منتقدان اپوزیسیون عدم دسترسی به اسرار کابینه را برای آژانس هایی که مداخله در انتخابات را بررسی می کنند، محکوم می کنند

هر دو حزب اصلی اپوزیسیون فدرال می‌گویند نگرانی‌ها در مورد میزان دسترسی آژانس‌های اطلاعاتی دولتی که در مورد دخالت ادعایی چین در انتخابات تحقیق می‌کنند، تنها درخواست‌های آنها برای تحقیق عمومی را تقویت کرده است.

دولت لیبرال روز پنجشنبه جزئیاتی را منتشر کرد که نشان می دهد دیوید جانستون، گزارشگر ویژه، فرماندار کل سابق، چگونه تحقیقات خود را درباره ادعاهایی مبنی بر تلاش پکن برای تأثیرگذاری بر دو انتخابات فدرال گذشته انجام خواهد داد.

در اوایل این هفته، نگرانی‌هایی در مورد این واقعیت مطرح شد که دو آژانس که با جانستون کار می‌کنند صلاحیت بررسی سوابق کابینه را ندارند.

کمیته امنیت ملی و اطلاعات پارلمانی (NSICOP) و آژانس بررسی امنیت ملی و اطلاعات (NSIRA) اجازه دیدن اسرار کابینه را ندارند. بخشی که از این سوابق محافظت می کند – دفتر شورای خصوصی (PCO) – تضمین نمی کند که هیچ یک از آژانس ها معافیت دریافت کنند.

کار هر دو آژانس به بررسی جانستون در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه پکن تلاش کرده است تا انتخابات 2019 و 2021 را به سمت لیبرال‌های حاکم متمایل کند، تغذیه می‌شود – ادعاهایی که در گزارش‌های منتشر شده توسط گلوب اند میل و گلوبال نیوز منتشر شده است.

PCO گفت که جانستون که در طول بررسی خود بین 1400 تا 1600 دلار در روز حقوق دریافت می کند، “در صورت لزوم” به سوابق کابینه دسترسی خواهد داشت.

پیتر جولیان، رهبر مجلس NDP گفت که در مورد اینکه آیا کانادایی‌ها داستان کامل را تحت چارچوبی که لیبرال‌ها ایجاد کرده‌اند یا خیر، شک دارد یا خیر. او گفت که عدم دسترسی روشن به سوابق کابینه – که در روز پنجشنبه توسط سی‌بی‌سی نیوز گزارش شد – این نگرانی‌ها را تقویت می‌کند و استدلال‌هایی را که احزاب مخالف مطرح کرده‌اند، تقویت می‌کند.

جولیان گفت: «فکر می‌کنم این واقعیت که می‌بینیم مأموریت‌ها و دسترسی به اطلاعات برای کمیته‌هایی مانند NSIRA و NSICOP دشوار است، اهمیت داشتن یک تحقیق عمومی را تقویت می‌کند.» مطمئناً مردم در اینجا هستند “

در یک هفته قبل از بودجه فدرال، NDP یک طرح غیر الزام آور را از طریق مجلس عوام وادار کرد که از دولت لیبرال می خواست تا با فراخوان یک تحقیق عمومی، هوا را پاک کند. این پیشنهاد توسط محافظه کاران و بلوک کبکوا حمایت شد.

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، در هنگام صحبت با خبرنگاران پس از ارائه طرح بودجه فدرال در مجلس عوام در پارلمان هیل در اتاوا، در روز سه‌شنبه، 28 مارس 2023، عینک خود را تنظیم می‌کند.
هنگامی که از سخنگوی حزب محافظه کار درخواست شد در مورد دسترسی آژانس ها به اسناد کابینه نظر بدهد، CBC به بیانیه قبلی پیر پولیور، رهبر این کشور اشاره کرد. (جاستین تانگ/ مطبوعات کانادا)

سخنگوی محافظه‌کاران همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر در روز پنجشنبه گفت که عدم دسترسی آژانس‌ها به اسناد کابینه «بر اهمیت تحقیق ملی تأکید می‌کند».

حزب از مصاحبه امتناع کرد و سخنگوی CBC News را به اظهارات قبلی پیر پویلیور، رهبر این حزب اشاره کرد که در 7 مارس گفت که حزب خواهان یک تحقیق آزاد، مستقل و عمومی است تا به حقیقت برسد و مطمئن شود که دیگر هرگز تکرار نخواهد شد. “

پویلیور که در سرسرای مجلس عوام سخنرانی می کرد، ادامه داد که “ما باید کنترل دموکراسی خود را در خانه به ارمغان بیاوریم، کنترل کشورمان را در خانه به ارمغان بیاوریم، نه اینکه اجازه دهیم دیکتاتوری های خارجی منافع ما را دستکاری کنند.”

انتظار می رود جانستون یک گزارش موقت تا 23 می و یک گزارش نهایی را تا پایان اکتبر ارائه کند که در آن می تواند پرونده را برای یک تحقیق عمومی مطرح کند.

مل کاپ، کارمند سابق شورای خصوصی، گفت که او در مورد اینکه آیا یک تحقیق عمومی کامل می تواند پاسخی را که احزاب مخالف و به طور کلی کانادایی ها به دنبال آن هستند، ارائه دهد، تردید دارد.

او گفت که شهادت دادن در ملاء عام ممکن است به نفع سازمان های اطلاعاتی نباشد و چینی-کانادایی ها نگران تهدید و ارعاب پکن هستند.

دیوید جانستون از سال 2010 تا 2017 به عنوان فرماندار کل خدمت کرد.
دیوید جانستون، فرماندار سابق. مل کپ، کارمند سابق شورای خصوصی گفت که جانستون باید به رازداری مورد نیاز برای جلب نظر اعضای جامعه چینی-کانادایی در مورد دخالت خارجی احترام بگذارد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

کاپی گفت: “من فکر می کنم که دیوید جانستون باید با این موضوع به گونه ای برخورد کند که به محرمانه بودن مورد نیاز برای جلب صراحت از جامعه مهاجر چینی کانادایی احترام بگذارد.”

“و برای انجام این کار، او نمی تواند یک تحقیق عمومی داشته باشد. او ممکن است به یک تحقیق خصوصی نیاز داشته باشد، و من فکر می کنم یک تحقیق خصوصی بسیار منطقی است. و ما برای گفتن به درستی و قضاوت دیوید جانستون تکیه می کنیم. ما چه چیزی باید علنی باشد و چه چیزی باید مخفی بماند.»

در سال 2006، زمانی که دولت محافظه‌کار سابق، فرانک یاکوباکی، قاضی سابق دیوان عالی را برای بررسی اقدامات مقامات امنیتی کانادا در رابطه با رفتار با عبدالله المالکی، احمد ابوالماتی و مؤید نورالدین منصوب کرد، یک تحقیق خصوصی مسیر ترجیحی برای دولت محافظه‌کار سابق بود.

هر سه نفر گفتند که پس از متهم شدن به ارتباط با القاعده در خاورمیانه زندانی و شکنجه شده اند. آنها گفتند که بازجویان به آنها گفته اند که اطلاعات مربوط به آنها از RCMP و سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) گرفته شده است. این افراد هرگونه ارتباط با القاعده را رد کرده اند.

گزارش نهایی یاکوبوچی در سال 2008 نشان داد که اقدامات مقامات کانادایی به طور غیرمستقیم در شکنجه این سه مرد نقش داشته است.