هیئت آسیب دیدگی محل کار انتاریو ادعاهای مشاوران جنگ افغانستان را بررسی می کند

این بیش از یک سال به طول انجامیده است ، اما ادعاهای مربوط به جراحات توسط تعدادی از مشاوران سابق زبان و فرهنگ که همزمان با سربازان کانادایی در افغانستان خدمت می کردند ، سرانجام برای رسیدگی به پرونده کمیسیون آسیب محل کار انتاریو مطرح شد.

مشاوران برخی از کثیف ترین و خطرناک ترین وظایف جنگ را انجام داده اند ، از جمله جمع آوری اطلاعات درباره طالبان ، هشدار نسبت به حملات و شنود شنود از ارتباطات شورشیان.

همه آنها شهروندان کانادایی هستند – مهاجران اخیر افغانستانی که در آغاز مأموریت رزمی در قندهار مستقیماً توسط وزارت دفاع ملی جذب شدند.

آنها غیرنظامی بودند ، سرباز نبودند و بنابراین از مزایای سربازان برخوردار نبودند – حتی اگر بسیاری از آنها بیش از خود سربازان برای چندین تور درگیر شوند.

بسیاری از آنها با ناراحتی استرس پس از سانحه به خانه بازگشتند و قادر به دسترسی به مزایای فدرال نبودند.

وزارت دفاع ملی (DND) به مشاوران گفت كه ادعاهای خود را به هیئت ایمنی و بیمه محل كار انتاریو (WSIB) برسانند – كه هیچ تجربه ای در ارزیابی ادعاهای مبتنی بر خدمت در منطقه جنگی ندارد. بسیاری از مشاوران ادعاهای خود را به تأخیر انداخته یا رد کردند.

جوشوا جونو ، وكیل اتاوا كه با 20 مشاور سابق برای تهیه ادعاهای آنها كار كرد ، گفت: “این روند ادعای سنتی نبوده است.”

“برخی از این آقایان بیش از یک دهه پیش زخمی شده اند و مجبور کردن پیوند جراحات خود را به محل کارشان یک چالش است.”

سی بی سی نیوز در مراسم بزرگداشت روز یادبود سال گذشته چندین مشاور را نمایه کرد ، نشان می دهد که تقریباً 65 داوطلب توسط DND فراموش شده و کنار گذاشته شده اند.

حداقل یکی از این موارد توسط گریگوری لیک ، نماینده دادگستری نیروهای کانادایی ، مورد بررسی قرار گرفت ، که تأیید کرد این بخش “آنها را” شکست داده است.

برای جلب رضایت WSIB ، جونو گفت که او و مشتریانش مجبورند با دقت یک خلاصه داستانی پنج صفحه ای از تجارب مشاوران را برای ارائه به هیئت مدیره تهیه کنند – خلاصه ای که خاموش شدن نظامی در جزئیات ماموریت را نقض نمی کند.

بشیر جمالزاده که در زندگی سابق خود معلم بود ، 55 ساله بود که به عنوان کارمند پیمانی وزارت دفاع ملی به جنگ رفت. (عرضه شده)

بشیر جمالزاده ، یکی از مشاوران سابق ، گفت که از دیدن سرانجام ادعاها راضی است و همچنان خوشبین است که آنها تصویب می شوند.

اما احساس آرامش خاطر او و هموطنان داوطلبش توسط نظامی که جان خود را برای خدمت به خطر انداختند ، از بین رفت.

“اگر هر سربازی به عنوان جانباز شناخته می شود ، چرا ما نیستیم؟” گفت جمالزاده. “ما در موقعیت های رزمی بودیم ، نه فقط کار اداری انجام می دادیم.

“پس از روزها و روزها و ماهها و سالها در منطقه جنگی ، برای بازگشت به کانادا و [be] رها شده … باور نکردنی. به خصوص با چهار سال گذشته با یک وزیر دفاع که در همین وضعیت بود … [he] برای دو نفر در آن منطقه جنگی بود [rotations] با ما. “

وزیر دفاع Harjit Sajjan ، یک سرهنگ بازنشسته در نیروهای ذخیره ، به عنوان افسر رابط اطلاعاتی در افغانستان خدمت می کرد.

جمالزاده گفت ، فراتر از جنگ آنها برای بدست آوردن مزایای سربازان ، مشاوران خواهان شناخت رسمی سهم آنها در جنگ افغانستان هستند.

