مایکل چونگ، نماینده پارلمان می گوید که کانادا باید به متحدان خود در مورد تهدیدات امنیت ملی “برخورد”.

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، روز سه‌شنبه به کمیته‌ای متشکل از نمایندگان پارلمان گفت که کانادا باید برای مقابله با تهدیدات مداخله خارجی علیه سیاستمداران، به متحدانش برسد.

گلوب اند میل با استناد به یک سند فوق سری از سال 2021، اوایل این ماه گزارش شده است دولت چین یک نماینده کانادایی را هدف قرار داده است. گزارش شده است که یک منبع امنیتی ناشناس به Globe گفته است که دیپلمات چینی، ژائو وی، در تلاش برای هدف قرار دادن خانواده چونگ در چین بوده است.

چونگ شامگاه سه‌شنبه با حضور در کمیته رویه و امور مجلس نمایندگان گفت که اگر کانادا سیاست‌هایی مشابه سیاست‌های ایالات متحده و بریتانیا داشت، تلاش برای مداخله «احتمالاً رخ نمی‌داد»

چونگ گفت: «کانادا باید بهترین شیوه‌های حوزه‌های قضایی همتا را دنبال کند و از آن الگوبرداری کند تا اطمینان حاصل کند که مسائل حیاتی امنیت ملی و اطلاعاتی در بوروکراسی و دستگاه اجرایی به تنگنا نمی‌افتد».

تماشا | مایکل چونگ راه های بهبود امنیت ملی را مورد بحث قرار می دهد:

چونگ: «کانادا باید به همپیمانان سیاست‌های امنیت ملی برسد».

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، می‌گوید سیستم فعلی امنیت ملی باید برای اطمینان از ایمنی نمایندگان مجلس در برابر تهدیدات خارجی بازنگری شود.

دولت پس از این گزارش، چانگ را در جریان قرار داد – اما نخست وزیر جاستین ترودو و کابینه وی تاکید کرده اند که گزارش مورد بحث هرگز در سطح وزیران در سال 2021 به اشتراک گذاشته نشده است. آنها گفته اند تا زمانی که توسط این گزارش گزارش نشده است، از ارزیابی مطلع نبوده اند. گلوب و میل

چونگ در مجلس عوام گفته است که جودی توماس، مشاور امنیت ملی نخست وزیر به او گفته است که گزارش CSIS 2021 به دفتر شورای خصوصی و ادارات دولتی مربوطه ارسال شده است.

چونگ خواهان ردیابی سوابق برای گزارش CSIS است

در طی سخنان افتتاحیه خود در روز سه شنبه، چونگ از کمیته خواست تا سوابق ردیابی گزارش CSIS 2021 را درخواست کند تا اطلاعات به کجا رسیده است.

او بعداً گفت که عدم اطلاع رسانی به او مبنی بر اینکه ممکن است خانواده اش توسط عوامل خارجی مورد هدف قرار گیرند، به منزله “شکست سیستمی در دستگاه دولت” بود. او گفت که پول در نهایت با نخست وزیر متوقف می شود.

چونگ گفت: «ماشین دولت تنها بر عهده نخست وزیر است. من فکر می‌کنم واضح است که نخست‌وزیر نتوانست ساختار دولت را به گونه‌ای طراحی کند که اطمینان حاصل شود که اطلاعات به نمایندگان مجلس و مجلس عوام می‌رسد.»

در حالی که چونگ پذیرفت که درز اطلاعات به رسانه ها به امنیت ملی کانادا آسیب می رساند، او گفت که ماموران اطلاعاتی مجبور نیستند اطلاعات سری را “در سیستمی که به درستی کار می کند” افشا کنند.

قبل از گزارش گلوب، چونگ گفت که او فقط یک جلسه توجیهی CSIS در مورد مداخله خارجی در ژوئن 2021 دریافت کرده است. او گفت که این جلسه یک مرور کلی از تاکتیک های مداخله خارجی است – چیزی که به گفته او همه نمایندگان مجلس باید دریافت کنند – اما تهدیدات احتمالی برای خانواده او وجود دارد. هرگز بزرگ نشدند

او گفت: «دانستن اینکه دولت کانادا از این موضوع می‌دانست و کاری در مورد آن انجام نداده بود، عمیقاً ناامیدکننده بود.

