هان دونگ نماینده مجلس به دنبال 15 میلیون دلار دعوای افترا علیه گلوبال نیوز است

هان دونگ، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، به دلیل مقاله‌هایی که ادعا می‌کنند او یک شرکت کننده «عمدی» در یک شبکه مداخله خارجی تحت حمایت پکن بوده، از Global News درخواست غرامت ۱۵ میلیون دلاری کرده است.

بیانیه ادعایی که توسط تیم حقوقی دانگ ارائه شده است، گلوبال را به انتشار «یک سری داستان‌های نادرست، مخرب، غیرمسئولانه و افتراآمیز» درباره این نماینده مجلس متهم می‌کند.

ماه گذشته، گلوبال داستانی را منتشر کرد که در آن مدعی شد دونگ در فوریه 2021 به یک دیپلمات ارشد چینی توصیه کرده بود که پکن باید از آزادی مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، دو کانادایی که در آن زمان در دست چین بودند، خودداری کند.

این داستان به نقل از دو منبع ناشناس امنیت ملی می پردازد که ادعا می کنند دونگ به هان تائو سرکنسول چین در تورنتو گفته است که آزادی این افراد به نفع محافظه کاران خواهد بود.

در گزارشی در ماه فوریه، گلوبال نیوز به منابع ناشناس اشاره کرد که ادعا می‌کردند مقامات امنیت ملی در سال 2019 به دستیاران ارشد دفتر نخست‌وزیر جاستین ترودو گزارش فوری داده‌اند «به آنها هشدار داده‌اند که یکی از نامزدهای آنها بخشی از یک شبکه مداخله خارجی چینی است».

تصویر ترکیبی با مایکل اسپاور، سمت چپ و مایکل کوریگ.
مایکل اسپاور، چپ، و مایکل کوریگ در سپتامبر 2021 از بازداشت در چین آزاد شدند. (کالین هال/سی بی سی، کریس هلگرن/رویترز)

در بیانیه ادعایی آمده است که هر دو مقاله “کاذب و افتراآمیز” هستند و گلوبال در گزارش خود “غیر مسئولانه” عمل کرده است.

در این بیانیه آمده است: «این ادعاها توسط منابع ناشناس مطرح شده است که اعتبار و اعتبار آنها فرض شده است، نه به شدت مورد آزمایش قرار گیرد». همچنین می‌گوید گلوبال در ارائه زمینه کافی در مورد شغل یا ارشدیت منابع ناکام مانده است.

در این دادخواست نام تعدادی از خبرنگاران گلوبال از جمله نویسنده دو داستان مورد بحث ذکر شده است. دونگ همچنین درخواست می‌کند که مقالات و پخش‌های مرتبط پس گرفته شده و از وب‌سایت Global حذف شوند.

در بیانیه ادعایی آمده است: «متهمانان… بدخواهانه شهرت و حرفه هان دونگ را که به سختی به دست آورده بود از بین برده اند و دونگ و خانواده اش را در معرض کمپین پیام های نفرت انگیز و تهدید قرار داده اند.

دونگ ماه گذشته گفت که قصد دارد علیه گلوبال اقدام قانونی انجام دهد. سونیا ورما، سردبیر گلوبال نیوز، سپس گفت که گلوبال “با مجموعه ای دقیق از اصول و شیوه های ژورنالیستی اداره می شود. ما به منافع عمومی و مسئولیت قانونی این گزارش مهم پاسخگویی بسیار توجه داریم.”

سخنگوی گلوبال روز پنجشنبه گفت که آنها اظهار نظر بیشتری ندارند.

دونگ ماه گذشته از گروه لیبرال کناره‌گیری کرد و به عنوان یک مستقل حضور داشت و گفت که برای پاک کردن نام خود تلاش خواهد کرد.