“معنی ندارد”: کارشناسان گزارش کرملین در مورد آن حمله پهپاد را زیر سوال می برند

وقتی صحبت از لحظات نمادین و ساخته شده برای تلویزیون می شود، حمله هواپیمای بدون سرنشین ادعا شده به کرملین در اوایل صبح چهارشنبه تقریباً همه موارد را نشان می دهد.

کارشناسان سیاست خارجی و دفاعی می‌گویند فیلم‌های دراماتیک، تمام رنگی و تایید نشده دوربین مداربسته از نوعی شیء که در تاریکی قبل از سپیده دم منفجر می‌شود، درست زیر پرچم در اهتزاز روسیه، رویای تبلیغاتی است – حداقل برای ملی‌گرایان فوق‌العاده در مسکو که نگران حفظ آن هستند. روحیه مردم خسته از جنگ قبل از یک ضد حمله برنامه ریزی شده اوکراینی.

این واقعیت که رسانه‌های روسی به سرعت ادعا کردند که این اقدام اوکراین برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (که در آن زمان در خانه کرملین نبود) بوده است و این واقعیت که این انفجار تلفات جانی و خسارات ناچیزی در پی نداشته است، تنها باعث تعمیق کارشناسان شده است. این ظن که انفجار تیر پرچم (از قضا) یک عملیات پرچم دروغین توسط سرویس های امنیتی مسکو بوده است.

اوکراین به شدت این مسئولیت را رد می کند.

تماشا کنید: به نظر می رسد ویدئوی تایید نشده نشان می دهد که پهپاد در حال برخورد با کرملین است

ویدئوی تایید نشده از حمله پهپاد به کرملین

اوکراین هر گونه نقشی در حمله پهپادی ادعایی که این هفته به کرملین درست زیر پرچم در حال اهتزاز روسیه حمله کرد را رد کرده است.

رئیس جمهور ولودومیر زلنسکی که برای دیدار با متحدان خود در هلسینکی به سر می برد، گفت که معتقد است مسکو این حمله را برای تحریک افکار عمومی در روسیه ترتیب داده است.

زلنسکی گفت: ما به پوتین یا مسکو حمله نمی کنیم. ما در قلمرو خودمان می جنگیم».

آنچه برای بسیاری از ناظران جالب است این است که چگونه در پذیرش نسخه روسیه از رویدادها، معایب و مزایای کرملین به همان اندازه وجود دارد.

“شکست نظامی” یا پرچم دروغین؟

بله، این می تواند مردم روسیه را در آستانه جشن سالانه روز پیروزی در 9 مه، به یاد شکست نازی ها در جنگ جهانی دوم، به جنون بکشاند. به گفته یک کارشناس دفاعی مستقر در کیف، این همچنین برای یک نهاد دفاعی و امنیتی که از آغاز تهاجم کامل به اوکراین یک سری تحقیر را متحمل شده است، مایه شرمساری بزرگی به نظر می رسد.

الکساندر موزیینکو، گفت: سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین به میله پرچم کرملین – از طریق پدافند هوایی یکی از مناطق تحت حفاظت شدید روی کره زمین – نشان دهنده یک “شکست نظامی” بزرگ از نوعی است که معمولاً منجر به چرخش سرها می شود. رئیس مرکز مطالعات نظامی و حقوقی در کیف.

این اولین باری نیست که روسیه از هوا شرمنده می شود. در سال 1987، یک نوجوان آلمانی به نام ماتیاس روست از دفاع هوایی شوروی فرار کرد تا یک هواپیمای سبک سسنا اجاره ای را در نزدیکی میدان سرخ فرود بیاورد – رویدادی که باعث اخراج تعدادی از رهبران نظامی سطح بالای روسیه شد.

