نمایندگان مجلس می پرسند که آیا تخته بازسازی شده پالپ غول به اندازه کافی کانادایی است؟

پس از آن که غول جدید کاغذ و خمیر کاغذ کانادا، هیئت مدیره قبلی Resolute Forest Products را برکنار کرد و هیئت مدیره ای را جایگزین آن با هیئت مدیره ای که تحت سلطه مدیران قدیمی Paper Excellence بود، اعضای پارلمان نگرانی های خود را مطرح کردند.

آنها همچنین این سوال را مطرح می‌کنند که آیا هیئت مدیره جدید تعهدی را که Paper Excellence به دولت فدرال در هنگام تصویب تصاحب Resolute داده بود، برآورده می‌کند – مبنی بر اینکه این کشور حضور کانادایی در هیئت مدیره Resolute را “حفظ” خواهد کرد.

“من فکر می کنم کانادایی ها از این واقعیت بیدار می شوند که یک شرکت که مالکیت بسیار نامشخصی دارد، که مستقیماً با شانگهای و اندونزی ارتباط دارد، ممکن است توسط خانواده ای کنترل شود که کنترل گسترده ای بر بازارهای بین المللی خمیر و کاغذ دارد. چارلی آنگوس، منتقد منابع طبیعی NDP گفت: در بالای 22 میلیون هکتار از جنگل های کانادا و در کنترل آن است.

ما باید بدانیم چه کسی در اینجا تصمیم می گیرد. آنها اجازه داشتند Resolute را تصاحب کنند، آنها قول هایی در مورد تصاحب Resolute دادند، که این قرار بود تا حد زیادی کانادایی بماند.”

ست کورسمن، سخنگوی Resolute Forest Products، تایید کرد که هیئت مدیره قبلی این شرکت دیگر وجود ندارد. او گفت که دو نفر از سه مدیر فعلی دارای تابعیت کانادا هستند و “همه اعضای تیم اجرایی Resolute نیز کانادایی هستند.”

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر صنعت، آنچه را که این شرکت به دولت فدرال در رابطه با چند درصد از اعضای هیئت مدیره Resolute باید شهروندان کانادا باشند، فاش نمی کند و می گوید که او باید به قانون سرمایه گذاری کانادا احترام بگذارد. او گفت که دپارتمان او نظارت خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که شرکت به وعده‌هایی که در زمان خرید Resolute داده عمل می‌کند.

شامپاین به سی‌بی‌سی نیوز گفت: “کانادایی‌ها من را تا به حال می‌شناسند. من در این چیزها یک شاهین هستم.” ما یک فرآیند پیچیده داریم و همیشه اطمینان حاصل کرده‌ایم که هر تعهدی که مردم به دولت کانادا می‌دهند، پیگیری می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که به آنها احترام گذاشته می‌شود.»

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر فدرال، روز جمعه یک کنفرانس خبری در پشت بام سفارت کانادا در واشنگتن برگزار کرد.
فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر صنعت می گوید دولت Paper Excellence را به تعهدات خود حفظ خواهد کرد. (Alex Panetta/CBC News)

نظرات شامپاین پس از آن بیان شد که Domtar، متعلق به Paper Excellence، Resolute Forest Products را در اوایل سال جاری خریداری کرد – معامله ای که تسلط Paper Excellence بر صنعت خمیر چوب کانادا را تثبیت کرد.

در ماه مارس، CBC News در تحقیقات چند ماهه صنعت جنگلداری جهانی با 40 رسانه زیر چتر کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی مستقر در واشنگتن شرکت کرد. این تحقیق سوالاتی را در مورد اینکه چه کسی در پشت نیروگاه جدید خمیر و کاغذ کانادا قرار دارد ایجاد کرد.

به نظر می رسد افرادی که پشت سر یا مرتبط با Paper Excellence هستند، الگویی از استفاده از انبوه شرکت ها – از جمله برخی در بهشت ​​های مالیاتی – دارند که به طور موثر از معاملات و دارایی ها در برابر نظارت عمومی و دولتی محافظت می کنند.

این شرکت همچنین در مورد تامین مالی گذشته خود سخت صحبت کرده است که برخی از آنها توسط بانک توسعه چین که متعلق به دولت چین است تسهیل شده است.

