سیاستمدارانی که گفته می شود هدف مداخله خارجی قرار گرفته اند در گزارش جانستون «ناامید» شده اند

سیاستمدارانی که گفته می‌شود هدف مداخله خارجی بوده‌اند، می‌گویند که از این که دیوید جانستون، فرماندار کل سابق، توصیه کرده است که یک تحقیق عمومی در مورد این موضوع انجام نشود، «ناامید» هستند.

نخست وزیر جاستین ترودو در ماه مارس جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه در مورد مداخله خارجی در پاسخ به خشم در مورد دخالت دولت چین منصوب کرد.

ترودو گفت که اگر جانستون پیشنهادی بدهد، یک تحقیق عمومی را فراخواهد گرفت. اما در گزارش خود که روز سه شنبه منتشر شد، جانستون گفت که فکر نمی کند تحقیق بتواند به دخالت خارجی و مشکلات اطلاعاتی رسیدگی کند.

فردی که یک تحقیق عمومی را رهبری می‌کند، بعید است که اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه کسی می‌دانست، چه زمانی، و با چه کاری انجام شده است، بیاموزد. [intelligence] جانستون نوشت.

تکرار این تلاش مثمر ثمر نخواهد بود و به تأخیر در رسیدگی به مسائل می انجامد.

کنی چیو، نماینده سابق محافظه کار، گفت که از تصمیم جانستون برای عدم درخواست تحقیق “ناامید” شده است.

“چیزی کم نیست [a public inquiry] به اندازه کافی خوب است که به انتهای آن برسیم [of this]او به CBC گفت.

چیو می گوید که به او پیشنهاد ملاقات با جانستون داده نشده است

این نماینده سابق مجلس، مداخله ادعایی پکن در انتخابات را مقصر دانسته است به دلیل از دست دادن کرسی خود در انتخابات 2021. او ادعا می‌کند که هدف تبلیغات و اطلاعات نادرست در وی چت – یک برنامه پیام‌رسانی متعلق به چین – بوده است که به دروغ ادعا می‌کرد لایحه اعضای خصوصی‌اش جامعه چین را به‌طور ناعادلانه هدف قرار می‌دهد.

لایحه چیو در واقع ایجاد یک دفتر ثبت نمایندگی خارجی را پیشنهاد می کرد که افراد غیر منتخب را ملزم می کرد که زمان دریافت پول از دولت های خارجی را اعلام کنند.

گزارش جانستون اطلاعات نادرست آنلاین در مورد چیو را تأیید می کند، اما می گوید که “نمی توان آن را در یک منبع حمایت شده از سوی دولت ردیابی کرد.”

“واضح است که [Beijing] دیپلمات‌ها آقای چیو را دوست نداشتند.» این گزارش می‌گوید: «بسیار کمتر مشخص است که آنها کار خاصی در این باره انجام داده‌اند.

اما چیو – که گفت به او پیشنهاد ملاقات با جانستون داده نشده است – گفت که فکر نمی‌کند آن بخش از گزارش بازنمایی منصفانه‌ای از اتفاقات سال 2021 باشد.

“برای [Johnston] به نظر من این نتیجه گیری کمی زود است.»

چیو گفت که اگرچه جانستون ممکن است به اطلاعات فوق محرمانه دسترسی داشته باشد، ممکن است درک نکند که دخالت در انتخابات “در زمین” چگونه انجام می شود.

زن ایستاده صحبت می کند، یک تکه کاغذ در خانه عوام.
جنی کوان، نماینده NDP، در روز پنج شنبه، 5 مه 2022، در جلسه پرسش در مجلس عوام در پارلمان هیل در اتاوا صحبت می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

جنی کوان، نماینده NDP نیز از تصمیم جانستون برای توصیه نکردن تحقیق عمومی ابراز ناامیدی کرد.

کوان گفت: «فکر می‌کنم سؤالات بی‌پاسخ زیادی وجود دارد که ما هنوز منتظر آنها هستیم».

