مارک لالوند وزیر سابق کابینه لیبرال در 93 سالگی درگذشت

رادیو-کانادا تایید کرد که مارک لالوند وزیر سابق کابینه لیبرال یکشنبه در سن 93 سالگی درگذشت.

لالوند از سال 1968 تا 1972 رئیس ستاد نخست وزیر سابق پیر الیوت ترودو بود. او در خط مقدم واکنش فدرال به بحران اکتبر 1970 بود که طی آن دولت ترودو ارتش را در خیابان های مونترال مستقر کرد و جنگ را فراخواند. قانون اقدامات

لالوند که یک وکیل آموزش دیده بود، در انتخابات فدرال سال 1972 وارد سیاست شد و برای سوار شدن به اوترمونت زیر پرچم لیبرال نامزد شد. او تا سال 1984 در سمت خود باقی ماند.

نخست‌وزیر جاستین ترودو روز یکشنبه در توییتی گفت: «مارک لالوند فوق‌العاده بود.

غیرممکن است که تأثیری که مارک روی کانادا گذاشته است را اغراق کنیم.

به لالوند چندین سمت وزارتی از جمله روابط فدرال-استانی، بهداشت و رفاه، دادگستری و دارایی سپرده شد.

او نیروی محرکه برنامه ملی انرژی بود که در سال 1980 معرفی شد، که باعث اعتراض بزرگی در آلبرتا شد. او همچنین در آن زمان شاهدی بود که قانون اساسی کانادا را در سال 1982 به رسمیت شناخت.

مارک لالوند در سال 1984 سیاست را ترک کرد، زیرا تصمیم گرفت به دنبال یک مأموریت جدید نباشد. او سپس به وکالت بازگشت، به ویژه به عنوان شریک در شرکت Stikeman Elliott.

در سال 1989، او به عنوان عضو Order of Canada پذیرفته شد. او همچنین یک قاضی موقت در دیوان بین المللی دادگستری در دهه 1990 بود.

جاستین ترودو و مارک لالوند
لالوند، سمت چپ، در یک رویداد در مونترال در سال 2006 با جاستین ترودو صحبت می کند. (یان بارت/ مطبوعات کانادا)

ترودو در توییت خود گفت: “او در نهایت طرز فکر ما در مورد سلامتی را تغییر داد و با انجام این کار، بدون شک زندگی های بی شماری را تغییر داد – و نجات داد.”

راشل بندایان، نماینده لیبرال اوترمونت نیز در توییتر زندگی لالوند را منعکس کرد.

“یکی از بهترین نمایندگان مجلس اوترمونت، یکی از بهترین وزرای دادگستری و وکیل حقوق بین‌الملل. یک رهبر بزرگ، یک لیبرال بزرگ، یک دوست بزرگ من. از مارک لالوند عزیز به خاطر تمام کارهایی که برای جامعه ما انجام داده‌اید متشکرم. کشور ما» نوشت.

شیلا کپس، وزیر سابق لیبرال در این باره می گوید: «وزیری با قلب و شجاعت».