فیزیکدان می گوید مارپیچ مرموز نور در شمال توسط موشک SpaceX ایجاد شده است

چرخش مرموز نوری که در آسمان شب بر فراز بخش‌هایی از آلاسکا، یوکان و NWT در آخر هفته مشاهده شد، برای کسانی که آن را دیدند بسیار عجیب و قابل توجه بود، حتی توانست برای مدت کوتاهی شفق قطبی را بالای صحنه ببرد.

اما این پدیده دیدنی توضیحی کاملاً زمینی دارد – ظاهراً ابری از سوخت مصرف نشده از موشک SpaceX بود.

تالیا مک دونالد که آن را در ساعات اولیه صبح شنبه در بزرگراه دورافتاده دمپستر در شمال یوکان مشاهده کرد، به یاد می آورد: “ما نمی دانستیم چه اتفاقی دارد می افتد – “اوه خدای من، آیا ما یک بشقاب پرنده می بینیم؟ یا چه اتفاقی می افتد؟”

کمی ترسناک بود، زیرا تنها ما در بزرگراه بودیم.

مک دونالد و شریک زندگی اش حدود ساعت 3 صبح روز شنبه در حال رانندگی به سمت شمال به سمت اینوویک، NWT بودند که آن را دیدند. آن‌ها در آن زمان در نزدیکی ایگل پلینز، یوکان بودند، و مک‌دونالد ناگهان توسط شریک زندگی‌اش که در حال رانندگی بود از خواب بیدار شده بود.

مک‌دونالد می‌گوید: «او می‌گوید: «باید به این موضوع نگاه کنی، زیرا احساس می‌کنم ممکن است توهم داشته باشم».

پل فکر می‌کرد که دارد بیرون می‌آید زیرا در آن نقطه هفت ساعت متوالی رانندگی کرده بود.»

او توهم نداشت مک‌دونالد همچنین منظره‌ای سهل‌انگیز را دید – یک مارپیچ روشن آبی مایل به سفید که به نظر می‌رسید قبل از ناپدید شدن، برای مدت کوتاهی قوی‌تر و درخشان‌تر می‌شد. مک دونالد تصور می کند که شاید برای دو دقیقه قابل مشاهده است. این مدت زمان کافی بود تا آنها وسیله نقلیه خود را متوقف کنند و چند عکس بگیرند.

چرخشی روشن در آسمان شب بر فراز جاده ای برفی در کوهستان دیده می شود.
مک دونالد گفت: «کمی ترسناک بود، زیرا تنها ما در بزرگراه بودیم. (تالیا مک دونالد)

آنها تعجب کردند که آیا به نوعی به شفق شمالی متصل است، که مک دونالد می گوید در آن زمان “بسیار وحشی” می شد.

فیزیکدان می گوید موشک اسپیس ایکس

اما به گفته دان همپتون، فیزیکدان دانشگاه آلاسکا، این ربطی به شفق قطبی نداشت. او می گوید که چرخش طیفی درخشان منشأ زمینی تری دارد – یک موشک اسپیس ایکس.

اسپیس ایکس یک شرکت خصوصی است که راکت ها و محموله های آنها را به فضا طراحی، می سازد و پرتاب می کند. این شرکت در سال 2002 توسط میلیاردر فناوری، ایلان ماسک تأسیس شد.

همپتون خواب بود که چرخش در بخش هایی از آلاسکا مشاهده شد، اما روز بعد همه چیز را از ناظران شفق های قطبی آلاسکا شنید. او همچنین تصاویری را دید که توسط دوربین شفق قطبی دانشگاه در محدوده تحقیقاتی Poker Flat گرفته شده بود.

همپتون گفت: «من قبلاً برخی از اینها را دیده بودم، بنابراین فکر کردم که باید یک پرتاب باشد.

طولی نکشید که او متوجه شد که موشک اسپیس ایکس چند ساعت قبل از پایگاهی در کالیفرنیا پرتاب شده بود و در مدار دوم خود، بر فراز آلاسکا، تقریباً در زمانی که مردم مارپیچ را می دیدند، قرار می گرفت.

همپتون گفت: «بنابراین یک بار که آن را دیدم، گفتم، بله، احتمالاً همین بود.

او مارپیچ را به عنوان بخاری از سوخت مصرف نشده توضیح می دهد که از موشک خارج شده و در شرایط مناسب قابل مشاهده است.

“بسیار اوقات هنگامی که آنها ماموریت خود را به پایان می‌رسانند، در واقع مقداری از پیشران خود را به بیرون پرتاب می‌کنند. و هنگامی که در فضا بیرون می‌رود و خورشید به آن می‌تابد، می‌توانید آن را در آسمان مشاهده کنید. [in the] تاریکی روی زمین،” همپتون گفت.

بنابراین ما دقیقاً در زمان مناسب، مکان مناسب در آلاسکا بودیم تا بتوانیم آن را ببینیم.