مجلس نمایندگان لایحه زبان های رسمی را تصویب کرد تا مهاجرت فرانسوی زبان را در قانون به رسمیت بشناسد

لایحه ای که هدف آن قانون کردن برنامه مهاجرت فرانسوی زبان است، پس از تصویب مجلس عوام به مجلس سنا می رود.

لایحه C-13 قانون زبان های رسمی را مدرن می کند و به رسمیت می شناسد که فرانسوی تنها زبان رسمی در کانادا است که در معرض تهدید است و در محل کار فدرال نیاز به محافظت دارد.

این لایحه روز دوشنبه در سومین قرائت مجلس عوام تصویب شد. آنتونی هاوس فادر، نماینده لیبرال مونترال، که نسبت به تأثیر این لایحه بر جامعه اقلیت انگلیسی زبان در کبک ابراز نگرانی کرده است، تنها کسی بود که به آن رای منفی داد.

ژینت پتیپاس تیلور، وزیر زبان رسمی پس از رای گیری در مجلس، گفت: “این واقعا یک روز تاریخی است. این یک روز واقعاً مهم برای این قانون و یک روز مهم برای کشور ما است.”

این لایحه، اگر به قانون تبدیل شود، برای اولین بار مهاجرت را به قانون زبان های رسمی معرفی می کند و اهمیت آن را برای حیات جوامع اقلیت فرانسوی زبان خارج از کبک به رسمیت می شناسد.

دولت لیبرال می گوید که معتقد است این امر به افزایش خدمات مراقبت از کودکان، آموزش و مراقبت های بهداشتی به زبان فرانسوی در سراسر کانادا در مکان هایی که برنامه ها تحت تأثیر کمبود کارگران دوزبانه است، کمک می کند.

پتیپاس تیلور گفت: «از طریق این مدرن سازی، ما در مورد اعمال یک سیاست مهاجرتی با شاخص ها و اهداف صحبت می کنیم تا مطمئن شویم که این کاهش را معکوس می کنیم.

این لایحه همچنین مستلزم این است که تمام قضات منصوب در دادگاه عالی کانادا دو زبانه باشند.

این لایحه ابزارهای بیشتری را در اختیار کمیسر زبان های رسمی قرار می دهد.

همچنین به افرادی که در مشاغل خصوصی تحت نظارت فدرال در کبک – یا در جوامع اقلیت به زبان رسمی خارج از کبک – کار می‌کنند، این امکان را می‌دهد که به زبان فرانسوی کار کنند و به فرانسوی خدمات ارائه دهند. با این حال، این برای بخش پخش صدق نمی کند.

وعده مبارزات انتخاباتی لیبرال

تقویت قانون زبان های رسمی بخشی از برنامه انتخاباتی لیبرال ها در سال 2021 بود.

نسخه قبلی این قانون در سال 2021 معرفی شد، اما هرگز تصویب نشد. لایحه C-13 بعداً در مارس 2022 ارائه شد و اگر به قانون تبدیل شود، برای تمام ادارات و موسسات فدرال مانند دادگاه ها، دفاتر پست و دفاتر خدمات کانادا اعمال خواهد شد.

پتیپاس تیلور گفته است که به طور یکسان برای همه جوامع اقلیت رسمی زبان در کانادا نیز اعمال خواهد شد، خواه آنها افراد فرانسوی زبان ساکن منیتوبا باشند یا انگلیسی زبان های کبک.

پدر خانه روز دوشنبه از خط حزب جدا شد تا به این لایحه رأی منفی دهد. شری رومانادو، نماینده لیبرال کبک از رای دادن ممتنع کرد.

یک نفر در یک اتاق شلوغ صحبت می کند.
آنتونی هاوس فادر، نماینده لیبرال مونترال، که در مورد تأثیر آن بر جامعه اقلیت انگلیسی زبان در کبک ابراز نگرانی کرده است، تنها نماینده ای بود که به این لایحه رای منفی داد. (پاتریک دویل/ روزنامه کانادایی)

در طول مرحله مطالعه کمیته، Housefather نگرانی هایی را مطرح کرد زیرا مقدمه این لایحه به لایحه 96 دولت کبک استناد می کند که در ماه مه گذشته قبل از تدوین لایحه فدرال تصویب شد و همه مشاغل استانی را ملزم به فعالیت به زبان فرانسوی می کند.

آن قانون استانی با استفاده از بند غیرقانونی تصویب شد که به دولت اجازه می‌داد منشور حقوق و آزادی‌ها را موقتاً لغو کند.

وارن نیومن، مشاور کل ارشد در وزارت دادگستری فدرال، طی بررسی کمیته لایحه به نمایندگان مجلس گفت که ذکر لایحه 96 خدمات را به اقلیت های انگلیسی زبان محدود نخواهد کرد.

“من نمی بینم که خدمات فدرال از طرف نهادهای فدرال به هیچ وجه با ذکر این واقعیت که منشور زبان فرانسه و سایر رژیم های زبانی موضوعاتی هستند که دولت آنها را به عنوان بخشی از زمینه کلی می شناسد، به خطر بیفتد.” نیومن در جلسه کمیته مارس گفت.

پس از تصویب این لایحه در مجلس، پتیتپاس تیلور نیز لحظاتی را صرف کرد تا به کانادایی های انگلیسی زبان اطمینان دهد.

من می‌خواهم برای انگلیسی‌زبان‌هایی که امروز به حرف‌های ما گوش می‌دهند کاملاً واضح بگویم که C-13 به هیچ وجه هیچ حقوقی را از جوامع رسمی اقلیت سلب نمی‌کند، و این شامل جوامع انگلیسی ما در کبک نیز می‌شود.»