هیئت ایمنی محل کار در حال بررسی مجدد تصمیم مبنی بر خودداری از مزایای مترجمان نظامی افغان است

پس از اینکه در ابتدا به مشاوران زبان و فرهنگی سابق که در طول جنگ افغانستان در کنار ارتش کانادا کار می‌کردند گفت که آنها واجد شرایط مزایای استرس پس از سانحه نیستند، هیئت ایمنی و بیمه محل کار انتاریو (WSIB) پنجشنبه موافقت کرد که نگاهی دوباره به این موارد داشته باشد. از حداقل شش مرد

مستشاران برخی از خطرناک ترین و کثیف ترین کارهای جنگ را انجام دادند. آنها به عنوان چشم و گوش ارتش کانادا عمل می کردند و گاهی به صورت مخفیانه به روستاهای تحت کنترل طالبان می رفتند تا اطلاعات جمع آوری کنند. آنها ترجمه می کردند، ارتباطات رادیویی شورشیان را شنود می کردند و فرماندهان را از طریق تفاوت های ظریف فرهنگی در ولایت ویران شده قندهار راهنمایی می کردند.

آنها شهروندان کانادایی با اصالت افغانی هستند که به طور خاص توسط ارتش استخدام شده اند. به عنوان پیمانکاران غیرنظامی که برای وزارت دفاع ملی (DND) کار می کردند، از مزایای جانبازان برخوردار نبودند.

زمانی که بیش از دوجین نفر از آنها به کانادا بازگشتند – برخی پس از گذراندن زمان بیشتری در خارج از کشور نسبت به اکثر سربازان کانادایی – خدمات و جراحات آنها نادیده گرفته شد.

پس از اینکه سی‌بی‌سی نیوز در سال ۲۰۱۹ مجموعه‌ای از داستان‌ها درباره وضعیت اسفناک آن‌ها منتشر کرد و بازرس نیروهای کانادایی به آن‌ها رسیدگی کرد، DND آن‌ها را به هیئت ایمنی و بیمه محل کار انتاریو (WSIB) منتقل کرد.

در طول سال گذشته، WSIB ادعای مزایای آنها را یکی یکی رد کرده است، و کارکنان پرونده ارزیابی های روانپزشکان و مددکاران اجتماعی را رد کردند.

بشیر جمال زاده، مشاور فرهنگی سابق سرهنگ یان هوپ، اولین فرمانده گروه جنگی برای استقرار مجدد قندهار در کانادا در سال 2006، گفت: «این چهره واقعی بوروکراسی بود.

“چهره واقعی بوروکراسی بوروکراسی بیش از حد است و ما را می کشد.”

بشیر جمال زاده که در زندگی قبلی معلم بود، 55 ساله بود که به عنوان کارمند قراردادی وزارت دفاع ملی به جنگ رفت.
بشیر جمال زاده که در زندگی قبلی معلم بود، 55 ساله بود که به عنوان کارمند قراردادی وزارت دفاع ملی به جنگ رفت. (عرضه شده)

جمالزاده گفت، زمانی که تقریبا دو دهه پیش ثبت نام کرد، به او اطمینان داده شد که اگر اتفاقی برایش بیفتد، از سوی دولت مراقبت خواهد شد.

جمالزاده با اشاره به رفتار افتضاح کانادا با سربازان بومی که در دو جنگ جهانی شرکت کردند، گفت: “انتظار داشتم که این کشور با من به عنوان یک شهروند رفتار کند و با من به عنوان یک شهروند برخورد کند و از من به عنوان یک شهروند مراقبت کند.” .

این اولین بار نیست که دولت کانادا این کار را انجام می دهد. اساساً اگر ما مردمی با رنگ و قوم دیگر نبودیم، عالی بود.»

CBC News از DND و WSIB خواست تا نظر بدهند. در پاسخ، هیئت مدیره آسیب محل کار به طور ناگهانی مسیر خود را تغییر داد.