ژائو از کانادا اخراج شد

در طی بازجویی، چونگ گفت که شخصاً تهدیداتی در رابطه با موضع خود در قبال دولت چین – از جمله در طول مبارزات انتخاباتی 2021 – دریافت کرده است، اگرچه به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.

دولت هفته گذشته ژائو را از کشور اخراج کرد. مجلس عوام به اتفاق آرا به تلاش ادعایی ژائو برای ارعاب چونگ برای بررسی بیشتر به عنوان یک مورد “در ابتدا” در مورد تحقیر پارلمان رای داد.

مردی با کت و شلوار، در مقابل پس زمینه قرمز ایستاده، با میکروفون صحبت می کند.
ژائو وی، که در تصویر اینجا نشان داده شده است، ظاهراً در تلاش برای جمع آوری اطلاعات در مورد خانواده چونگ در هنگ کنگ در سال 2021 پس از محکوم کردن رفتار پکن در منطقه سین کیانگ به عنوان نسل کشی توسط نماینده مجلس، نقش داشته است. (Easy Media/Easyca.ca)

چونگ تعدادی توصیه به کمیته ارائه کرد، از جمله اینکه CSIS هویت هر بازیگر خارجی را که تصور می شود نمایندگان مجلس و خانواده های آنها را هدف قرار می دهد به رئیس مجلس اعلام کند.

او همچنین خواستار این شد که کمیته امنیت ملی و اطلاعات پارلمانی (NSICOP) – مجمعی دو حزبی متشکل از نمایندگان مجلس و سناتورهایی که سوگند رازداری برای دریافت جلسات توجیهی فوق محرمانه دارند – در اختیار پارلمان قرار گیرد.

در حال حاضر NSICOP یک کمیته رسمی پارلمانی نیست و اعضای آن توسط نخست‌وزیر منصوب می‌شوند، اگرچه او باید با احزاب مخالف مشورت کند.

از زمانی که داستان Globe and Mail منتشر شد، CSIS از آن زمان با سایر نمایندگان مجلس تماس گرفت تا به آنها توضیحاتی در مورد دخالت خارجی ارائه دهد.

دولت به CSIS دستور می دهد که به طور مستقیم نمایندگان مجلس را در جریان بگذارد

اوایل روز سه‌شنبه، دولت دستور وزیران را صادر کرد که به CSIS دستور داد اطلاعات بیشتری را مستقیماً با نمایندگان پارلمان در معرض تهدید به اشتراک بگذارد و یک خط مستقیم با وزیر امنیت عمومی ایجاد کند.

ظاهر کمیته چونگ جلوتر است چهار انتخابات جدید فدرال در ماه آینده برگزار می شود.

دولت روز سه‌شنبه اعلام کرد که کارگروه تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی (SITE) – یک کارگروه تهدید انتخاباتی متشکل از آژانس‌های امنیتی برتر کانادا – «نظارت تقویت‌شده» را در طول دوره پیش‌انتخابات ارائه خواهد کرد.

انتظار می‌رود که این کارگروه ارزیابی‌های منظمی از تهدیدات مداخله خارجی را به کمیته‌ای از معاونان وزرا ارائه کند که در صورت نیاز اعضای کابینه را توضیح خواهند داد.

SITE همچنین وظیفه تهیه دو گزارش – یکی طبقه بندی شده و دیگری طبقه بندی نشده – در مورد هرگونه تلاش برای مداخله در انتخابات را دارد.

ترودو فرماندار سابق دیوید جانستون را موظف کرده است که گام های بعدی دولت برای مبارزه با مداخله خارجی را تعیین کند. انتظار می رود که او تا 23 ماه مه به دولت بگوید اگر معتقد است تحقیقات عمومی یا شکل دیگری از تحقیقات لازم است.