نمایندگان مجلس گفتند که بررسی های مربوط به تعارض منافع و اخلاق تا زمانی که کمیسر جدید معرفی نشود، متوقف می شود

کارکنان دفتر کمیسیون تضاد منافع و اخلاق (CIEC) روز جمعه به کمیته مجلس عوام گفتند که تا زمانی که شغل کمیسر اخلاق خالی است، سازمان دیده بان نمی تواند هیچ تحقیقی را انجام دهد.

جدیدترین کمیسر اخلاق، ماریو دیون، در فوریه 2023 پس از 5 سال خدمت در این سمت بازنشسته شد. وقتی مارتین ریچارد، خواهر زن وزیر امور بین دولتی دومینیک لبلانک، دیون را به عنوان موقت جایگزین کرد، بحث و جدل بالا گرفت. ریچارد ماه گذشته استعفا داد.

کمیسیونر مسئول اجرای قانون تعارض منافع و قانون تعارض منافع برای نمایندگان مجلس است. کمیسر می‌تواند تحقیقات را آغاز کند و می‌تواند جریمه‌ها و حکم‌های انطباق را برای دارندگان مناصب دولتی اعمال کند. کمیسیونرها پس از مشورت با رهبران همه احزاب به رسمیت شناخته شده در مجلس عوام و پس از تصویب قطعنامه توسط مجلس منصوب می شوند.

ملانی راشورث، مدیر ارتباطات، اطلاع رسانی و برنامه ریزی CIEC در برابر کمیته دائمی مجلس عوام در مورد دسترسی به اطلاعات، حریم خصوصی و اخلاقیات شهادت داد، گفت “چیزهای خاصی” وجود دارد که این دفتر نمی تواند بدون یک کمیسر دائمی انجام دهد.

او گفت: “اینها مواردی مانند معافیت های پس از استخدام برای صاحبان مشاغل دولتی، جریمه های پولی اداری و ادامه تحقیقات است.”

راشورث افزود که این دفتر همچنان در حال ارائه مشاوره به افراد مشمول این قانون و کد است. او گفت که یک کمیشنر می تواند هر موضوعی را که در 10 سال گذشته اتفاق افتاده است، بررسی کند و از زمانی که از موضوع مطلع شد، پنج سال فرصت دارد تا تحقیقات را آغاز کند.

“خیلی سالم نیست”

قبل از خروج، دیون به دلیل نقض مکرر تضاد منافع و قوانین اخلاقی، آموزش اصلاحی را برای همه وزرا و دبیران پارلمان توصیه کرد.

کمیسیونر دو بار نخست وزیر جاستین ترودو را در نقض قانون تضاد منافع یافت – یک بار برای سفر به جزیره خصوصی آقاخان و یک بار به دلیل اقداماتش در جریان رسوایی SNC Lavalin در سال 2019. LeBlanc، تجارت بین‌الملل، ترویج صادرات، وزیر تجارت کوچک و توسعه اقتصادی مری نگ و وزیر پارلمانی نخست‌وزیر گرگ فرگوس نیز با این قانون مخالفت کرده‌اند.

دیون روز جمعه در توییتی نسبت به تاخیر در انتصاب جانشین خود ابراز نگرانی کرد.

وی در توییتی نوشت: «تا زمانی که یک کمیسر تعیین نشده است، هیچ گونه اجرای قانون و کد تعارض منافع وجود نخواهد داشت… عواقبی در پی خواهد داشت.

او سپس به زبان فرانسوی در توییتی نوشت: «مصونیت از مجازات برای مدت نامحدود. برای رژیم خیلی سالم نیست».

ریچارد واگنر، رئیس دیوان عالی، هفته گذشته از دولت به دلیل تأخیر در انتصاب قضات انتقاد کرد.

سندی ترمبلی، مدیر مدیریت شرکت در CIEC، گفت که این دفتر تا آنجا که ممکن است قبل از انتصاب یک کمیسر، کارهای بیشتری را انجام می دهد.

او به زبان فرانسوی به کمیته گفت: «کار ادامه خواهد داشت، اما دستان ما تا زمانی که یک کمیسر جدید پیدا شود بسته است.

ما در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ تحقیقی انجام دهیم. ما مقدمات را فراهم می‌کنیم، کارهای مقدماتی را انجام می‌دهیم، اما بدون یک کمیشنر نمی‌توان کاری را آغاز کرد.»