لایحه کنترل اسلحه لیبرال پس از تصویب مجلس عوام به سنا فرستاده شد

تقریباً یک سال پس از معرفی آن، نمایندگان مجلس لایحه ای را برای کنترل اسلحه به تصویب رساندند که محدودیت های اسلحه های دستی را تقویت می کند، مجازات های قاچاق سلاح گرم را افزایش می دهد و تلاش می کند سلاح های ارواح دست ساز را محدود کند.

این قانون که اکنون به سنا می رود، همچنین شامل ممنوعیت سلاح های گرم به سبک تهاجمی است که پس از اجرایی شدن این لایحه اعمال می شود.

لایحه دولت با حمایت نمایندگان لیبرال، NDP، بلوک کبکوا و سبز پارلمان با 207 رای موافق به 113 رای مثبت تصویب کرد.

محافظه کاران با این قانون مخالف هستند و می گویند که این قانون به جای هدف قرار دادن خشونت با سلاح گرم، مالکان قانونمند سلاح گرم را مجازات می کند.

مارکو مندسینو، وزیر ایمنی عمومی، در ویدئویی که پس از رای گیری در فضای مجازی منتشر شد، گفت که این اقدامات جان انسان ها را نجات می دهد.

او گفت: «این مهم‌ترین قانون کنترل اسلحه در یک نسل است.

مخالفت‌های محافظه‌کاران و برخی صاحبان اسلحه در مورد محدوده اولیه ممنوعیت اسلحه به سبک تهاجمی، غوغایی را برانگیخت که این لایحه را برای هفته‌ها به حاشیه برد.

لیبرال‌ها اصلاحیه برنامه‌ریزی‌شده برای این لایحه را در ماه فوریه پس گرفتند که در قانون مدل‌های مختلف برای قرار گرفتن تحت ممنوعیت را مشخص می‌کرد.

آن‌ها این تعریف را به‌عنوان اقدامی همیشه سبز معرفی کرده بودند که در قانون ممنوعیت نظارتی در ماه مه 2020 برای حدود 1500 مدل و نوع سلاح گرم، از جمله AR-15، و همچنین 482 مورد دیگر که متعاقباً پرچم‌گذاری شدند، درج می‌کرد.

دولت این اقدام را پس از هفته‌ها انتقاد نمایندگان محافظه‌کار و برخی از حامیان سلاح گرم که می‌گفتند این تعریف بسیاری از تفنگ‌های شکاری و تفنگ‌های شکاری معمولی را ممنوع می‌کند و به طور غیر ضروری صاحبان اسلحه را متمایز می‌کند، این اقدام را لغو کرد.

رویکرد جدید لیبرال برای کنترل اسلحه

بر اساس یک رویکرد اصلاح‌شده، دولت مقرراتی را از طریق قانون سلاح‌های گرم وضع می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اسلحه‌ها قبل از ورود به بازار کانادا به درستی طبقه‌بندی می‌شوند.

با این حال، این مورد در مورد 482 مدلی که از ممنوعیت نظارتی 2020 خارج شده اند صدق نمی کند.

دولت در نظر دارد کمیته مشورتی اسلحه گرم متشکل از گروه ها و افراد علاقه مند را احیا کند که توصیه هایی در مورد طبقه بندی چنین اسلحه هایی در حال حاضر در بازار ارائه خواهد کرد.

با ارائه این لایحه در سال گذشته، لیبرال ها برنامه ای را برای اجرای توقف واردات، خرید، فروش یا انتقال اسلحه دستی برای کمک به کاهش خشونت های مرتبط با سلاح گرم اعلام کردند. مقررات فدرال با هدف محدود کردن تعداد تفنگ های دستی در کانادا اکنون در حال اجرا هستند.

این لایحه شامل اقداماتی است که انجماد تفنگ دستی را تقویت می کند. این قانون همچنین اجازه می‌دهد تا مجوز اسلحه از افرادی که درگیر خشونت خانوادگی هستند حذف شود و همچنین حداکثر مجازات برای قاچاق و قاچاق اسلحه از 10 سال به 14 سال افزایش یابد.

گروه کنترل اسلحه PolySouvient روز پنجشنبه گفت که این لایحه شامل برخی اقدامات خوشایند برای بهبود حمایت از قربانیان خشونت خانگی در برابر خشونت اسلحه پس از یک سری اصلاحات به تصویب کمیته امنیت عمومی مجلس عوام است.

این گروه که شامل بازماندگان تیراندازی دسته جمعی در سال 1989 در مدرسه پلی تکنیک مونترال می شود، گفت: «با این حال، مزایای ایمنی عمومی سایر اقدامات بر قوانین هنوز ناشناخته است که جزئیات را مشخص می کند.

به عنوان مثال، این گروه در بیانیه ای اعلام کرد: برای مثال، انجماد اسلحه های دستی می تواند با معافیت افرادی که «تمرین، مسابقه یا مربیگری» در یک رشته تیراندازی با اسلحه دستی المپیک را انجام می دهند، به طور جدی تضعیف شود، زیرا هر کسی می تواند ادعا کند که می خواهد یک ورزشکار المپیکی باشد.

PolySouvient گفت، معیارهای مرتبطی که در مقررات تعیین می شود تعیین می کند که آیا این معافیت “به شکاف بزرگی تبدیل خواهد شد یا خیر”.

مهم‌تر از همه برای ما، این لایحه در اجرای اقداماتی که بارها به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان تیراندازی‌های جمعی وعده داده شده بود، یعنی ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی، عمل نمی‌کند.»

به گفته این گروه، تعریف جدید سلاح های ممنوعه در این لایحه فقط برای مدل های آینده اعمال می شود و به راحتی قابل دور زدن است. صدها مدل از سلاح‌های نظامی همچنان قانونی و حتی بدون محدودیت هستند.»