مالک معدن خاکی کمیاب NWT ساخت کارخانه فرآوری را به دلیل رکود بازار متوقف کرد

تنها چند ماه پس از بازدید نخست وزیر جاستین ترودو برای ترویج اهمیت مواد معدنی حیاتی، تنها پروژه استخراج مواد معدنی خاکی کمیاب در کانادا ساخت کارخانه فرآوری خود را در ساسکاچوان متوقف می کند.

در یک خبر اخیر، Vital Metals، مالک پروژه معدن Nechalacho NWT، گفت که مقیاس فعلی عملیات در گودال T شمالی آن “جریان نقدی مثبتی از پروژه به دست نخواهد آورد.”

اکنون این شرکت به دنبال منابع مالی جدید و شرکای “برای ایجاد یک مدل تجاری پایدار برای تجارت ساسکاتون” است.

با وجود توقف ساخت و ساز، این شرکت می گوید که نیروی کار خود را در ساسکاتون حفظ می کند.

برآوردهای اولیه هزینه کل کارخانه را 20 میلیون دلار نشان می دهد. اما دسامبر گذشته، این شرکت اعلام کرد که قیمت جدید 60 میلیون دلار است. این افزایش را به دو برابر شدن ظرفیت کارخانه، «چالش‌های اجرایی، تغییرات محدوده و تورم صنعت» نسبت داد.

ویتال متالز در حال حاضر نزدیک به 19.7 میلیون دلار برای این کارخانه هزینه کرده است و می گوید که حدود 50 درصد پیشرفت کرده است.

این شرکت برنامه ریزی کرده بود که بخشی از تأسیسات را بسازد که به آن امکان می دهد «محصول میانی برای ایجاد درآمد قبل از تکمیل موجودی تسهیلات» بفروشد. اما نتوانست خریدار “با شرایط تجاری رضایت بخش” پیدا کند.

ریچارد کروکس، رئیس موقت ویتال متالز، گفت که “فقدان بازار فوری برای محصول ما و قیمت‌های پایین‌تر خاک‌های کمیاب وجود دارد.”

پروژه معدن Nechalacho در نزدیکی دریاچه Thor، در حدود 100 کیلومتری جنوب شرقی Yellowknife قرار دارد.

“تکلیف خود را در سپرده Tardiff انجام دهید”.

تام هوفر، مدیر اجرایی اتاق معادن NWT و Nunavut می گوید که از شنیدن قیمت های پایین شگفت زده شده است.

او گفت: «در این دنیای جست‌وجوی دیوانه‌وار و تولید مواد معدنی حیاتی، فکر می‌کردم همه چیز بالا باشد، اما البته بازارها همیشه بالا و پایین می‌روند.»

مردی ایستاده
تام هوفر مدیر اجرایی اتاق معادن NWT و Nunavut است. (تراویس برک/سی بی سی)

قیمت سهام ویتال مینرالز نیز در سال گذشته حدود 80 درصد کاهش یافته است و از 0.70 دلار به 0.012 دلار به ازای هر سهم رسیده است.

مشخص نیست که آیا عملیات فعلی در سایت معدن متوقف شده است یا خیر.

نمایندگان NWT برای فلزات حیاتی CBC را به دفتر استرالیا خود ارجاع دادند. درخواست نظر برگردانده نشد.

مارک لوئیس، مدیر عملیات Det’on Cho Management گفت: “ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با Vital هستیم زیرا آنها بر روی سپرده Tardiff و گام های بعدی مورد نیاز برای توسعه این منطقه تمرکز می کنند.”

یکی از زیرمجموعه های این سازمان، Det’on Cho Nahanni Construction، قرارداد استخراج را در این سایت دارد.

ویتال متالز در به روز رسانی خود می گوید که منتظر نتایج حفاری برای تعیین کیفیت سنگ معدن بزرگتر تاردیف است.

هوفر می گوید که این شرکت قبلاً نشان داده است که می تواند محصولی را به بازار عرضه کند – البته در مقیاس کوچک.

سال گذشته، Vital Metals کنسانتره خاکی کمیاب را برای فرآوری ارسال کرد که به کنسانتره خاکی کمیاب مخلوط تبدیل شد و در نروژ فرآوری شد و در نهایت در آلمان فروخته شد.

هوفر گفت: «این یک دستاورد بزرگ است.

“بسیاری از ما هیجان زده هستیم که شاید سریعتر این کار را ببینیم، اما واقعیت این است که آنها هنوز باید تکالیف خود را در سپرده تاردیف انجام دهند تا کل کار را به یک نهاد اقتصادی بسیار بزرگتر توسعه دهند.”

ویتال متال می گوید سال آینده حفاری و سنجش بیشتری را انجام خواهد داد.