قرارداد کارخانه باتری فولکس‌واگن، بخش خودروی کانادا را تغییر می‌دهد. اینکه آیا این یارانه 13 میلیارد دلار ارزش دارد یا نه، قابل بحث است

خودروساز آلمانی فولکس واگن این هفته در شهر سنت توماس، اونت، جزئیات برنامه خود را برای ساخت اولین کارخانه باتری الکتریکی خود در آمریکای شمالی اعلام کرد، اقدامی که به گفته حامیان، انتاریو جنوبی را به یک چرخ دنده کلیدی تبدیل خواهد کرد. در زنجیره تامین وسایل نقلیه الکتریکی

طرح فولکس‌واگن بدون شک خبر بزرگی در سنت توماس است، اما اینکه آیا فکر می‌کنید برای تبدیل مکانی که آنها شهر راه‌آهن می‌نامند به چیزی مترادف‌تر با خودروهای الکتریکی کافی است یا نه، به دیدگاه شما بستگی دارد.

مقیاس بزرگ این طرح افت فک است. همانطور که فرانک بلوم، مدیر اجرایی فولکس واگن به شوخی گفت، این خودروساز متعهد شده است که 7 میلیارد دلار برای ساخت یک مجموعه عظیم و گسترده به اندازه 350 زمین فوتبال، “یا 210 زمین فوتبال” هزینه کند. پس از تکمیل آن تا سال 2027، این کارخانه ظرفیت تولید 1 میلیون باتری در سال را خواهد داشت.

این فوراً به بزرگترین کارخانه تولیدی در کانادا تبدیل خواهد شد که 3000 نفر را به طور مستقیم استخدام می کند، و ده برابر آن به طور غیرمستقیم در سراسر منطقه، مقامات در مراسم راه اندازی بوق کردند، جایی که به عنوان یک پیروزی آشکار برای کانادا در برابر سایر حوزه های قضایی مطرح شد.

نخست وزیر جاستین ترودو گفت: «همه این را می خواستند. ارزش بیش از 200 میلیارد دلار برای اقتصاد کانادا در دهه‌های آینده خواهد داشت… ما یک اقتصاد قوی و پر رونق را برای این جامعه باز می‌گردانیم و یک لنگر ملی برای زنجیره تامین خودروهای الکتریکی کانادا ارائه می‌دهیم.

با این حال، تمام این لنگرسازی ارزان نیست، زیرا بیشترین تعداد ممکن است کمک دولت به این طرح باشد: کمی بیش از 13 میلیارد دلار، که ارزش یارانه های مالیاتی است که اتاوا در صورت تولید خاص به آن پرداخت خواهد کرد. اهداف برآورده می شوند.

قیمت دقیق برای دولت فدرال بستگی به نحوه پیش رفتن اوضاع دارد، اما این رقم 13 میلیارد دلاری شامل 500 میلیون دلار دیگر از استان نمی شود.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر صنعت گفت، این رقم چشمگیر است، اما تا زمانی که خط مونتاژ شروع به حرکت کند، حتی یک پنی پول نقد از خزانه دولت سرازیر نخواهد شد.

تماشا | وزیر می گوید سرمایه گذاری یک چک سفید نیست

اتاوا می گوید میلیاردها دلار برای پروژه VW EV پس از ساخت کارخانه سرازیر خواهد شد

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر نوآوری، می‌گوید پولی که اتاوا برای پروژه باتری فولکس‌واگن متعهد شده است، تنها پس از ساخت کارخانه بزرگ سنت توماس، آنتن، به دست خواهد آمد.

شامپاین گفت: “اول فولکس واگن باید کارخانه 7 میلیارد دلاری را بسازد.” پس از آن، زمانی که کارخانه ساخته شد، اگر و زمانی که باتری تولید کرده و فروخته اند، از تولید حمایت خواهیم کرد.

سام فیورانی، معاون پیش‌بینی خودروی جهانی با Auto Forecast Solutions، یک شرکت مشاوره مستقر در ایالات متحده، گفت: در حالی که مقیاس سرمایه‌گذاری دولت برای اندازه آن باعث افزایش چشم‌اندازها شده است، در حال حاضر هزینه انجام تجارت در صنعت است.

کانادا در حال از دست دادن معاملات با ایالت های ایالات متحده است… زیرا آنها به سادگی آن امکانات را با این نوع پول جذب نکرده اند.”

رقابت با مشوق های سودآور ایالات متحده

قانون کاهش تورم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بازی را برای بسیاری از صنایع تغییر داد. و تعهد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان برای کاهش معافیت‌های مالیاتی بی‌سابقه برای سرمایه‌گذاری‌های سبز، مقامات کانادا و مکزیک را نگران کرد که ایالات متحده تمام سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت خودرو را به باد دهد.

جدیت این تهدید را می توان در نحوه ساختار قرارداد دولت با فولکس واگن مشاهده کرد: میلیاردها دلار یارانه و کمک هزینه تولید فقط تا زمانی معتبر است که IRA بایدن نیز فعال باشد.

