگی ارتش به چنین اتهاماتی وجود داشت، داشت.