سفیر سابق به دلیل جابجایی آثار هنری خود به شرکت کرون جبران می کند

سخنگوی BDC تأیید کرده است که سفیر سابق کانادا در فرانسه اخیراً هزینه آوردن یک قطعه از مجموعه هنری شخصی خود را به دفتر مرکزی شرکت کرون در مونترال به بانک توسعه تجارت کانادا (BDC) بازپرداخت کرده است.

ماه گذشته، ایزابل هودون هزینه انتقال اثر هنری به مونترال را پس داد و یک فاکتور جداگانه برای انتقال شی به دفاتر BDC – در مجموع 1050 دلار – بازپرداخت کرد.

هودون که از آگوست 2021 رئیس و مدیرعامل BDC بوده است، چند هفته پس از اینکه Radio-Canada درخواست دسترسی به اطلاعات اسناد مربوط به هزینه های حمل و نقل آثار هنری او را ارائه کرد، پول را پس داد.

فیل تیلور، سخنگوی BDC در یک ایمیل گفت: “هیچ ارتباطی” بین بازپرداخت هزینه های جابجایی هادون و درخواست رادیو کانادا وجود ندارد.

BDC گفت که Hudon پول BDC را پس داده است زیرا اثر هنری از آن زمان برای تعمیر ارسال شده است و به دفتر مرکزی BDC بازگردانده نخواهد شد.

تیلور گفت: «هر دو فاکتور در ماه گذشته بازپرداخت شدند، زمانی که تصمیم گرفته شد قطعه پس از بازسازی آن را پس نگیریم.

تیلور از افشای نام هنرمند یا کارش خودداری کرد. او گفت: «این قطعه شخصاً متعلق به خانم هودون است.

در فاکتوری این شی 179 کیلوگرمی به رنگ آبی، ساخته شده از اکریلیک و “سنگین” توصیف شده است.

بر اساس اسنادی که در اوایل ماه مه توسط رادیو-کانادا به دست آمد، هودون تنها چند روز پس از اینکه دولت انتصاب او را به BDC در بهار 2021 اعلام کرد، در مورد انتقال اثر هنری سوال کرد.

در آن زمان، این اثر هنری در پاریس قرار داشت، جایی که هودون به پایان دوره سفیر خود نزدیک می شد.

نخست وزیر جاستین ترودو در 23 آگوست 2019 به محض ورود ایزابل هودون، سفیر کانادا در فرانسه به فرودگاه بیاریتز، فرانسه، مورد استقبال قرار گرفت. بریتانیا، آلمان، ژاپن و ایتالیا برای اجلاس سالانه G-7 در شهر تفریحی زیبا بیاریتز.
نخست وزیر جاستین ترودو در 23 آگوست 2019 در فرودگاه بیاریتز فرانسه مورد استقبال ایزابل هودون، سفیر وقت کانادا در فرانسه قرار گرفت. (فرانسوا موری/ آسوشیتدپرس)

“به نظر شما ممکن است که ما با تیم هماهنگ کنیم؟” هادون در 7 می 2021 از یک کارمند BDC پرسید – اشاره ای به آوردن اثر هنری به دفتر مرکزی شرکت.

هادون در مورد انتقال اثر هنری در یک سری ایمیل‌هایی که با مدیر مالی BDC استفانو لوکارلی رد و بدل شد، صحبت کرد.

لوکارلی از این هزینه خودداری کرد و از طریق ایمیل به هادون گفت که “ما هزینه ها را پرداخت نمی کنیم.”

هودون در ایمیلی در 5 ژوئن 2021 پاسخ داد: “برای کار، من پیشنهاد می کنم که BDC از آن مراقبت کند با توجه به اینکه من آن را در دفتر خود نصب خواهم کرد.”

او در ایمیل دوم ارسال شده در همان روز افزود: “من می توانم هزینه های این محموله را متقبل شوم.”

یک کار وقت گیر

کار رساندن این قطعه به مونترال شامل چندین عضو تیم مدیریت ارشد BDC بود – از جمله معاون رئیس‌جمهور مارتین دوریس، که مبلغی نزدیک به 4000 دلار برای هزینه حمل و نقل دریافت کرد.

در یک ایمیل داخلی که توسط رادیو-کانادا به دست آمده است، دوریس گفت که این یک کار غیرعادی بود که «زمان زیادی» را به خود اختصاص داد.

دوریس همچنین چند بار به همکاران خود در مورد عدم ارائه پاسخ سریع در برآورد هزینه نهایی توسط هودون شکایت کرد.