تحقیقات CBC همچنین سوابق و حساب‌های داخلی فاش شده را یافت که نشان می‌دهد، حداقل تا چند سال پیش، Paper Excellence به‌طور نزدیک و مخفیانه تصمیم‌های تجاری و استراتژی را با آسیا پالپ و کاغذ هماهنگ می‌کرده است.

آسیا پالپ و کاغذ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خمیر و کاغذ در جهان است و سابقه ای در زمینه تخریب محیط زیست دارد.

دو مرد لبخند می‌زنند و در حالی که یک چک بزرگ در دست دارند، پرتره می‌گیرند.
جکسون ویجایا، سمت راست، با سیاستمدار برزیلی ادواردو بولسونارو در 30 ژوئیه 2019. (BolsonaroSP/Twitter)

این شرکت معتقد است که Paper Excellence مستقل از آسیای پالپ و کاغذ است و متعلق به جکسون ویجایا است.

در پی تحقیقات، کمیته منابع طبیعی مجلس عوام رای به احضار شاهدان برای شهادت در مورد شرکت و مالکیت آن داد. این جلسات با لغو جلسات کمیته به دلایل فنی و مشکلات برنامه‌ریزی برای حضور نمایندگان Paper Excellence مواجه شده‌اند.

کمیته همچنین در گرفتن شهادت جکسون ویجایا با مشکل مواجه است. ویجایا در نامه‌ای به تاریخ 1 مه که توسط سی‌بی‌سی نیوز به دست آمد، به کمیته گفت که «به دلیل تعهدات تجاری گسترده جهانی» قادر به حضور در آن نیست.

ویجایا به کمیته گفت که Paper Excellence و شرکت‌های تابعه آن «انحصاراً متعلق به من هستند و کاملاً جدا و مستقل از هر شرکت دیگری از جمله آسیا پالپ اند کاغذ و گروه Sinar Mas هستند».

خمیر و کاغذ آسیا بخشی از گروه Sinar Mas است که متعلق به خانواده Wijaya است.

ویجایا همچنین در سال 2012 یک اوراق قرضه تقاضای 1.25 میلیارد دلاری آمریکا از بانک توسعه چین را روشن کرد.

ویجایا نوشت: “با تکیه تا حدی بر ارتباطاتی که از طریق خانواده و سایر روابط ایجاد کرده بودم، Paper Excellence به دنبال تامین مالی برای سرمایه گذاری عمده در سه کارخانه کانادایی بود.” “بر اساس این اهداف، تیم ما با موفقیت در مورد وام و تسهیلات اعتباری از بانک توسعه چین (CDB) مذاکره کرد که در آن زمان به طور فعال منابع مالی پروژه های بین المللی را در بسیاری از نقاط جهان از جمله کانادا تامین می کرد.

“این یک وام تجاری استاندارد بود و ما این تامین مالی را در طول سال های بعدی پرداخت کردیم و متعاقباً آن را به طور کامل در سال 2020 پرداخت کردیم. ما امروز هیچ ارتباطی با CDB یا هر بانک چینی دیگری نداریم.”

تحقیقات CBC نشان داد که شرکت متعاقباً از دو بانک اندونزیایی که رهن املاک کارخانه‌ها را در بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان به ثبت رسانده بودند، کمک مالی دریافت کرد.

تصویری هوایی از یک کارخانه خمیر کاغذ و کاغذ، که توسط جنگل و آب احاطه شده است.
کارخانه خمیر و کاغذ The Resolute Forest Products در Thunder Bay, Ont. (مت پروکوپچوک/سی بی سی)

آخرین سؤالات مطرح شده در مورد معامله خرید Resolute است که Paper Excellence را با کارخانه‌ها، تأسیسات تولید برق و منابع چوب در انتاریو، کبک و ایالات متحده ارائه می‌کند.

زمانی که دولت فدرال این قرارداد را تایید کرد، شرکت تضمین داد که مشارکت کانادایی در هیئت مدیره را حفظ خواهد کرد. قبل از خرید، هفت نفر از هشت مدیر هیئت مدیره Resolute در کانادا زندگی می کردند.

