مقامات ارشد سابق می گویند که جامعه اطلاعاتی قبل از انتخابات 2019 نگران روسیه بود

یکی از مشاوران سابق امنیت ملی نخست وزیر می گوید که «مکالمات متعددی» با جاستین ترودو در مورد دخالت پکن در امور کانادا قبل از انتخابات 2019 داشته است، اما افزود که در آن زمان، روسیه نگرانی اصلی جامعه اطلاعاتی بود.

دانیل ژان که از مه 2016 تا مه 2018 مشاور امنیت ملی بود، سه شنبه شب در یک کمیته پارلمانی گفت: «در آن زمان ما بسیار نگران روسیه بودیم.

اما قطعاً ما بیشتر و بیشتر نگران پکن بودیم.

ژان در حالی که نمایندگان مجلس به بررسی اتهامات اخیر درباره میزان تلاش های دولت چین برای مداخله در انتخابات فدرال 2019 و 2021 می پردازند، در مقابل کمیته رویه و امور خانه حاضر شد.

مایکل ورنیک، کارمند سابق شورای خصوصی نیز سوالاتی را از کمیته مطرح کرد و به مایکل کوپر، نماینده محافظه کار گفت که هیچ مکالمه ای در مورد مداخله پکن به خاطر نمی آورد.

ورنیک که از سال 2016 تا 2019 به عنوان کارمند ارشد دولتی این کشور خدمت می کرد، گفت: «در آن زمان مشغله اصلی روسیه بود.

یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود و ما در مورد اختلال در انتخابات بسیار نگران بودیم، اما در آن زمان بیشتر توجه به روسیه بود.

مردی مسن‌تر با کت و شلوار به دوربین نگاه می‌کند و با دست‌های به هم چسبیده نشسته است.
مایکل ورنیک، کارمند سابق شورای خصوصی نیز سوالاتی را از نمایندگان مجلس مطرح کرد. (جاستین تانگ/ مطبوعات کانادا)

هر دو مقام ارشد سابق فدرال گفتند وقتی به نخست وزیر اطلاع دادند هیچ موضوعی ممنوع نبود.

پس از گزارش های خبری اخیر، این کمیته در حال بررسی آنچه دولت لیبرال در مورد مداخله پکن در امور کانادا می دانست، یا نمی دانست.

گلوب اند میل گزارش هایی منتشر کرده است که نشان می دهد پکن تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که لیبرال ها در آخرین انتخابات عمومی برنده یک دولت اقلیت شده اند و برای شکست نامزدهای محافظه کار که منتقد چین بودند، تلاش کرده است.

گلوبال نیوز گزارش داده است که مقامات اطلاعاتی به ترودو گفته اند که کنسولگری چین در تورنتو به حداقل 11 نامزد انتخابات فدرال «و تعداد زیادی از عوامل پکن» که به عنوان کارمندان کمپین در سال 2019 کار می کردند، پول نقد ارسال کرده است.

ژان که به دلیل سطح مجوز قبلی خود به طور دائم به رازداری محرمانه می ماند، گفت که نمی تواند در مورد جلسات توجیهی طبقه بندی شده اظهار نظر کند.

اما نمی‌خواهم به عنوان تلاشی برای طفره رفتن از این سوال تلقی شوم. بنابراین من به صراحت خواهم گفت که در دوره من به عنوان مشاور امنیت ملی، بله، ما به نخست‌وزیر درباره دخالت‌های خارجی – چین و دیگران – توضیح دادیم، زیرا، البته، فقط چین نیست.»

ورنیک گفت که هیچ اطلاعاتی درباره تلاش مقامات پکن برای مداخله فعالانه در فرآیندهای دموکراتیک کانادا به خاطر ندارد.

او در حال بازجویی گفت: «نه اینکه یادم باشد.

“من امروز چهار سال پیش دولت را ترک کردم. هیچ سوابق یا اسناد محرمانه ای با خود نبردم. من به گزارش های اسناد دسترسی ندارم، به تقویم های قدیمی خود دسترسی ندارم و به آن دسترسی ندارم. هر رکوردی.”

ورنیک در سال 2019 به دنبال این منشی از سمت خود کنار رفت موضوع SNC-Lavalinوی گفت: “هیچ راهی برای برقراری “رابطه اعتماد و احترام متقابل” با رهبران احزاب مخالف وجود ندارد.

منشی سابق روز سه‌شنبه پیشنهاد کرد که نمایندگان مجلس قانون مشابهی را در پارلمان بریتانیا ارائه کنند که جرم جدیدی برای دخالت خارجی ایجاد می‌کند.

ژان که پس از خشم به دلیل اظهارنظرهایی که به خبرنگاران گفت که هند در سفر سال 2018 نخست وزیر به این کشور خرابکاری کرده است، بازنشسته شد، به کمیته گفت که ممکن است زمان آن رسیده باشد که قوانینی را که آژانس جاسوسی کانادا – سرویس اطلاعات امنیتی کانادا – را قادر می‌سازد، به روز کند. برای پاسخگویی بهتر به مداخلات خارجی

مردی با کت و شلوار با سه پرچم کانادا در پس زمینه از دوربین به نظر می رسد.
دیوید مک گینتی، نماینده لیبرال، به کمیته امنیت عمومی و امنیت ملی گفت که اتاوا باید توجه بیشتری به کار کمیته امنیت ملی و اطلاعات نمایندگان پارلمان داشته باشد. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

“تعهد بیشتر، اقدام بیشتر”

در یک کمیته جداگانه پارلمانی سه شنبه شب، رئیس یکی از نهادهای بازرسی اطلاعاتی که در مورد دخالت خارجی در انتخابات تحقیق می کند، گفت که مایل است دولت فدرال به کار کمیته امنیت ملی و اطلاعات پارلمانی (NSICOP) توجه بیشتری نشان دهد.

دیوید مک گینتی، نماینده لیبرال، به کمیته امنیت عمومی و امنیت ملی گفت: «ما امیدواریم که دولت اکنون به برخی از توصیه‌ها توجه دقیق‌تری داشته باشد.»

ما همیشه به دنبال جذب بیشتر، کشش بیشتر هستیم، زیرا هدف کمیته ای که در آن حضور داریم، بهبود وضعیت برای کانادایی ها است.”

ماه گذشته ترودو از NSICOP خواست تا موضوع مداخله خارجی را با نگاه ویژه به مداخله در انتخابات بررسی کند.

این اولین بار نیست که مک گینتی و نمایندگان مجلس و سناتورهای دو حزبی در کمیته به این موضوع نگاه می کنند.

این گروه که مجوز فوق سری را برای بررسی اطلاعات طبقه بندی شده دریافت می کند، گزارشی را در سال 2019 منتشر کرد که در آن از اتاوا خواسته بود که تهدید مداخله خارجی را جدی تر بگیرد.

این کمیته در سال 2019 نوشت: «کانادا در واکنش به تهدید مداخله خارجی کند بوده است.

دولت باید بهتر عمل کند».

این گزارش مجموعه‌ای از توصیه‌ها را درباره پاسخ به تهدید مداخله خارجی ارائه می‌کرد، اما کمیته اعلام کرد که برای سال‌ها پاسخ رسمی از دولت ترودو دریافت نکرده است.