دوریس در ایمیلی به تاریخ 21 ژوئن 2021 گفت: “این به وضوح یک فایل ساده نیست.”

علیرغم کارهای انجام شده توسط Dorais – معمار آموزش دیده – BDC در انتقال کار از پاریس به اقامتگاه Hudon’s Montreal شرکت نداشت و هزینه حرکت فراآتلانتیک را پوشش نداد.

دفاتر BDC در مونترال در سال 2019.
دفاتر BDC در مونترال در سال 2019. (iStock)

این پرونده در 12 آگوست 2021 پس از تکمیل انتقال هودون از پاریس به منطقه بزرگ مونترال، دوباره زنده شد.

“من می توانم تأیید کنم که کار من برای دفاتر ما در MTL موجود است!” هودون از طریق ایمیل به دوریس گفت. ما فقط باید برای تحویل برنامه ریزی کنیم. کار و پایه آن در جعبه ها بسته بندی شده است. حمل و نقل [company] فقط باید آنها را جابجا کرد.”

دوریس با همکاری معمار دیگری که در BDC کار می‌کند، تخمینی از یک شرکت جابجایی از هزینه‌های انتقال اثر هنری از خانه هودون به دفتر مرکزی BDC دریافت کرد.

در صبح روز 14 سپتامبر، دوریس خود به اقامتگاه هودون رفت تا به جابجایی ها که در حمل و نقل آثار هنری تخصص دارند، خوش آمد بگوید.

برای اتاق خیلی بزرگ است

اما به محض رسیدن قطعه، مشکل دیگری ظاهر شد: دوریس متوجه شد که آنقدر بزرگ است که در دفاتر هودون جا نمی شود.

«سعی کردم آن را در دفتر شما یا بین دو صندلی جلویی نصب کنم [a BDC employee]، اما کار خیلی بزرگ است، فقط جا نیفتاد. بنابراین من آن را در طبقه اول زیر راه پله خود نصب کردم.” دوریس در ایمیلی گفت.

دو روز بعد، هادون گفت که از این حرکت خشنود است اما آرزوی خود را برای نصب آن در دفاتر شخصی خود تکرار کرد.

او در ایمیلی نوشت: “کار بسیار خوب قرار گرفته است!!!! من فکر می کنم می توانیم آن را در دفتر من نصب کنیم، اما برخی از مبلمان باید حذف شوند. خواهیم دید.”

در ژوئن 2022، BDC دومین شرکت جابجایی را استخدام کرد تا کار را از طبقه همکف دفتر مرکزی خود به دفاتر Hudon بیاورد.

“باید پاسخگویی وجود داشته باشد”

صورت‌حساب 430 دلاری برای آن حرکت، درست مانند اولین صورت‌حساب 620 دلاری در سپتامبر 2021، ابتدا توسط BDC قبل از اینکه هادون ماه گذشته به شرکت کرون بازپرداخت کند، پرداخت شد.

پروفسور علوم سیاسی و کارشناس اخلاق دنیس سنت مارتین از دانشگاه مونترال گفت که او متعجب است که چگونه BDC در ابتدا هزینه حمل و نقل را پوشش می دهد.

او گفت: «این انتخابی است که به سلیقه شخصی او بستگی دارد که این اثر هنری را در دفتر جدیدش در مونترال داشته باشد و من نمی‌دانم که خزانه عمومی چگونه باید در این رابطه چیزی بپردازد. “در این مورد باید پاسخگویی وجود داشته باشد.”

او گفت، اگرچه مبلغ کل دو فاکتور زیاد نیست، اما مدیران ارشد BDC باید کارهای بهتری برای انجام دادن زمان خود پیدا می کردند.

او گفت: «کار کردن این افراد روی موضوعی مانند این ممکن است بهترین استفاده از استعدادها و توانایی های آنها نباشد.

تیلور، سخنگوی BDC، گفت که هودون به وضوح در ایمیلی در سال 2021 اعلام کرد که “برای هر هزینه ای که مربوط به حمل و نقل وسایل شخصی او باشد، پرداخت خواهد کرد و جای تعجب نیست که آنها دقیقاً این کار را انجام دادند.”

در سال‌های اخیر، تیلور افزود: «همه در BDC همیشه در حال اتمام بودند […] با مدیر عامل و هر کارمند دیگری که به درستی روی آنچه مهم است، مشتریان ما تمرکز کرده اند.”