هیلاری کلینتون می گوید پوتین این بار به اوکراین حمله کرد زیرا دفعه قبل کسی جلوی او را نگرفت

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز جمعه در اتاوا گفت، تهاجم فعلی روسیه به اوکراین به این دلیل اتفاق افتاد که جهان به اندازه کافی برای پاسخ دادن به آن اقدام نکرد.

او گفت و عدم توقف روسیه در حال حاضر نیز “فاجعه آمیز از نظر تهاجم چین” خواهد بود.

کلینتون به عنوان سخنران اصلی در کنوانسیون سیاست لیبرال در اتاوا گفت: «به نفع ماست که جلوی آنها را بگیریم.

کلینتون با معاون نخست وزیر کریستیا فریلند برای یک بحث گسترده که به شدت بر تهدیدات دموکراسی و حقوق بشر در کانادا و ایالات متحده متمرکز بود، در یک صحنه مشترک بود.

کلینتون گفت زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سال 2008 به گرجستان حمله کرد، “همه او را نشستیم و در مورد آن سخنرانی کردیم.”

می دانید، ما مخالفت مطلق خود را ابراز کردیم، اما هیچ کس واقعاً کار زیادی انجام نداد. به درسی که پوتین از آن گرفت فکر کنید.

سپس او برای اولین بار در سال 2014 به اوکراین حمله کرد، “و دوباره این بود “اوه خدای من، ما آرزو می کنیم که او این کار را نمی کرد، واقعا مایه تاسف است، اما ما چیزهای دیگری داریم که باید روی آنها تمرکز کنیم، مکان های دیگری که ما باید به آن توجه کنیم.”

و پیامی که پوتین از آن گرفت این بود که می‌تواند با حمله به کشورهای دیگر و مداخله در انتخابات رهایی یابد و راه خود را بخرد تا در تلاش بزرگ خود برای بازگرداندن عظمت روسیه تأثیر بگذارد.»

کلینتون می گوید اوکراین باید پیروز شود

او گفت که تنها راه حل این است که اوکراین باید برنده شود و این بدان معناست که کشورهای همفکر باید هر آنچه در توان دارند برای کمک به اوکراین بفرستند.

فریلند موافقت کرد و گفت این فقط مربوط به روسیه نیست.

قوی‌ترین پیام بازدارنده‌ای که می‌توانیم به چین بفرستیم، پیروزی قاطع اوکراین است که به همه دیکتاتورهای جهان می‌گوید: «می‌دانید، دموکراسی آماده است تا به مقابله بپردازد و دموکراسی واقعاً می‌تواند پیروز شود».

دو زن، یکی با کتانی سبز و دیگری با لباس قرمز، روی صحنه ای با پس زمینه قرمز نشسته اند که روی آن نوشته شده است.
هیلاری کلینتون و معاون نخست وزیر و وزیر دارایی کریستیا فریلند در یک سخنرانی اصلی در دومین روز از کنوانسیون لیبرال ها در اتاوا در 5 می شرکت می کنند. (اسپنسر کلبی/ مطبوعات کانادا)

کلینتون همچنین هشدارهای خود را به همراه داشت مبنی بر اینکه کانادا از تلاش‌هایی که در ایالات متحده انجام می‌شود برای بازگرداندن زمان در مورد حقوق بشر و به ویژه حقوق باروری مصون نخواهد بود.

سال گذشته، دادگاه عالی ایالات متحده حکم حقوق سقط جنین Roe v Wade را که اجازه سقط جنین قانونی را می داد، لغو کرد.

کلینتون گفت: «در این مورد اشتباه نکنید، در کشور ما یک مبارزه تاریخی بسیار مهم در جریان است که آیا ما به جلو حرکت می کنیم یا زمان به عقب برمی گردد.

و او گفت که برخی از این بحث ها با اطلاعات نادرست و کمپین های اطلاعات نادرست، از جمله توسط سیاستمدارانی که به دموکراسی به عنوان یک مزاحمت برای رسیدن به آنچه می خواهند نگاه می کنند، دامن می زند.

و من پیش‌بینی می‌کنم که در انتخابات بعدی هر زمان که برای شما باشد، مقداری از آن را خواهید داشت، زیرا نیروهایی در کشور شما وجود دارند که سعی می‌کنند بفهمند که آیا می‌توانند ساعت را به هم بزنند یا نه. کلینتون گفت، شاید کمی آن را به عقب برگردانیم.

