نماینده محافظه‌کار وزیر را متهم به «عدم اقدام معنادار» در مورد «کلیس‌های پلیس» چین کرد.

مایکل کوپر، نماینده محافظه‌کار و مارکو مندیچینو وزیر ایمنی عمومی روز پنجشنبه به دلیل واکنش دولت به ایستگاه‌های پلیس به اصطلاح چینی که در خاک کانادا فعالیت می‌کنند، مواجه شدند.

اما نمایندگان مجلس در کمیته رویه و امور مجلس از رئیس سازمان جاسوسی کانادا حتی یک سوال در مورد مداخله پکن در امور کانادا نپرسیدند – علیرغم اینکه دیوید ویگن، مدیر سرویس اطلاعات امنیتی کانادا، در جلسه استماع یک ساعته کمیته در پارلمان هیل به عنوان شاهد حضور یافت. پنج شنبه.

در یک تبادل آزمایشی، کوپر بر مندیچینو فشار آورد تا توضیح دهد که چرا کانادا هیچ مقامی را دستگیر نکرده یا دیپلمات‌های مرتبط با تعداد معدودی از ایستگاه‌های پلیس را که گمان می‌رود چین در کانادا فعالیت می‌کند، اخراج نکرده است.

گروه های حقوق بشر دولت چین را به استفاده از این ایستگاه ها برای تهدید و نظارت بر اعضای دیاسپورا در خارج از کشور متهم کرده اند.

حتی یک دیپلمات پکن اخراج نشد. چرا که نه، وزیر؟ کوپر پرسید. “تو هیچ اقدام معناداری انجام ندادی.”

مندیچینو بارها به نمایندگان مجلس گفت که با این ایستگاه ها برخورد می شود.

او گفت: “RCMP اقدام قاطعانه ای برای بستن ایستگاه های به اصطلاح پلیس انجام داده است.”

مایکل دوهم، کمیسر RCMP، ماه گذشته به نمایندگان مجلس گفت که سرویس پلیس معتقد است که ایستگاه ها فعالیت خود را متوقف کرده اند و به تحقیق ادامه می دهند.

سوالات کوپر یک هفته پس از آن مطرح می شود که مقامات آمریکایی اعلام کردند که ایستگاه پلیس چین را در منهتن منهتن تعطیل کرده اند و دو شهروند آمریکایی را متهم کرده اند.

گمان می‌رود این اولین اتهاماتی است که در سراسر جهان علیه افرادی که مظنون به اداره ایستگاه‌های پلیس فرامنطقه‌ای چین هستند، مطرح می‌شود.

تماشا | نماینده محافظه کار: «این دولتی است که در برابر پکن بسیار ضعیف است».

نماینده محافظه کار در اظهارات کمیته وزیران: «این دولتی است که در برابر پکن بسیار ضعیف است».

مایکل کوپر، نماینده محافظه‌کار، در جریان یک کمیته پارلمانی در مورد مداخله خارجی در انتخابات، از مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی درباره اینکه آیا وزیر رژیم پکن را سرزنش خواهد کرد، سؤال می‌کند.

کوپر خطاب به مندیچینو گفت: «این دولتی است که در قبال پکن بسیار ضعیف است.

وزیر پاسخ داد: «نمی‌توانستم بیشتر مخالفت کنم.

پس از جلسه کمیته، مندیچینو به خبرنگاران گفت که تصمیمات برای اخراج دیپلمات ها بر اساس “اصول” اتخاذ می شود.

“من از نزدیک با آن کار خواهم کرد [Foreign Affairs Minister Melanie Joly] و در واقع همه دولت در مورد مبارزه با مداخله خارجی، از جمله گزینه تحریم مقامات خارجی، گفت.

مندسینو افزود که پلیس مستقل از دولت تصمیماتی را برای طرح اتهام می گیرد.

دو مرد با کت و شلوار، با کلاسورهای کاغذ در جلو، پشت یک میز نشسته اند.
مارکو مندسینو، وزیر امنیت عمومی، سمت چپ، و مدیر سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) دیوید ویگنو، سمت راست، منتظر حضور در کمیته ویژه روابط کانادا و جمهوری خلق چین (CACN) در پارلمان هیل در اتاوا در فوریه هستند. 6، 2023. (اسپنسر کولبی/ مطبوعات کانادا)

او گفت: «مقررات زیادی در قانون کیفری وجود دارد که ممکن است بسته به واقعیت‌های موجود اعمال شود.

کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گزارش هایی مبنی بر دخالت چین در انتخابات کانادا را بررسی کرده است.

راشل بلنی، نماینده NDP، از مندیچینو خواست تا در مورد طرح پیشنهادی دولت برای راه‌اندازی ثبت نمایندگی خارجی به‌روزرسانی شود.

روش کار در کشورهای دیگر به این صورت است که افرادی که به نمایندگی از یک کشور خارجی برای پیشبرد اهداف آن اقدام می کنند، باید روابط خود را با دولتی که آنها را استخدام می کند، افشا کنند.

اتهامات جنایی اخیر در ایالات متحده علیه دو شهروند آمریکایی بود که ظاهراً کار خود را از طرف جمهوری خلق چین ثبت نکردند.

وزیر فقط می گوید که دولت امیدوار است به زودی پس از پایان دوره رایزنی در 9 مه، قوانینی را تصویب کند.

مندسینو به خبرنگاران گفت: “من عاشقانه از افرادی شنیده ام که حتی نگران شرکت در این گفتگوها هستند، زیرا نگران هدف قرار گرفتن هستند. بنابراین ما می خواهیم همه اینها را جذب کنیم.”

“ما می خواهیم از این بازخورد برای اطلاع از ایجاد این رجیستری استفاده کنیم. و سپس بله، به سرعت برای ایجاد ابزاری که آن تجربیات را تشخیص می دهد، حرکت کنید، اما ابزاری ایجاد کنید که با قانون و قوانین سازگار باشد. [Charter of Rights]”