نخست وزیران خواستار اقدام سریع در مورد جرم هستند، اما وزیر دادگستری هشدار می دهد که راه حل آسانی وجود ندارد

دیوید لامتی، وزیر دادگستری، می‌گوید که با افزایش فشار از سوی استان‌ها در واکنش به موجی از حملات خشونت‌آمیز در سراسر کشور، قصد دارد به وعده خود مبنی بر ارائه قانون اصلاح وثیقه در بهار پایبند باشد.

در مصاحبه ای در CBC خانه لامتی در پخش روز شنبه گفت که معتقد است این قانون “به سرعت” تصویب خواهد شد. او همچنین به سطح همفکری دولت های استانی در سراسر طیف سیاسی اشاره کرد و خواستار تغییر در نحوه تصمیم گیری دادگاه ها در مورد بازداشت و یا آزادی متهمان قبل از محاکمه شد.

قوانین فعلی وثیقه در ماه های اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است، به ویژه پس از قتل ادعایی یک افسر پلیس انتاریو توسط مردی که با وثیقه آزاد شده بود و با اتهاماتی از جمله حمله به یک افسر پلیس روبرو بود. پس از ارسال یک نامه در ماه فوریه، نخست وزیران روز جمعه مجدداً به نخست وزیر جاستین ترودو نامه نوشتند تا او را مجبور به ارائه قانون کنند.

در حالی که لامتی به مجری برنامه کاترین کالن گفت که از میزان حمایتی که هر قانون جدید دریافت خواهد کرد مطمئن است، اصلاحات وثیقه تنها عامل پشت مشکل پیچیده جنایات خشونت آمیز در کانادا نیست. وی گفت که بحران در سلامت روان عامل اصلی است و نیازمند رویکرد همکاری بیشتر است.

CBC News: خانه13:51وزیر دادگستری درباره جرایم خشونت آمیز و اصلاحات وثیقه بحث می کند

جوامع در سراسر کانادا در ماه‌های اخیر با موجی از حملات خشونت‌آمیز از جمله در حمل‌ونقل عمومی و علیه افسران پلیس مواجه شده‌اند. رهبران استانی و سیاستمداران محافظه‌کار خواستار تغییر در قوانین وثیقه هستند – اما آیا دولت می‌تواند به اندازه کافی سریع حرکت کند تا تغییری ایجاد کند؟ دیوید لامتی، وزیر دادگستری با کاترین کالن به گفتگو نشسته است.

لامتی گفت: «این چیزی نیست که بتوانم آن را با تغییر در قانون کیفری اصلاح کنم. “این احتمالاً بخشی از راه حل است… من همیشه به روی این نوع راه حل ها باز هستم. اما این چیزی است که ما به عنوان یک جامعه باید به آن حمله کنیم.”

دسته بندی خاصی از جرایم خشونت آمیز، مانند تجاوز جنسی، در طول همه گیری شیوع پیدا کردند (داده های کامل فقط تا سال 2021 از اداره آمار کانادا در دسترس است). سطح کلی جرایم خشونت‌آمیز در طول این همه‌گیری پنج درصد افزایش یافت. اندازه گیری StatsCan از جنایات خشونت آمیز از سال 2014 پس از کاهش طولانی مدت افزایش یافته است.

اما حملات اخیر – که شامل هشت افسر پلیس کشته شده در شش ماه و یک رشته حمله به حمل و نقل عمومی است – موضوع جنایت خشونت آمیز را به خط مقدم گفتمان سیاسی سوق داده است. کمیسیون حمل و نقل تورنتو گزارش داد که در سال 2020 تخلفات بیشتری نسبت به سال 2019 علیه سوارکاران انجام شده است، علیرغم کاهش چشمگیر تعداد سواران در طول همه گیری.

اپوزیسیون محافظه کار در اتاوا استدلال کرده است که سیستم وثیقه فعلی بی پروا است.

“[Trudeau] پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران در ماه فوریه گفت، سیاست‌های دستگیری و رهایی را اجرا کرده است که به پرکارترین و خشن‌ترین مجرمان اجازه می‌دهد بارها و بارها و بارها به خیابان برگردند.

لامتی روز شنبه گفت که اگرچه می توان بهبودهایی را ایجاد کرد، اما سیستم کانادایی همچنان به خوبی کار می کند.

او گفت: “شما حق دارید وثیقه بگیرید. این یک حق تضمین شده منشور است… فرض اصلی این است که هرکسی حق دارد وثیقه بگیرد اگر تهدیدی برای امنیت عمومی نباشد.”

استان ها خواستار قوانین سخت گیرانه تر هستند

استان‌ها خواستار اصلاحاتی شده‌اند که شامل ایجاد یک “مسئولیت معکوس” برای برخی از جرایم، به‌ویژه جرایم مربوط به سلاح گرم است. کانادایی ها حق دارند وثیقه بگیرند مگر اینکه دلایل قانع کننده ای برای انکار آن وجود داشته باشد و این بر عهده دادستان است که ثابت کند آنها نباید وثیقه دریافت کنند.

با این حال، تحت یک قانون “معکوس مسئولیت”، افراد متهم باید ثابت کنند که دلیل عادلانه ای برای بازداشت آنها وجود ندارد.

یک شرط معکوس از قبل در کانادا برای جنایات خشونت آمیز مانند قتل وجود دارد.

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، در روز سه‌شنبه، ۱۴ مارس ۲۰۲۳، طی یک اعلامیه و کنفرانس خبری در نیووستمینستر، بریتیش کلمبیا، صحبت می‌کند.
پیر پولیور، رهبر محافظه‌کاران، از دولت خواسته است تا اصلاحات وثیقه را که در سال 2018 تصویب شد، لغو کند. (مطبوعات کانادا/داریل دایک)

محافظه کاران همچنین افزایش جرم و جنایت را با تصویب لایحه C-75 مرتبط دانسته اند – بسته اصلاحاتی در سال 2018 که یک “اصل خویشتن داری” را تدوین کرد که توسط یک پرونده دیوان عالی در سال 2017 با تاکید بر نیاز به آزادی افراد در “اولین فرصت منطقی” حمایت شد. ” و “در کمترین شرایط” بر اساس شرایط پرونده.

C-75 همچنین به پلیس قدرت بیشتری داد تا شرایطی را برای افراد متهم ایجاد کند تا روند وثیقه را ساده کرده و تعداد حضور در دادگاه را کاهش دهد.

برخی از کارشناسان دانشگاه اتاوا در ماه فوریه استدلال کردند که افرادی که با وثیقه آزاد می شوند به ندرت شرایط خود را نقض می کنند – و فقط به ندرت به روش های خشونت آمیز. آنها هشدار دادند که اصلاحات وثیقه ممکن است افراد بیشتری را در موقعیت های خطرناکی در زندان ها قرار دهد که به طور بالقوه منجر به مرگ می شود.

لامتی استدلال کرد که C-75 به افزایش اخیر حملات مرتبط نبود.

او گفت: «فکر نمی‌کنم قانون وضع را بدتر کند.

لامتی گفت که باید بین مجرمان مکرر که در جرایم غیرخشونت آمیز شرکت می کنند و مجرمان مکرر خشن تمایز قائل شد.

او گفت: “این چیزی است که من نگران آن هستم… مطمئناً موارد دیگری وجود دارد که با بحران سلامت روان تشدید می شود. ما باید روی آن نیز کار کنیم.” اما پاسخ در آنجا لزوماً اصلاح قانون جزایی نیست.