تعدادی از حامیان لیبرال تلاش می کنند از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا عکس بگیرند.
هیلاری کلینتون پس از ایراد سخنرانی اصلی در جریان کنوانسیون لیبرال ها در اتاوا در روز جمعه، عکسی با تلفن همراه با شرکت کنندگان گرفته است. (اسپنسر کلبی/ مطبوعات کانادا)

کلینتون توسط جمعیت حدود 3500 نفری شهر برای کنوانسیون لیبرال ها با شور و شوق پذیرفته شد. حدود 500 مورد دیگر به صورت آنلاین انتظار می رفت.

این اولین کنوانسیون سیاسی حضوری برای لیبرال ها از سال 2018 و احتمالاً آخرین کنفرانس قبل از انتخابات بعدی است. بسیاری از لیبرال‌ها می‌خواستند این کنوانسیون به حزب کمک کند تا پس از چند سال طاقت‌فرسا و دشوار، دوباره سازماندهی و شارژ شود.

ژان کرتین لیبرال ها را گرد هم می آورد

آنها بخشی از آن جمعه را از نخست وزیر سابق ژان کرتین دریافت کردند، که قبل از اینکه کلینتون روی صحنه بیاید، لیبرال ها را در مسیر یادگاری میراث هایی که دولت های لیبرال به جا گذاشته اند رهبری کرد.

او مراقبت پزشکی، حقوق زبان رسمی و قوانین کنترل اسلحه را از جمله آنها برشمرد، اما بیشترین و بلندترین تشویق ها را برای قانونی شدن ازدواج همجنس گرایان دریافت کرد.

کرتین گفت لیبرال ها هرگز نباید وجدان اجتماعی خود را از دست بدهند.

او گفت: «وقتی به ارزش‌های خود پایبند باشید، نمی‌توانید اشتباه کنید. “این تجربه من در تمام زندگی من بوده است.”

ژان کرتین، نخست وزیر سابق، با کت و شلوار مشکی و کراوات قرمز، روی یک صحنه در مقابل تابلوی قرمز رنگی نشسته است که روی آن نوشته شده است.
نخست‌وزیر سابق ژان کرتین در سخنرانی اصلی در دومین روز از کنوانسیون لیبرال‌ها در اتاوا در روز جمعه، سخنانی را ایراد می‌کند. (اسپنسر کلبی/ مطبوعات کانادا)

گنجاندن کلینتون توسط لیبرال ها در این برنامه تا حدی به عنوان راهی برای جذب افراد بیشتری به کنوانسیون و ایجاد این احساس در آنها بود که ارزش پول خود را دارند.

اما یک روز قبل از سخنرانی کلینتون، نخست وزیر جاستین ترودو از برخی از پیام های کلینتون به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری در سال 2016 وام گرفت و تلاش کرد تضاد شدیدی را بین آنچه که او می گوید یک دیدگاه لیبرال مثبت و مترقی برای آینده کانادا بود – و دیدگاه تاریک تر، بیشتر ایجاد کند. تفرقه افکنی که توسط رقیب سیاسی اصلی او، رهبر محافظه کار پیر پولیور ارائه شد.

این روایت بازتاب رویکرد دموکرات‌ها برای به چالش کشیدن رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ است که در انتخابات سال 2016 کلینتون را شکست داد و اکنون دوباره برای بلیت جمهوری‌خواهان نامزد شده است.

راشل بندایان، نماینده لیبرال، که کلینتون و فریلند را معرفی کرد، گفت که حضور کلینتون به این دلیل بود که فریلند تماس گرفت تا شخصاً او را دعوت کند. فریلند و کلینتون از زمانی که کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا بود، با هم صمیمی بودند.

Bendayan در مصاحبه ای گفت: “او الهام بخش بسیاری از زنان برای مشارکت در سیاست شده است تا صدای آنها واقعا شنیده شود و این موضوع با بسیاری از زنان در کنوانسیون صحبت خواهد کرد.”

ترودو عصر جمعه غایب بود و سوار هواپیما شد تا روز شنبه برای تاجگذاری پادشاه چارلز به لندن پرواز کند.