وی گفت: “ما به عنوان گروهی كه به ارتش پیوسته ایم و طولانی ترین مدت را در منطقه جنگی خدمت كرده ایم ، باید شناخته شویم.

تماشا: مشاوران غیرنظامی می گویند که آنها توسط ارتش فراموش شده اند

افغان-کانادایی هایی که به عنوان مشاوران غیرنظامی نیروهای کانادایی در افغانستان خدمت می کردند و در برخی از خطرناکترین مأموریت ها کمک می کردند ، می گویند که آنها با حمایت اندک یا عدم حمایت دولت مواجه شدند. 3:35

خلاصه ارائه شده به WSIB پرتوی تازه ای را در مورد خطرات مشاوران تهدید می کند.

این جزئیات شرح می دهد که چگونه ، در یک زمان ناشناخته در طول جنگ ، طالبان شماره تلفن برخی از مشاوران را به دست آوردند و مستقیماً آنها و خانواده هایشان را تهدید کردند.

به برخی از مشاوران دستور داده شده بود فیلم های تبلیغاتی شورشیان را مشاهده کنند و ترجمه کنند که “این تصاویر وحشتناک ، گرافیکی و آزار دهنده بود و ممکن است شامل فیلم های قمه زنی گسترده ، قتل ، شکنجه غیرنظامیان بی گناه افغان ، پورنوگرافی کودکان ، ظلم به حیوانات ، یا انواع دیگر خشونت و آزار باشد. “

سربازان ارتش ملی افغانستان در 28 آوریل 2019 در یک ایست بازرسی در جاده جلال آباد – کابل ، در حومه کابل نگهبانی می کنند. (رحمت گل / آسوشیتدپرس)

این خلاصه همچنین بیان می کند که چگونه مشاورانی که در مأموریت آموزش نظامی کانادا در کابل بین سالهای 2011 تا 2014 کار می کردند ، با تهدید خاص نفوذ طالبان در میان نیروهای تازه نفس ارتش ملی افغانستان روبرو شده اند. در آن زمان ، تعدادی از نیروهای آمریکایی توسط سربازان تازه آموزش دیده افغان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.

مشاوران با سایر نیروهای متحد در میدان تیر کار می کنند. در این خلاصه آمده است: “ساعتهای طولانی و سخت استرس زا بود زیرا منطقه به دلیل وجود عوامل طالبان و عدم اطمینان در مورد افرادی که می توانند در اردوی ملی اعتماد کنند ، منطقه امن نبود.”

جونو گفت: “بدیهی است این اطلاعات جدیدی برای DND نبود.” “اما برای اینکه WSIB این ادعاها را به درستی بررسی کند ، فکر می کنم آنها باید نسبت به این واقعیت که این آقایان تقریباً روزانه خارج از سیم بودند حساس باشند … این یک وضعیت خطرناک بود.”

جونو گفت ، ممکن است یک سال طول بکشد تا WSIB ادعاهای خود را بررسی و پردازش کند ، و اضافه کرد که هیچ تضمینی برای پذیرش هر 20 پرونده وجود ندارد.

DND بارها و بارها از رویکرد خود در قبال ادعاهای مشاوران دفاع کرده و گفته است که طبق قوانین فدرال ، همه کارمندان فدرال آسیب دیده – صرف نظر از اینکه در مناطق جنگی خدمت می کنند – به هیئت ایمنی محل کار انتاریو اعزام می شوند.

این بخش در پاسخ به این س ofال که چگونه با مشاورانی که در خارج از کشور زخمی شده اند برخورد کند ، کند است.

پیش از آغاز عملیات های اصلی جنگی در سال 2005 ، مقامات دفاعی برای محدود کردن مدت زمان و دامنه اعزام های غیرنظامی ، برنامه ای را در نظر گرفتند.

این ایده تا سال 2007 ، که دستورالعمل موقت تهیه شد ، متوقف شد. اما تحقیقات دادستان نظامی نشان داد که این دستور تا نوامبر 2011 اجرا نشده است.

در آن زمان ، تقریباً خیلی دیر شده بود. عملیات رزمی چهار ماه قبل از اجرا به پایان رسیده بود.

مراقبت از مشاوران ، نماینده حقوق بشر سال گذشته نتیجه گرفت “یک تعهد اخلاقی” است.