سال گذشته بیش از 11.5 میلیون نهال درختی که به مقصد جنگل های کبک بود نابود شدند.

در حالی که تلاش‌های احیای جنگل در مرکز مبارزه با تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان قرار دارد، سال گذشته بیش از 11.5 میلیون نهال درخت به مقصد جنگل‌های کبک نابود شدند.

از قضا، شرایط آب و هوایی شدید بود که نهالستان ها را مجبور به دور انداختن گیاهانی کرد که معیارهای دولت را نداشتند.

تلفات قابل توجه به ارزش 3.6 میلیون دلار تقریباً 9 درصد از درختانی را نشان می دهد که قرار بود در این استان کاشته شوند.

وزارت منابع طبیعی و جنگلداری در ایمیلی اعلام کرد: «از آنجایی که گیاهان در فضای باز تولید می شوند، در معرض خطرات آب و هوایی مکرر در شرایط تغییرات آب و هوایی قرار دارند».

یخبندان های اولیه در پاییز، کمبود برف، طلسم خفیف در طول زمستان یا یخبندان های دیررس در بهار می توانند خسارت قابل توجهی به گیاهان وارد کنند.

یک جعبه نهال درخت.
نهال درختان با بی نظمی توسط وزارت منابع طبیعی و جنگل ها رد می شود. (پریسیلا پلاموندون لالانست/رادیو-کانادا)

این وزارتخانه می گوید 83 درصد از درختان نابود شده در سال 2022 مربوط به رویدادهای شدید آب و هوایی بوده است.

استفان بوچر، رئیس تولیدکنندگان گیاهان جنگلی کبک، می‌گوید که در 10 سال گذشته، آب و هوا منبع سردرد برای مهد کودک‌ها و شرکت‌های جنگل‌کاری بوده است.

او گفت: “کسانی هستند که درختانی را دوباره کاشت می کنند که گیاه خود را نگرفته اند. مکان هایی هستند که جنگل کاری نشده اند.”

نهالستان او در سنت آمبرواز، در منطقه ساگنای-لاک-سنت-ژان استان، یکی از دو منطقه ای بود که بیشترین آسیب را در کبک متضرر شد و دو میلیون گیاه از بین رفت.

مردی با نهال های درخت ژست می گیرد.
شرکت Stéphane Boucher نهال هایی تولید می کند که برای احیای جنگل های کبک و مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده می شود. (پریسیلا پلاموندون لالانست/رادیو-کانادا)

مهم ترین آسیب در منطقه Abitibi-Témiscamingue رخ داده است، جایی که تعاونی های سرس گوینیک گلخانه مجبور شد هشت میلیون درخت را از بین ببرد.

در مجموع، 14 برابر بیشتر از سال 2021 در استان تخریب شده است.

ژان فرانسوا بوچر، استاد مشاوران محیط زیست در دانشگاه کبک آ چیکوتیمی، گفت: «هنوز بسیار دیدنی است، افزایشی که ما شاهد از بین رفتن گیاهان جنگلی تولید شده توسط نهالستان‌هایمان هستیم».

او نقش‌هایی را که احیای جنگل و جنگل‌کاری – فرآیند ایجاد جنگل‌هایی که قبلاً وجود نداشته‌اند – در مبارزه با گرمایش جهانی مطالعه می‌کند.

“[These losses] ما را در رابطه با سازگاری با تغییرات آب و هوایی که باید انجام شود به چالش بکشد.»

مالک نهالستان می گوید اکثر درختان زنده بودند

به گفته وزارت منابع طبیعی و جنگلداری، “زمانی که نهال ها دیگر از کیفیت کافی برای اطمینان از بقا و بازیابی خود در محل کاشت برخوردار نباشند، نمی توان از آنها استفاده کرد.”

با این حال، پرورش دهندگان احساس می کنند که تعداد قابل توجهی از درختانی که در سال گذشته دور ریخته شدند، در واقع قابل دوام بودند. استفان بوچر، با تولیدکنندگان گیاهان جنگلی کبک، می‌گوید: «اداره فقط گیاهانی را انتخاب می‌کند که هیچ نقصی ندارند.

او گفت که بیشتر دو میلیون نهال درختی در نهالستانش که مجبور شد در سال 2022 دور بریزد، قابل دوام بودند.

او گفت: مطمئناً قلبم را می‌شکند.

زنی نهال درختی را در مزرعه ای از آنها نگه داشته است.
به گفته او، نهالستان استفان بوچر مجبور شد دو میلیون نهال درخت را در سال 2022 دور بریزد، حتی اگر اکثر آنها قابل دوام بودند. (پریسیلا پلاموندون لالانست/رادیو-کانادا)

بوچر می گوید، درختان سالم در انبوهی از ضایعات گیاهی قرار می گیرند زیرا آنها خیلی کوچک به نظر می رسند. همین امر در مورد گیاهانی که به دنبال یخبندان دو سر رشد کرده اند یا گیاهانی که ریشه آنها به اندازه کافی فشرده نیست نیز صدق می کند.

در مواجهه با وضعیت اضطراری آب و هوایی، تولیدکنندگان و کارشناسان بر این باورند که بسیاری از درختان هدر رفته را می‌توان در جنگل‌ها برای جدا کردن کربن کاشت، به‌ویژه که اهداف احیای جنگل‌ها هنوز تا رسیدن به هدف فاصله دارند.

پروفسور ژان فرانسوا بوچر بوچر با توجه به اینکه بسیاری از معیارهای کیفی نهال ها توسط علم پشتیبانی نمی شود، از کبک می خواهد تا وضعیت را اصلاح کند.

وی گفت: باید فلان ارتفاع، قطر فلان، جرم ریشه فلان و ریشه ها فلان شکل باشند.

معیارهای زیادی وجود دارد که بر مهدکودک ها تحمیل می شود، و در ایده چابک بودن با توجه به تغییرات آب و هوایی، فکر می کنم ما باید انعطاف پذیرتر باشیم.

سازگاری با تغییرات آب و هوایی

برای سه نسل، نهالستان استفان بوچر برای برنامه های احیای جنگل در جنگل های Saguenay کبک، نهال تولید می کند.

از سال 1985 فناوری ها به طور قابل توجهی تکامل یافته اند. جوانه زدن نهال های چند سلولی اکنون در گلخانه انجام می شود تا شرایط لازم برای رشد درختان را کنترل کند.

گیاهانی که در داخل خانه کاشته می شوند، به طور متناوب بین گلخانه ها و بیرون از خانه کاشته می شوند تا قدرت پیدا کنند. برای محدود کردن خطر تلفات ناشی از شرایط زمستانی و نبود پوشش برفی که قبلاً از گیاهان محافظت می کرد، این نهالستان اولین بار در کبک بود که سه سال پیش به تدریج به یخ زدن نهال ها روی آورد.

نهال های یخ زده در یک کیسه پلاستیکی.
یخ زدن گیاهان به جلوگیری از هوای سخت زمستانی کمک می کند و در نتیجه تلفات را محدود می کند. (پریسیلا پلاموندون-لالانست/رادیو-کانادا)

در حال حاضر، 400000 درخت مخروطی کوچک در یک انبار سرد، محافظت شده از عناصر، خوابیده اند. پاییز گذشته، آنها را در یک کیسه پلاستیکی پیچیده کردند تا رطوبت خود را حفظ کنند، سپس در یک جعبه مقوایی قبل از یخ زدن قرار دادند. تنها چیزی که باقی می ماند این است که آنها را به مزرعه ای که در آن کاشته می شوند، ارسال کنیم.

این تکنیک در سوئد، نروژ و بریتیش کلمبیا استفاده می شود.