برخلاف چیو، کوان گفت که توانست با جانستون ملاقات کند، اما فقط به این دلیل که جگمیت سینگ، رهبر NDP از او دعوت کرد تا در ملاقات با گزارشگر ویژه به او بپیوندد.

کوان گفت که پس از اخراج یک دیپلمات چینی توسط دولت فدرال به اتهام هدف قرار دادن خانواده مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) نیز با او تماس گرفت.

گلوب اند میل با استناد به یک سند فوق سری از سال 2021، اوایل این ماه گزارش شد دولت چین یک نماینده کانادایی را هدف قرار داده است. یک منبع امنیتی ناشناس به The Globe گفته است که پکن ظاهراً در حال کار برای جمع آوری اطلاعات در مورد خانواده چونگ در چین است.

گزارش جانستون به پرونده چونگ اشاره کرد اما همچنین نشان داد که پکن قصد دارد یکی دیگر از نمایندگان ناشناس و خانواده آنها را در چین هدف قرار دهد.

کوان گفت که نمی‌داند آیا گزارش جانستون به او اشاره می‌کند یا خیر، اگرچه او اضافه کرد که خانواده‌ای در چین ندارد. او گفت که به دلیل مشکلات برنامه ریزی هنوز با CSIS ملاقات نکرده است.

او گفت: “من سوالات زیادی برای CSIS دارم.” من مشتاق ملاقات با آنها هستم تا ببینم آنها چه می گویند و ببینم چه چیزی می توانم یاد بگیرم.”

چیو به CBC گفت که CSIS از زمانی که او دفتر را ترک کرده است با او تماسی نداشته است.

هان دونگ می‌گوید که گزارش جانستون او را تایید می‌کند

هان دونگ، نماینده مستقل پارلمان – که مرکز یک گزارش رسانه ای در مورد دخالت در انتخابات بوده و در نتیجه از گروه لیبرال کناره گیری کرده است – از گزارش جانستون استقبال کرد.

گزارشی از گلوبال نیوز به نقل از یک منبع امنیت ملی که نامش فاش نشده است، می گوید که دونگ به یک مقام کنسولگری چین در تورنتو توصیه کرد که مدت بازداشت مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، دو کانادایی که در آن زمان دولت چین در بازداشت بود، طولانی تر کند.

اما جانستون گزارش گلوبال را به چالش کشید.

جانستون گفت: “این ادعا نادرست است. آقای دونگ در مورد “دو مایکل” با یکی از مقامات جمهوری خلق چین صحبت کرد، اما به این مقام پیشنهادی نداد که چین بازداشت آنها را تمدید کند.”

مردی با ژاکت، پیراهن و کراوات در راهرو ایستاده است.
هان دونگ، نماینده لیبرال، در 21 مارس 2023 با خبرنگاران خارج از مجلس عوام صحبت می کند. (کریس رندز/سی بی سی)

دونگ که از گلوبال نیوز شکایت کرده است، گفت که از یافته‌های جانستون احساس «تأیید» می‌کند.

«حتی واضح‌تر است که گلوبال نیوز و [its parent company] دونگ در بیانیه ای گفت: Corus Entertainment باید به طور کامل عذرخواهی کند و گزارش های توهین آمیز خود را در مورد من پس بگیرد.

جانستون در گزارش خود گفت: در حالی که او انجام تحقیقات عمومی را توصیه نمی کند، “نقص های جدی در نحوه انتقال اطلاعات و پردازش اطلاعات از آژانس های امنیتی به دولت پیدا کرده است.”

جانستون گفت که تا اکتبر با برگزاری جلسات استماع برای یافتن راه هایی برای رفع این کاستی ها به کار خود به عنوان گزارشگر ویژه ادامه خواهد داد. او گفت که در اواخر سال جاری گزارش دوم را تهیه خواهد کرد.