سفیر آفریقای جنوبی خواستار گفتگوهای صلح اوکراین شد، موضع کانادا در قبال جنگ “تکان دهنده” است

فرستاده آفریقای جنوبی در اتاوا از کانادا می‌خواهد که به میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین کمک کند و استدلال می‌کند که ارسال تسلیحات به کیف تنها درگیری خطرناکی را که گرسنگی را در کشورهای در حال توسعه تشدید می‌کند، طولانی می‌کند.

ریاض شایک گفت: «ما همه ابزار عامل انسانی برای توقف این جنگ را داریم، اما به سادگی نمی خواهیم.

او در یک مصاحبه گسترده گفت که روسیه باید پاسخگو باشد، اما از دولت ترودو خواست تا مسیر اصلی خود را در زمینه سیاست خارجی تغییر دهد.

“فقط امیدوارم که آنها بتوانند برای لحظه ای بایستند و فکر کنند [on] چقدر کانادا به صلح در جهان کمک کرده است. و چرا آن را دور بریزید؟”

آفریقای جنوبی در میان 32 کشوری است که از رای گیری سازمان ملل متحد برای پایان دادن به تهاجم روسیه به اوکراین ممتنع کرده است.

در حالی که کانادا و سایر کشورهای G7 گفته اند که تا زمانی که طول بکشد از اوکراین حمایت خواهند کرد، اکثریت جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که مخالف محکوم کردن آشکار روسیه به دلیل حمله به این کشور هستند.

برخی از آنها به تجارت با روسیه وابسته هستند، در حالی که برخی دیگر خواهان روابط خوب با واشنگتن، مسکو و پکن هستند. بسیاری نسبت به نگرانی‌های اروپا که توجه و توسعه دلار را از درگیری‌های طولانی‌مدت در جاهای دیگر دور می‌کند، تحقیر کرده‌اند.

حمایت شوروی در دهه‌ها پیش از جنبش‌های ضد استعماری نیز باعث شد برخی از مسکو حمایت کنند، حتی اگر اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

آفریقای جنوبی توسط کنگره ملی آفریقا اداره می شود، یک حزب سیاسی که از یک سازمان ضد آپارتاید که اعضای آن توسط اتحاد جماهیر شوروی در زمینه تاکتیک های نظامی آموزش دیده بودند، رشد کرد.

شایک اصرار دارد که انگیزه آفریقای جنوبی خنثی کردن درگیری است.

مردی به صورت مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل صحبت می کند.
رئیس جمهور آفریقای جنوبی سیریل رامافوزا از طریق لینک ویدئویی در طول هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقر سازمان ملل در نیویورک، در 23 سپتامبر 2021 صحبت می کند. آفریقای جنوبی یکی از 32 ایالتی است که از رای گیری خودداری کرده و از روسیه خواسته است تا به تهاجم خود پایان دهد. (اسپنسر پلات/آسوشیتدپرس)

وی گفت: “اجازه دهید قاطعانه بگویم: آفریقای جنوبی با حمله به اوکراین مخالف است. نقض منشور سازمان ملل برای ما غیرقابل قبول است. تمامیت ارضی اوکراین باید حفظ شود.”

تنها بخشی که می گوییم صدای جایگزین داریم این است که معتقد نیستیم راه حل این تخلفات در جنگ یا ضد جنگ یا هر چیز دیگری نهفته است.»

شایک گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید میانجی‌گری برای حل مناقشه باشد، حتی اگر نیاز به اصلاح نهادی داشته باشد که از سال 1945 تا حد زیادی از قوانین مشابه پیروی می‌کند و به روسیه اختیارات وتو می‌دهد.

او استدلال کرد که این رویکرد بیشتر از اینکه اوکراین و متحدان غربی آن از انجام مذاکرات صلح با مسکو خودداری کنند تا زمانی که روسیه تمام اراضی اشغالی را بازگرداند، به بار خواهد آورد.

او گفت: «اگر نتیجه یک مذاکره را شرط لازم برای مذاکره قرار دهید، در این صورت مذاکره نخواهید داشت.

نماینده می گوید که نگرانی های مسکو باید پذیرفته شود

سفیر گفت که جهان بهتر می تواند بپذیرد که مسکو دارای منافع امنیتی است و تعهداتی را برای کاهش نگرانی های خود بپذیرد. در مقابل، روسیه مشمول سازوکارهای مورد توافق برای اطمینان از احترام به مرزهای اوکراین خواهد بود.

این ایده دقیقی بود که در پشت توافق‌نامه‌های آتش‌بس مینسک در سال‌های 2014 و 2015 وجود داشت که به گفته او هر دو طرف به آن احترام نمی‌گذاشتند، اما اوکراین استدلال می‌کرد که کشور را در برابر تهاجم بیشتر آسیب‌پذیر کرد. روسیه مدعی شد علیرغم جسارت دادن به این گروه ها، نمی تواند به جدایی طلبان دستور دهد به توافقات احترام بگذارند.

شایک گفت: «اگر ترس پوتین از گسترش ناتو، اروپا را شکننده می کند، پس این ترس را از بین ببرید.

مردی با موهای خاکستری و کت یقه خز مشکی در کنار افسری که کلاه خز مشکی با جزئیات طلایی به سر دارد، بیرون می رود.
رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، دعوت به اجلاس سران بریکس در اواخر تابستان امسال در آفریقای جنوبی را پذیرفته است که می تواند آزمونی برای تعهد آفریقای جنوبی به دادگاه کیفری بین المللی باشد. (رویترز)

او استدلال کرد که این پاسخی بسیار سازنده‌تر از این است که رهبران به این فکر کنند که آیا روسیه در تلاش است تا تزار را دوباره برقرار کند یا پوتین از نظر روانی ناپایدار است، همانطور که ملانی جولی وزیر امور خارجه پیشنهاد کرده است.

“تنها کاری که روایت ابلهان انجام می دهد ایجاد ترس است. و ما هرگز نباید فراموش کنیم که ترس باعث ظلم می شود.”

شایک افزود که هر فرآیند آشتی باید به اشتباهات هر دو طرف توجه کند. او گفت: «به سختی می توان باور کرد که در جنگ فقط یک طرف مرتکب جنایات شده باشد.

مأموریت ناظر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین، بدرفتاری با اسیران جنگی روسی را مستند کرده است، اگرچه این گزارش ها بسیار کمتر از آزارهای مستند به دست سربازان روسی است، و کیف اغلب تحقیقات جنایی را دنبال می کند.

مقامات آفریقای جنوبی باید با اجرای حکم دادگاه کیفری بین‌المللی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در صورت اجرای برنامه‌های شرکت در اجلاس سران بریکس – که برزیل، هند و چین را نیز در بر می‌گیرد – در ماه اوت در ژوهانسبورگ به اجرا بگذارند یا خیر.

اتاوا به کشورهای در حال توسعه گفته است که روسیه مقصر افزایش هزینه های زندگی و منحرف کردن جامعه جهانی از مقابله با تغییرات آب و هوایی است. سفیر کانادا در سازمان ملل، باب رائه، اغلب این موضوع را مطرح می کند که عدم مقصر دانستن چنین مقصری، سابقه ای برای سایر کشورها برای نقض حاکمیت ایجاد می کند.

رائه در اکتبر گذشته، اندکی قبل از آخرین رای گیری برای محکومیت تهاجم، در مجمع عمومی گفت: “هیچ توطئه بزرگی علیه روسیه وجود ندارد. جامعه بین المللی ضد روسیه نیست. روسیه با عواقب اقدامات خود مواجه است.”