با این حال، پس از بسته شدن قرارداد خرید Resolute، هیئت مدیره قبلی به استثنای رئیس شرکت رمی لالوند حذف شد و دو عضو جدید هیئت مدیره اضافه شدند – Sugiarto (Awie) Kardiman و Peter (Hardi) Wardana.

عکس های سه کارگردان Resolute Forest Products.
سوگیارتو (آوی) کاردیمان (چپ)، پیتر (هاردی) واردانا (مرکز) و رمی لالوند. (اعتبار: PaperExcellence.com، PRPeak.com، Resolute Forest Products)

پرونده‌های موجود در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده برای Domtar در سال 2022 نشان می‌دهد واردانا از زمان آغاز به کار Paper Excellence و مدیر Paper Excellence BV و رئیس جهانی ادغام‌ها و تملک‌های این شرکت بوده است. آنها می گویند واردانا، مشاور سابق McKinsey & Co، لیسانس علوم در مهندسی مکانیک از دانشگاه کلمبیا، کارشناسی ارشد علم در سیستم های مهندسی-اقتصادی از دانشگاه استنفورد و کارشناسی ارشد در امور مالی از دانشکده تجارت لندن دریافت کرد.

یک مقاله در سال 2010 در گلوب اند میل گفت که او قبلاً با Sinar Mas کار کرده است. اخیراً در سال 2017، پرونده های شرکتی آدرسی را در اندونزی ذکر کردند، اگرچه جدیدترین پرونده های Resolute محل اقامت او را به عنوان دفاتر شرکتی Paper Excellence در ریچموند، بریتیش کلمبیا ذکر کرده است.

کورسمن گفت واردانا شهروند کانادا نیست و نگفت کجا زندگی می کند.

طبق پروفایل لینکدین، کاردیمن از سال 2010 تا 2013 برای Paper Excellence کار کرد، سپس در نوامبر 2020 پس از کار برای دو شرکت دیگر، دوباره به این شرکت پیوست. کاردیمان مدرک کارشناسی خود را در رشته حسابداری در اندونزی گذراند و در اسناد اولیه شرکت برای شرکت های Paper Excellence، آدرسی را در اندونزی ذکر کرد. کورسمن گفت که کاردیمان تابعیت کانادایی دارد و در کوکیتلام، بریتیش کلمبیا زندگی می کند

الیزابت می، یکی از رهبران حزب سبز گفت که او فکر نمی کند هیئت مدیره فعلی Resolute شرایط تضمینی را که به دولت داده شده را برآورده کند.

او گفت: «با وجود یک هیئت مدیره با بازیگران کلیدی خارج از کانادا که از فرهنگ Paper Excellence، پیشینه Paper Excellence می آیند، دیدن افرادی که با اندونزی ارتباط دارند، نگران کننده است.

الیزابت می در یک ساحل صخره ای ایستاده دیده می شود.  او سبز پوشیده است.
الیزابت می، نماینده حزب سبز، می گوید که فکر نمی کند هیئت مدیره فعلی شرایط توافق نامه Paper Excellence با دولت فدرال را رعایت کند. (چاد هیپولیتو/ مطبوعات کانادا)

شین موفات از Greenpeace گفت که هیئت مدیره Resolute نقش مهمی در تعیین مسیر شرکت ایفا می کند.

وقتی صحبت از محصولات جنگلی قاطع به میان می‌آید، مطمئناً دیده‌ام که هیئت‌مدیره‌های آن‌ها نیروی قابل توجهی در داخل شرکت هستند و اگر انتصاب نمایندگان جدید Paper Excellence به منظور اطمینان از برخی دیدگاه‌های جدید پیرامون مسیر شرکت نباشد، تعجب می‌کنم. ” او گفت.

موفات، که از جمله افرادی است که قرار است در کمیته منابع طبیعی شهادت دهد، گفت که حضور ویجایا در مقابل نمایندگان مجلس مهم است.

موفات گفت: «من واقعاً فکر می‌کنم که نشان دادن اعتماد عمومی به آنچه در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد برای جکسون ویجایا بسیار مهم است. من نمی توانم تصور کنم که او ظاهر نشود و فکر کند که برای کسی قابل قبول است.