هنوز توافقی در مورد اعتصاب PSAC صورت نگرفته است زیرا اتحادیه دولت را به تاخیر و بی کفایتی متهم می کند

اتحادیه ای که نماینده ده ها هزار کارمند دولتی فدرال است که در حال حاضر از کار خارج شده اند، می گوید که اعتصاب خود ادامه خواهد داشت زیرا منتظر پاسخ به پیشنهادی است که می گوید روز پنجشنبه به دولت ارسال کرده است.

کریس آیلوارد، رئیس ملی اتحادیه خدمات عمومی کانادا (PSAC) گفت: “ما اینجا هستیم و تا زمانی که به معامله عادلانه ای که کارگران ما شایسته آن هستند دست یابیم، اینجا خواهیم ماند.”

آیلوارد روز شنبه به خبرنگاران گفت که اتحادیه او یک پیشنهاد “جامع” به هیئت خزانه داری ارسال کرده است که کارفرمای رسمی کارگران اعتصابی است. آیلوارد گفت که هیئت خزانه داری روز جمعه پاسخ داده است که در مورد یک موضوع منحصر به فرد، مربوط به ارشدیت و اخراج کارکنان، پاسخ خواهد داد.

آیلوارد گفت سرعت پاسخ به این معنی است که دولت اکنون مسئول تاخیر در مذاکرات است.

او گفت: «این ناتوانی مونا فورتیه به عنوان رئیس هیئت خزانه داری و تیم او را فریاد می زند.

“من مدت طولانی در این اتحادیه شرکت داشته ام، هرگز دور مذاکره ای به این شکل ندیده ام – بی احترامی روی میز از طرف هیئت خزانه داری و این دولت.”

دو مرد و یک زن جلوی میکروفون صحبت می کنند.
رئیس ملی PSAC، کریس آیلوارد، مرکز، و معاون اجرایی شارون دسوزا، سمت چپ، و الکس سیلاس، معاون اجرایی منطقه‌ای برای منطقه پایتخت ملی، در روز شنبه، 22 آوریل 2023 در اتاوا، به‌روزرسانی مذاکرات با دولت فدرال را ارائه می‌کنند. (گای کوئنویل/سی بی سی)

آیلوارد همچنین گفت که نخست وزیر به پیشرفت در مذاکرات کمکی نکرده است و از او خواست که مستقیماً در این مذاکرات مشارکت کند.

فورتیه و هیئت خزانه داری روز شنبه بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند.

شارون دسوزا، معاون اجرایی PSAC، تأیید کرد که اعتصاب در آخر هفته برای آن دسته از کارگران فدرال که به طور معمول برنامه ریزی شده بودند ادامه یابد.

او گفت: «آنها هر کاری که لازم باشد انجام خواهند داد تا یک قرارداد منصفانه به دست آورند.

یک رهبر اتحادیه در یک تجمع صحبت می کند.
کریس آیلوارد، رئیس ملی PSAC در اولین روز اعتصاب با رسانه ها در اتاوا صحبت می کند. (بلر گیبل/رویترز)

اعتصاب ملی بیش از 155000 کارمند دولتی فدرال تحت اتحادیه خدمات عمومی کانادا از ساعت 12:01 صبح چهارشنبه آغاز شد.

در طول این اعتصاب، در حالی که برخی از خدمات دولتی – از جمله مالیات، گذرنامه و مهاجرت – مختل شده بودند، در سراسر کشور صف های اعتراضی شکل گرفت.

دو گروه PSAC در حال اعتصاب هستند: یک گروه بزرگتر از هیئت خزانه داری متشکل از بیش از 120000 کارگر در چندین اداره و سازمان دولتی و یک گروه مالیاتی کوچکتر با بیش از 35000 کارگر در آژانس درآمد کانادا (CRA).

حدود 110,000 تا 120,000 عضو PSAC پس از اخراج کارکنانی که کارهای ضروری را انجام می‌دادند، مانند بیمه کار یا مستمری، واجد شرایط ترک شغل بودند.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

قراردادهای هر دو گروه در سال 2021 به پایان رسید. مذاکرات بین دولت فدرال و دو گروه PSAC هر کدام در سال 2021 آغاز شد، اما اتحادیه سال گذشته با هر واحد اعلام بن بست کرد.

نشست خبری چهار وزیر دولت
رئیس هیئت خزانه داری مونا فورتیه، دوم از چپ، به عنوان وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی شان فریزر در یک کنفرانس خبری در اولین روز اعتصاب خدمات عمومی فدرال در 19 آوریل 2023 صحبت می کند. (اسپنسر کولبی/ مطبوعات کانادا)

PSAC قبلاً برای سال‌های 2021، 2022 و 2023 هر سال 4.5 درصد افزایش حقوق درخواست کرده بود.

جدیدترین پیشنهاد عمومی دولت به هر گروه، افزایش 9 درصدی در طی سه سال بود که در مجموع با توصیه‌های کمیسیون منافع عمومی شخص ثالث مطابقت داشت.

آیلوارد روز شنبه تأیید کرد که دستمزدها، کار از راه دور و نقش ارشدیت در هنگام اخراج، سه نقطه اصلی اختلاف در مذاکرات باقی مانده است، اگرچه موضوعات دیگری نیز مورد بحث است.

رهبر PSAC همچنین گفت که اتحادیه پول کافی برای ادامه کار دارد.

او گفت: «من نگران بودجه نیستم. این موضوع نه برای جنبش کارگری و نه برای PSAC مطرح است.