مردی که پس از افشای تشخیص هپاتیت C از طریق پیامک اخراج شد، 65 هزار دلار در پرونده حقوق بشر برنده شد

مردی که پس از افشای تشخیص هپاتیت C خود از کار ساختمانی جدید خود اخراج شده بود، کارفرمای سابق خود را در یک پرونده چند ساله حقوق بشر در بریتیش کلمبیا کتک زد.

این مرد که فقط D. نام داشت، پس از اخراج در پاییز 2018، علیه شرکت Path General Contractors و مالک آن شکایت کرد. دادگاه حقوق بشر بریتیش کلمبیا در اوایل این ماه به نفع D. رای داد و اخراج او را “بی احساس” توصیف کرد. اقدام تبعیض آمیز که تأثیر «ویرانگر» بر ارزش خود و روابط خانوادگی د.

“آقای D. اثرات شلیک را به عنوان یک انفجار عاطفی توصیف کرد. او از قضاوت، انگ و تحقیر می ترسید و از بیرون رفتن در انظار عمومی یا تعامل با دوستان خودداری می کرد. او احساس بی ارزشی و بی ارزشی می کرد. او از روزهای پر از ناامیدی و ناامیدی صحبت کرد. احساس ناتوانی در ادغام در جامعه،” در این حکم که دوشنبه آنلاین منتشر شد، آمده است.

او به جای اینکه احساس کند معلولیتش قابل کنترل است، احساس کرد که او را یک فرد کوچکتر می کند.

D. در حکمی که انگ ادامه دار و باورهای نادرست فراگیر در مورد این بیماری را بررسی می کرد، بیش از 65000 دلار غرامت دریافت کرد، که کارشناسان می گویند همچنان موانع مضری را برای افراد فراتر از محل کار ایجاد می کند.

تروور گودیر، پرستار و کاندیدای دکترا که در مورد این بیماری در دانشگاه مطالعه می‌کند، می‌گوید: «ننگ واقعاً می‌تواند بر نحوه دیدن خود در دنیا و جایگاه خود در جهان و نحوه برخورد با شما یا شاید پیش‌بینی رفتار دیگران تأثیر بگذارد. بریتیش کلمبیا.

“من فکر می کنم [this case] بسیار مهم است و این پیام را می فرستد که انگ هپاتیت C امروزه ادامه دارد.”

فرهنگ “مردانگی سمی”

D. به مدت دو هفته کارگر عمومی در Path بود که در 2 اکتبر 2018 در محل کار خود را زخمی کرد. او برای دریافت کمک پزشکی رفت و به افسر ایمنی ساختمان یا CSO گفت که به هپاتیت C مبتلا است.

“پس از مداوای آقای D.، CSO در سراسر محل کار به سمت ناظر سایت دوید و فریاد زد: “عزیز، آیا می دانستی [Mr. D] هپاتیت دارد! گفت می خواهم آقای د. برود. این نظرات برای سایر کارمندان قابل شنیدن بود.”

“صبح روز بعد، در 3 اکتبر 2018، زمانی که آقای D. به محل کار آمد، پیامکی از آقای دانوان دریافت کرد که به او اطلاع داده بود که او اخراج شده است زیرا او تشخیص هپاتیت C خود را فاش نکرد.”

در این حکم همچنین آمده است که یکی از همکارانش شهادت داده است که پس از اخراج D. “نظرات تحقیرآمیز و ابراز انزجار از کارمندان دیگر” را شنیده است.

ادوارد تاکایاناگی، عضو دادگاه، در این حکم نوشت: «شواهدی که پیش روی من است این است که فرهنگ کاری در Path فرهنگی با احترام یا حمایت اندک و محیطی از مردانگی سمی بود.

هپاتیت C یک عفونت مزمن کبدی است که توسط ویروس هپاتیت C یا HCV ایجاد می شود. برای D.، دادگاه گفت که این وضعیت بر اساس قوانین حقوق بشر به عنوان ناتوانی در نظر گرفته می شود زیرا باعث بی حالی روزانه، نوسانات سطح قند خون و خطر تشنج از طریق تعامل منفی با سایر شرایط پزشکی وی می شود.

تاکایاناگی دریافت که تشخیص “احتمالاً تنها عامل” در پس تصمیم کارفرما بوده است. به این ترتیب، او گفت که شلیک بر اساس معلولیت تبعیض آمیز بود.

مبارزه با انگ

گودیر در مصاحبه‌ای در روز سه‌شنبه گفت که ننگ در مورد هپاتیت C می‌تواند بر شغل، روابط، مراقبت‌های بهداشتی، مسکن، تحصیل و سایر جنبه‌های زندگی افراد تأثیر بگذارد.

این پرستار گفت: «کسی که این مورد را مطرح کرد، در به اشتراک گذاشتن تجربیات خود و تشریح آسیب هایی که به زندگی اش وارد کرد، بسیار شجاع بود.

“مبارزه کردن [stigma] فقط یک مسئولیت در سطح فردی نیست. این کاری نیست که یک فرد بتواند انجام دهد، بلکه کاری است که می دانید ما به عنوان یک جامعه باید انجام دهیم.”

در این حکم آمده است که راه پاسخی به شکایت د. نداده، در روند حل اختلاف شرکت نکرده و در جلسه دادگاه ماه گذشته شرکت نکرده است.

D. با اشاره به اینکه از دست دادن شغل خود جدی ترین پیامد تبعیض در محل کار است، بیش از 18000 دلار به دلیل صدمه به حیثیت، احساسات و احترام به خود دریافت کرد.

او همچنین بیش از 48600 دلار برای دستمزدهای از دست رفته دریافت کرد.