نرخ تورم در ماه آوریل به 4.4 درصد افزایش یافت

نرخ تورم کانادا در ماه گذشته روند کاهشی خود را معکوس کرد و بالاتر رفت و به نرخ سالانه 4.4 درصد رسید.

اقتصاددانان انتظار داشتند که داده های جدیدی که روز سه شنبه توسط اداره آمار کانادا منتشر شد، نشان دهد که هزینه زندگی از 4.3 درصد در ماه مارس به چیزی حدود 4.1 کاهش یافته است.

در عوض، با افزایش هزینه چیزهایی مانند بنزین، اجاره و وام مسکن در طول ماه، دوباره افزایش یافت.

این اولین شتاب در هزینه زندگی از ژوئن سال 2022 است، زمانی که نرخ تورم کانادا به 8.1 درصد به بالاترین میزان در بیش از 40 سال گذشته رسید.


قیمت مواد غذایی اخیراً منبع اصلی حیرت خانواده‌های کانادایی بوده است، و در حالی که هزینه‌های کلی از رکوردهای اخیر آنها کاهش یافته است، هنوز در سطوح چشمگیر باقی مانده است.

قیمت مواد غذایی در سال منتهی به آوریل 9.1 درصد افزایش یافته است. این نسبت از نرخ 9.7 درصدی ماه مارس کمتر است، اما همچنان بیش از دو برابر نرخ تورم کلی است.

قیمت بنزین – که در اوایل سال 2022 پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت – نسبت به بالاترین سطح یک سال گذشته کاهش یافته است، اما بار دیگر به صورت ماهانه افزایش یافته است.

قیمت بنزین دوباره بالا رفت

قیمت پمپ تنها در ماه آوریل 6.3 درصد افزایش یافت که بزرگترین جهش از اکتبر سال گذشته تاکنون است. در حالی که قیمت بنزین به دلایل مختلف ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان در حال افزایش است، یک عامل در جهش ماهانه آنها این بود که مالیات کربن فدرال در اول آوریل به 65 دلار برای هر تن آلاینده افزایش یافت.

این امر حدود سه سنت در هر لیتر به قیمت بنزین اضافه کرد و مجموع آن را به حدود 14 سنت در هر لیتر رساند.

طبق داده های دولت، متوسط ​​قیمت خرده فروشی هر لیتر بنزین در ماه آوریل کمی بیش از 1.62 دلار بوده است. این نسبت از 1.53 دلار در ماه مارس افزایش یافته است، اما همچنان نسبت به بالاترین رکورد تاریخ 2.08 دلار در ژوئن 2022 و 1.75 دلار در لیتر در این زمان در سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد.

افزایش نرخ تورم برای بانک کانادا که نرخ بهره خود را به شدت افزایش می دهد تا شعله قیمت های دائماً بالاتر را خاموش کند، خبر خوشایندی نخواهد بود.

این بانک اخیراً افزایش نرخ بهره خود را متوقف کرده است، زیرا اعداد و ارقام نشان می‌دهند که نرخ تورم از تابستان گذشته کاهش یافته است، اما حداقل یک اقتصاددان می‌گوید داده‌های روز سه‌شنبه می‌تواند باعث شود بانک مرکزی مجبور شود به افزایش بیشتر فکر کند.

اوری شنفلد، اقتصاددان CIBC، با اشاره به این که اعداد “هنوز برای کسانی که روی پیشرفت ثابت حساب می کنند کمی ابروها خواهد بود.”