نرخ تورم کانادا در ماه مارس به 4.3 درصد کاهش یافت

نرخ تورم کانادا در ماه مارس به 4.3 درصد کاهش یافت که از 5.2 درصد در ماه قبل و همچنین به پایین ترین سطح از آگوست 2021 کاهش یافت.

کاهش نرخ تورم مطابق با انتظارات اقتصاددانان بود.

آمار کانادا روز سه شنبه گزارش داد که قیمت مواد غذایی با سرعت 9.7 درصد در سال منتهی به مارس افزایش یافته است، و در حالی که این رقم هنوز بیش از دو برابر نرخ تورم کلی است، از نرخ 10.6 درصدی کاهش یافته است. ماه قبل

قیمت بنزین در سال منتهی به مارس 13.8 درصد کاهش یافت که سریع‌ترین کاهش قیمت گاز از ژوئیه 2020 است. اما این کاهش ناشی از یک نوار غیرعادی بالا است، زیرا مارس 2022 شاهد افزایش قیمت پمپ‌ها به دلیل روسیه بود. تهاجم به اوکراین


در حالی که نرخ تورم کلی کاهش یافت، هزینه حمل وام مسکن عامل اصلی افزایش هزینه زندگی بود، زیرا هزینه های بهره وام مسکن در سال منتهی به مارس 26.4 درصد افزایش یافت.

آژانس داده گفت: “این بزرگترین افزایش سالانه ثبت شده بود زیرا کانادایی ها به تمدید و شروع وام مسکن با نرخ های بهره بالاتر ادامه دادند.”

رویس مندز، اقتصاددان Desjardins، می‌گوید که این داده‌ها برای بانک کانادا که تلاش می‌کند با افزایش شدید نرخ‌های وام، تورم را به چالش بکشد، خبر خوشایند خواهد بود.

او گفت: «کاهش نرخ سال به سال در نتیجه اثرات پایه بود که افزایش ماهانه بسیار زیاد از محاسبه سالانه خارج شد.» اما با افزایش مجدد قیمت‌ها در ماه مارس، کاهش نرخ تورم برای مصرف‌کنندگان کانادایی که شاهد افزایش 14 درصدی قیمت‌ها در سه سال پس از ماه آغاز همه‌گیری در مارس 2020 بوده‌اند، آرامش سردی خواهد داشت.