فیورانی گفت که کانادا باید به جدول صعود کند وگرنه در خطر عقب ماندن است.

فیورانی گفت: «این کار پول زیادی می خواهد، اما یک حراج است. اگر ایالات متحده یک میلیارد دلار بپردازد، شخص دیگری باید 2 میلیارد دلار یا 1.5 میلیارد دلار یا چیزی بیشتر بپردازد.»

معامله منتقدان خود را دارد

فرانکو ترازانو از جمله کسانی است که می گوید خط فکری احمقانه است.

مدیر فدرال فدراسیون مالیات دهندگان کانادا در مصاحبه ای به CBC گفت: «یکی از درس هایی که ما در کودکی می آموزیم این است که دوست شما کار احمقانه ای انجام می دهد، به این معنی نیست که شما باید کار احمقانه ای انجام دهید.

مقامات دولت فدرال و استانی ادعا می کنند که کارخانه به آنها و سپس برخی از آنها را ظرف چند سال پس می دهد، اما Terrazzano این تصور را رد می کند که به نوعی عاقلانه است که در یک مسابقه تسلیحاتی یارانه مالیاتی شرکت کنیم.

او گفت: «ما شاهد افزایش مالیات‌ها بر روی کانادایی‌های معمولی بوده‌ایم و اکنون دولت به یک شرکت چندملیتی سطل هنگفتی پول نقد می‌دهد. “من به جامعه تجاری اعتماد دارم که بدانند چگونه پول خود را بهتر از تعدادی سیاستمدار و بوروکرات در اتاوا سرمایه گذاری کنند.”

تماشا | تامین کنندگان قطعات خودرو می گویند معامله فولکس واگن پولی است که به خوبی خرج شده است:

تا 13 میلیارد دلار برای یک کارخانه باتری EV – و این فقط از طرف فدرال است

فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو، در مورد اینکه تزریق مالی هنگفت به یک کارخانه باتری‌های برقی در انتاریو چه معنایی برای صنعت خودروی استان دارد، صحبت می‌کند.

برخی دیگر می گویند واقعیت جزئی تر است.

Greig Mordue، رئیس ArcelorMittal در سیاست‌های تولید پیشرفته در دانشگاه McMaster در همیلتون، گفت که دولت‌ها چرخ‌ها را برای به دست آوردن دلارهای سرمایه‌گذاری چرب می‌کنند، چیز جدیدی نیست، اما اعداد پشت معامله فولکس‌واگن روشن می‌کنند که قوانین بازی تغییر کرده است.

“در حدود 20 سال گذشته، کانادا و انتاریو در این مسیر قرار گرفته اند که “اگر شما 10 درصد را در یک پروژه سرمایه ای انجام دهید، من 10 درصد را انجام می دهم” … و این فرمول ما در آینده خواهد بود. موردو در مصاحبه ای به سی بی سی نیوز گفت.

سپر یک خودروی فولکس واگن با پلاکی که روی آن نوشته سنت توماس پراود در یک کارخانه خودروهای برقی رونمایی شده در 23 آوریل 2023.
مقامات محلی اهمیت تأسیسات جدید فولکس‌واگن را برای اقتصاد محلی اطراف جنوب غربی انتاریو به گوش می‌رسانند. (کیت دوبینسکی/سی بی سی)

موردو، مدیر کل سابق خودروساز ژاپنی تویوتا در کانادا، گفت: «اما اکنون همه چیز متفاوت است. این تا قبل از تصویب قانون کاهش تورم در پایان سال گذشته جواب داد.»

با وجود 14 میلیارد دلار به طور بالقوه از استان و اتاوا، کارخانه باتری می تواند دو برابر خود شرکت سرمایه گذاری دولت ها را داشته باشد.

موردو گفت که سرمایه‌گذاری‌های قبلی دولت در صدها میلیون دلار اندازه‌گیری می‌شد، بنابراین مشارکت دولت با مقیاس عظیم این تسهیلات، سطح پروژه‌های آینده را افزایش داده است.

همانطور که بلوم، مدیر اجرایی فولکس‌واگن، تلاش‌هایشان را توصیف کرد، ممکن است دولت‌ها با “پوست در بازی” قدم گذاشته باشند، اما فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این بازی اصلاً ارزش بازی کردن را دارد یا خیر.

و با افزایش قیمت معیار برای مالیات دهندگان، منصفانه است که تعجب کنیم که آیا شهری مانند سنت توماس، مکانی که بیشتر به دلیل آخرین مکان استراحت فیل مشهور سیرک جامبو شناخته شده است، می تواند روزی با یک فیل جدید مرتبط شود – سفیده.

موردو گفت: “اگر بخواهیم با قانون کاهش تورم رقابت کنیم… باید اقداماتی انجام دهیم که ممکن است کمی غیرمنطقی به نظر برسد.” ما وارد این محیط کاملاً جدید شده‌ایم و زمان آن رسیده است که یک بحث واقعی و صادقانه داشته باشیم… باید تصمیم بگیریم که آیا واقعاً ارزش آن را دارد یا خیر.