میخوای دماغ خرس روسی رو اصلاح کنی؟ خوب، به اندازه کافی منصفانه اما به نظر نمی رسد که این کار چیزی را انجام دهد.– شان مالونی

موزیینکو و شان مالونی، مورخ و کارشناس تاکتیک‌های جنگ سرد شوروی، هر دو گفتند که نسخه روسی رویدادها را نمی‌پذیرند – از جمله این ادعا که این اقدام به جان پوتین بوده است.

مالونی می‌گوید: “انحراف از سوی آنها یا انحراف در برابر ضعف، یا همه اینها بخشی از چیزی است که آنها قبلاً برنامه‌ریزی کرده‌اند. احتمالاً یکی یا دیگری است.”

او گفت که گزارش‌های اولیه کرملین کم‌کم بود و منطق نظامی کمی داشت.

او گفت: “این احساس من در این است. نگاه کردن به آن … منطقی نیست.” “چرا؟ اگر بخواهی پوتین را ترور کنی… چه کار می کنی؟ با آن پرواز کن [drone] از طریق یک پنجره؟ مثلاً او در چه اتاقی است؟ لایک، بیا.”

مالونی گفت که اوکراین از راه اندازی چنین حمله ای به کرملین چیزی برای به دست آوردن و مطلقاً همه چیز برای از دست دادن نخواهد داشت.

او گفت: «فکر نمی‌کنم اوکراینی‌ها این کار را انجام دهند. “ما برگشتیم، این چه هدفی را دنبال می کند؟ شما می خواهید بینی خرس روسی را اصلاح کنید؟ بسیار خوب، به اندازه کافی منصفانه است. اما به نظر نمی رسد که این کار چیزی را انجام دهد.”

موسیینکو گفت که حمله ادعایی می تواند برای روسیه بیشتر از اوکراین باشد. در بیانیه کرملین آمده است که روسیه حق تلافی جویانه را برای خود محفوظ می داند و تندروها خواستار تلافی سریع علیه زلنسکی شدند.

موسیینکو گفت که همه اینها درها را به روی چشم انداز تاریک تری باز می کند – که مسکو این حمله را ترتیب داد تا بهانه ای برای تجدید استفاده از تهدیدات هسته ای علیه غرب و اوکراین ایجاد کند.

یک تکنسین موشک زیر یک جت جنگنده را بازرسی می کند.
در این عکس که از ویدئوی ارائه شده توسط سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه در روز شنبه 19 فوریه 2022 گرفته شده است، یک تکنسین نظامی روسی یک جنگنده MiG-31K نیروی هوایی روسیه را که حامل یک موشک کروز مافوق صوت Kinzhal پارک شده در یک فرودگاه است، بررسی می کند. (سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه/آسوشیتدپرس)

او گفت: «آنها خواهند گفت که این برای حاکمیت دولت روسیه خطرناک است و دکترین هسته ای خود، دکترین هسته ای روسیه را بررسی خواهند کرد و به شما خواهند گفت که حق استفاده از سلاح هسته ای را دارند.»

موسیینکو گفت که باید انتظار داشته باشیم که ناسیونالیست‌های افراطی مانند دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر سابق که اکنون ریاست شورای امنیت ملی روسیه را برعهده دارد، شروع به تپش شمشیر هسته‌ای در رسانه‌های اجتماعی کنیم.

این جنگ در هفته های اخیر شاهد افزایش تعداد حملات در داخل روسیه بوده است. یک پالایشگاه نفت در کریمه هفته گذشته مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت.

بر اساس مجموعه ای از اسناد پنتاگون که در چند ماه گذشته به صورت آنلاین درز کرده است، عوامل اوکراینی حملات پهپادی را در داخل بلاروس و روسیه انجام داده اند – برخلاف میل متحدان غربی خود.

دو سند که توسط NBC News گزارش شده است، نشان می دهد که اوکراین عملیات تحریک آمیزی را در داخل کشورهای همسایه انجام داده است. برخی از کشورهای متحد گفته اند که هرگونه اقدامی از این دست ممکن است باعث شود آنها در حمایت مداوم خود از کیف تجدید نظر کنند.