نمایندگان مجلس مدیران گوگل را به دلیل تصمیم برای مسدود کردن دسترسی به اخبار کباب می کنند

یکی از مدیران ارشد غول فناوری روز پنجشنبه به اعضای پارلمان گفت که ممکن است علناً در مورد عواقب آن هشدار داده باشد، اما گوگل هنوز تصمیم نگرفته است که اگر پارلمان قوانین بحث برانگیز را برای مجبور کردن شرکت های آنلاین به پرداخت مطالبات به سازمان های خبری کانادایی بپردازد، چه خواهد کرد.

کنت واکر، رئیس امور جهانی گوگل، با شهادت در مقابل کمیته میراث در مورد تصمیم شرکت برای اجرای آزمایشی که حدود 1.1 میلیون آدرس IP کانادایی را از دسترسی به برخی اخبار به مدت پنج هفته در اوایل سال جاری مسدود کرد، گفت که این شرکت همچنان امیدوار است که پارلمان اصلاح کند. قانون پیشنهادی

وقتی مارتین شامپو، نماینده بلوک کبکوا، مارتین شامپو از او پرسید که آیا این شرکت به بیل C-18 احترام می‌گذارد یا اینکه برخی از محتوای خبری در کانادا را مسدود می‌کند، گفت: “ما به ابراز نگرانی در مورد آن ادامه می‌دهیم، کاملاً درست است. ما فکر می‌کنیم مدل بهتری وجود دارد.”

ما به تصمیم نهایی در مورد تصمیمات تجاری که ممکن است باید بگیریم نرسیده ایم.»

اظهارات واکر آخرین تحولات در مورد جنجال بر سر قانون خبر آنلاین است که با نام بیل C-18 نیز شناخته می شود. این قانون شرکت‌های آنلاین را موظف می‌کند تا به سازمان‌های خبری کانادایی – احتمالاً از جمله CBC – برای ارسال محتوای خود در پلتفرم‌های آن غرامت مالی ارائه کنند.

در ماه فوریه، گوگل 3.3 درصد از کاربران کانادایی را از دسترسی به محتوای سایت خود مسدود کرد. در ماه مارس، این شرکت گفت که این یک “آزمایش” برای تعیین چگونگی تطبیق با مفاد قانون جدید است. گفت که فقط محتوای کمتر از چهار درصد از کاربران کانادایی را مسدود کرده است.

در بیانیه‌ای که به سی‌بی‌سی نیوز ارسال شد، شرکت مادر فیس‌بوک متا به نمایندگان پارلمان هشدار داد که در صورت تصویب C-18 به شکل فعلی، کانادایی‌ها دیگر نمی‌توانند به اخبار فیسبوک یا اینستاگرام دسترسی داشته باشند.

در کانادا، جایی که قانون اخبار آنلاین پیشنهادی متا را ملزم می‌کند برای لینک‌ها یا محتوایی که ما پست نمی‌کنیم، و دلیلی برای استفاده اکثریت قریب به اتفاق مردم از برنامه‌های ما نیست، هزینه پرداخت کند، ما گفته‌ایم که به در دسترس بودن این برنامه‌ها پایان می‌دهیم. لیزا لاونچر، سخنگوی متا گفت: محتوای خبری در فیس بوک و اینستاگرام برای مردم کانادا در صورتی که قانون به شکل فعلی تصویب شود. ما سال گذشته موضع مشابهی را در ایالات متحده اتخاذ کردیم.

C-18 از مجلس عوام عبور کرده است. در اوایل این هفته، این قانون در مجلس سنا مورد قرائت دوم قرار گرفت و به کمیته حمل و نقل و ارتباطات سنا ارجاع شد.

ریچارد گینگراس، معاون اخبار در گوگل، می گوید که این شرکت 300 میلیون دلار برای نوآوری در صنعت رسانه سرمایه گذاری می کند.
ریچارد گینگراس، معاون خبر در گوگل، می‌گوید آزمایش اخیری که دسترسی برخی از کانادایی‌ها به اخبار را مسدود کرد، کاربران خاصی را هدف قرار نداده است. (Yanjun Li/CBC)

ریچارد گینگراس، نایب رئیس اخبار در گوگل، به نمایندگان مجلس گفت که محاصره خبری نتیجه یک آزمایش تصادفی است که برای تعیین تأثیر احتمالی در صورت اجرای C-18 انجام شده است. او گفت که این شرکت همیشه آزمایش‌ها را انجام می‌دهد و اصرار داشت که کاربران خاصی را بر اساس سازمان یا حرفه‌شان هدف قرار نداده است.

گینگراس و واکر از فرصت استفاده کردند و اظهارات شرکت در مورد این قانون را تکرار کردند – که آنها هشدار دادند می تواند اطلاعات نادرست و کلیک آنلاین را افزایش دهد.

گینگراس گفت Google News میلیون ها بازدیدکننده را به سایت های خبری می فرستد و میلیون ها نفر برای فعالیت هزینه دارد، اما هیچ درآمدی برای شرکت به ارمغان نمی آورد.

او گفت: «اگر ما باید به ناشران برای لینک دادن به سایت‌هایشان پول بدهیم که باعث می‌شود با هر کلیک ضرر کنیم، منطقی است که ما یا هر کسب‌وکاری در مورد اینکه چرا به این کار ادامه می‌دهیم تجدید نظر کنیم.»

گینگراس گفت C-18 به سازمان‌های رسانه‌ای قدیمی کمک مالی می‌کند، اما به سازمان‌های رسانه‌ای جدید و نوظهور کمک چندانی نمی‌کند.

او گفت: «این کار را برای روزنامه‌نگاران و ناشران مبتکر و کارآفرین دیجیتالی دشوارتر می‌کند.

گینگراس و واکر گفتند که مدلی را ترجیح می دهند که شرکت هایی مانند آنها را به صندوقی برای رسانه ها پرداخت کند.

این شرکت مورد انتقاد کریس بیتل، نماینده لیبرال و پیتر جولیان، نماینده NDP، به دلیل این واقعیت که یکی از شرکت های تابعه آن به گروهی که مخالف لایحه C-18 نیز بودند، کمک مالی می کرد، مورد انتقاد قرار گرفت.

Bittle گفت: “ما گروهی را اینجا در کانادا می شناسیم که در حال اخترگردن بود و از یکی از شرکت های تابعه شما پول می گرفت.” “آیا می توانید فهرستی از اسامی اشخاص و اشخاصی را که در حال حاضر به طور مستقیم یا غیرمجاز برای دفاع از قوانین کانادا به آنها پرداخت می کنید، در اختیار من قرار دهید؟”

واکر از این بودجه دفاع کرد و گفت که این شرکت از سازمان های مختلفی حمایت می کند و به سادگی به گروه هایی که می خواهند در بحث عمومی شرکت کنند کمک می کند.