“این افراد قهرمان هستند”

جفری لانگ، رئیس و رئیس اجرایی WSIB، در یک بیانیه رسانه ای گفت که پرونده های مشاوران زبان و فرهنگی افغان که از مزایا محروم شده بودند، اکنون دوباره بررسی خواهد شد.

او گفت: «کاری که مردم از طرف کانادا در کشورهای جنگ زده انجام می دهند فوق العاده شجاعانه است و همه ما باید عمیقاً سپاسگزار باشیم.»

“ما همیشه در مورد آسیب های ناشی از استرس روانی ناشی از کار بیشتر یاد می گیریم، به خصوص که این آسیب ها مربوط به اولین واکنش دهنده ها و کسانی است که از طرف ما در یک منطقه جنگی کار می کنند، مانند این افراد. فایل های آنها با یک لنز جدید.”

لانگ گفت که هیئت با هر یک از افراد در تماس خواهد بود تا در مورد روند بررسی با جزئیات بیشتر صحبت کند.

CBC News پرونده ها و نامه های WSIB شش مشاور سابق زبان و فرهنگی را بررسی کرد. در هر یک از موارد، مردان برای ارزیابی به مراکز بهداشتی هوم وود فرستاده شدند. پنج نفر از شش نفر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه که مستقیماً با خدمات خارج از کشور آنها مرتبط است، تشخیص داده شدند.

کارکنان پرونده ارزیابی های پزشکی را رد کردند

در مورد ششم، یک مشاور سابق با “سطح شدید مشکلات عملکردی” مربوط به “نقش شغلی” او در قندهار تشخیص داده شد.

در هر شش مورد، کارکنان پرونده یافته ها را رد کردند و از مزایای WSIB مشاوران خودداری کردند.

همه آنها نامه هایی دریافت کردند که در آن نوشته شده بود که کارمند پرونده آنها “نمی تواند ثابت کند که رویدادهای آسیب زا که در حین کار در وزارت دفاع ملی تجربه کرده اید … باعث آسیب استرس روانی شما شده یا به طور قابل توجهی به آن کمک کرده است.”

سربازان ارتش ملی افغانستان در 28 آوریل 2019 در یک ایست بازرسی در حومه کابل، افغانستان نگهبانی می‌دهند.
سربازان ارتش ملی افغانستان در 28 آوریل 2019 در یک ایست بازرسی در حومه کابل، افغانستان نگهبانی می‌دهند. (رحمت گل/ آسوشیتدپرس)

جمال جوشان بین سال های 2006 و 2011 به عنوان مشاور با نیروهای کانادایی چندین تور را انجام داد و در حالی که هنوز در قندهار بود، درمان PTSD را آغاز کرد. او گفت که از تصمیم WSIB عصبانی است زیرا کارمند پرونده پزشک نیست.

جوشان گفت: «او قدر خدمت من را ندانست. او شرایط من را درک نکرد و من تلفنی با او صحبت کردم.

“من به جهنم رفتم”

به نوبه خود، DND موضع دیرینه خود را تکرار کرد که کارمندان قراردادی فدرال ملزم به کمک گرفتن از طریق WSIB هستند. اما در مورد این مشاوران، شعبه مدیریت تلفات اداره با این افراد برای اثبات ادعای آنها همکاری کرده است.

ما در ارتباط دائمی با مقامات ارشد WSIB Ontario هستیم تا اطمینان حاصل کنیم [language and cultural advisers] دان لو بوتیلیه، رئیس روابط رسانه ای در DND گفت و همه کارمندان از حمایتی برخوردار می شوند که حق دارند.

این اظهارات دلسوزانه برای مشاور سابق عبدالحمیدی اهمیت چندانی ندارد.

من به جهنم رفتم و این کار را برای این کشور و برای خودم انجام دادم [birth] حمیدی به سی‌بی‌سی نیوز گفت، و افزود که اختلال استرس پس از سانحه او تمام هزینه‌هایی را که برای آن‌ها در نظر داشت، تمام کرده است.

“من همه چیز را رها کردم و وقتی برگشتم، تجارتم را از دست دادم. ازدواجم را از دست دادم و سلامتی ام را از دست دادم.”